tempgivare herms
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
tempgivare herms
har nu hjälpt min bror att byta slingan i min gamla system 15m blev bra mycke bättre än dom 7-8 som va. men när vi grejja runt med allt tänkte ja på tempprobarna dom sitter just nu på t kors på ventilerna ut och han räknar att han ligger 1.5 graden över mäsk temp i hlt och cirkulerar vörten hela tiden. ja föreslog för han att plocka bort sin analoga termometer i mäsktunnan och sätta proben till piden där så han får tempen i mäsken och styra pumpen av och på när mäsken behöver värmas, på det sättet kan han ju ligga på mash out eller spargetemp hela tiden i hlt hur kör ni andra?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: tempgivare herms
Nu har jag precis gjort mig av med min HLT-HERMES, men jag styrde på HLT-tempen 1C över mäsktemp.
Sedan rampades jag upp till 75C innan lakning.
Sedan rampades jag upp till 75C innan lakning.
de va så ja körde systemet när jag hade det och så han kör just nu fast ja låg 2 grade över . men somsakt så utvecklar min bror de lite han har bytt till 50l kokkärl och längre slinga piddar på alla 3 grytor pvv och riktiga chugger pumpar istället för 12voltarna ja hade. va mest en tanke om de va nån som styrde tempen med pumpen och inte cirkulera vörten hela tiden? för nackdelar lixom
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag tror att det blir sämre av att justera flödet pga att det är flödet som gör att man har en homogen temperatur i mäsken. Om du stryper flödet och mäter temperaturen på ett visst ställe så kommer man snabbare att få en gradient.
Att sedan köra på utmäskningstemperaturen gör att man denaturerar amylasen snabbare och får antagligen en sämre effektivitet.
Att sedan köra på utmäskningstemperaturen gör att man denaturerar amylasen snabbare och får antagligen en sämre effektivitet.
Då får han köra som han kör hehe. Han fick ju mitt gamla system eftersom ja bara brygger 10 liters numera och han har blitt tokig riktig pryl b¤g ja gillar att bygga och han vill bara ha de färdigt