Malt-djungel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Malt-djungel
Det här har säkert diskuterats mkt tidigare. Men vilken djungel med alla olika maltsorter.. Samma maltsort heter olika beroende på tillverkare osv....
Hur gör ni när ni beställer och håller koll så det blir rätt?
Hur gör ni när ni beställer och håller koll så det blir rätt?
Re: Malt-djungel
Ja det är inte alltid lätt.
Jag håller mig till Weyermans karamellmalt och rostat. Behöver jag konplettera blir det Crisp..
Basmalt köper jag 25kg säck vad som finns. Oftast bestmalz, weyerman avangard.
Använder mig ibland av denna :
http://www.brew.is/files/malt.html
Jag håller mig till Weyermans karamellmalt och rostat. Behöver jag konplettera blir det Crisp..
Basmalt köper jag 25kg säck vad som finns. Oftast bestmalz, weyerman avangard.
Använder mig ibland av denna :
http://www.brew.is/files/malt.html
Den bilden var bra. Skulle bara fått in Vikings malt där också. Men vilken djungel som sagt var
Kolla på Maltmagnus hemsida, där ser du färgen mätt i °EBC, då kan du lätt jämföra olika maltsorter. Sen vilken malt du vill använda är en smaksak.Engan skrev:Den bilden var bra. Skulle bara fått in Vikings malt där också. Men vilken djungel som sagt var
Ja om man ska få in något så får man göra en lista självEngan skrev:Den bilden var bra. Skulle bara fått in Vikings malt där också. Men vilken djungel som sagt var
(tro mig, jag har haft den önskan själv)
// Jonas
Jag kan göra en lista med alla maltsorter från MM och humle... Ngt du kan kolla på och se om det ser bra när jag gjort den?Falkens skrev:Ja om man ska få in något så får man göra en lista självEngan skrev:Den bilden var bra. Skulle bara fått in Vikings malt där också. Men vilken djungel som sagt var
(tro mig, jag har haft den önskan själv)
Vi gjorde en genomgång i Hembryggaren 2011 på detta, men efter det har ju väldigt mycket hänt. Om någon skulle känna sig peppad på att göra en sammanställning till Hembryggaren så är vi väldigt intresserade, kan givetvis betala för olika sorters malt om det behövs.
Väntar redan på listan, ta gärna jästen ocksåEngan skrev: Jag kan göra en lista med alla maltsorter från MM och humle... Ngt du kan kolla på och se om det ser bra när jag gjort den?