Mikkeller 1000 IBU
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Mikkeller 1000 IBU
Jag drack denna för första gången förra veckan på en av Mikkeller-barerna i Köpenhamn. Väldigt god! Är det någon som har en aning om hur man skulle kunna tänka sig att klona den? Den är ganska djupt bärnstensfärgad och ganska potent, även för en DIPA, 9,6 %? Ska man lassa i bara en enorm bittergiva? Den kändes inte så humlig-aromatisk som den kändes besk.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Mikkeller 1000 IBU
Isomerat humle-extrakt för beskan.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Just det! Vet du om de bara använder det, eller om de faktiskt har "riktig" humle i koket också?martinb skrev:Isomerat humle-extrakt för beskan.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
För beska har de nog bara det. Annars tippar jag på att de "bryggt som vanligt" så att säga.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Sen på bollen här, men eftersom den faktiska beskan har mätts upp till 120 IBU om jag inte missminner mig, så talar väl det mesta för att de faktiskt enbart har använt humle som vanligt, med ett estimerat IBU 1000. Jag vill minnas att detta lite var poängen, hur beskt blir ett öl med skattad beska 1000 IBU?
Smaksinnet känner bara av beska upp till ungefär 150 ibu.
Jag antar att situationen är den att man får sämre utbyte av humlet ju mer humle man öser i. Att 1000IBU är vad man får ifall man använder det gamla vanliga sättet att beräkna det på genom att anta linjärt utbyte av alfasyran (då kan man ju isf faktiskt räkna ut hur mycket humle de använt).ekstedt skrev:Sen på bollen här, men eftersom den faktiska beskan har mätts upp till 120 IBU om jag inte missminner mig, så talar väl det mesta för att de faktiskt enbart har använt humle som vanligt, med ett estimerat IBU 1000. Jag vill minnas att detta lite var poängen, hur beskt blir ett öl med skattad beska 1000 IBU?
Finns det något bättre sätt att uppskatta beskan än den gamla?
Det är troligen så det är, man kan nog inte få upp IBU så mycket mer än 120 genom att koka humle. Med humleextrakt tror jag dock inte att man har denna begränsning.skyking skrev: Jag antar att situationen är den att man får sämre utbyte av humlet ju mer humle man öser i. Att 1000IBU är vad man får ifall man använder det gamla vanliga sättet att beräkna det på genom att anta linjärt utbyte av alfasyran (då kan man ju isf faktiskt räkna ut hur mycket humle de använt).
Finns det något bättre sätt att uppskatta beskan än den gamla?
Jag känner inte till någon IBU-skattning som tar hänsyn till denna mättnadseffekt. De som finns börjar överskatta grovt efter IBU 60 eller så.