Funderar på att uppgradera systemet med att köra whirlpool direkt i kokgrytan efter koket. Idag kör jag med ett hemmabyggt humlefilter av metallduk, funkar OK men är ett h-vete att rengöra...
Nederst i kokkärlet (ca 5 cm från botten) på min 70L gryta har jag en 40cm 6kW elaptron som i princip sträcker sig tvärs igenom hela grytan (45cm diamater). Är det någon som har erfarenhet att köra whirlpool med elpatron som i princip går tvärs igenom hela grytan? Om jag bygger om utloppsröret med en humle/druv "skärm" för att hindra sug från mitten av grytan, tror ni att detta skulle funka?
Tack för hjälpen!
Whirlpool med elpatron i grytan
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Bonden_Bryggaren
- Nybryggare

- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Whirlpool med elpatron i grytan
Jag kör whirlpool i min 78L med element:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=64851#p64851
Nu har jag inte tagit någon ny whirlpoolbild men det funkar bra. Konen bildas fint under elementet och jag ser faktiskt inte så mycket skillnad från tiden innan elementet.
Så det är bara att testa!
Det där med skärm är väl en smaksak. Skillnaden är inte jättestor skulle jag säga. Det handlar på sin höjd om en liter på slutet om ens det.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=64851#p64851
Nu har jag inte tagit någon ny whirlpoolbild men det funkar bra. Konen bildas fint under elementet och jag ser faktiskt inte så mycket skillnad från tiden innan elementet.
Så det är bara att testa!
Det där med skärm är väl en smaksak. Skillnaden är inte jättestor skulle jag säga. Det handlar på sin höjd om en liter på slutet om ens det.
- Bonden_Bryggaren
- Nybryggare

Re: Whirlpool med elpatron i grytan
Sweet, din gryta ser i princip ut precis som min så då får det bli att testa.
Btw. läckert ställe att brygga på!
Btw. läckert ställe att brygga på!