Hillbilly Brewery uppgraderar till 100l
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hillbilly Brewery uppgraderar till 100l
Ja då var det dags att bygga om vårt lilla HERMS-verk till ett par storlekar större.
Först och främst tänkte jag använda mig av standardgrytan från storagrytor.se på 100l och börjar att fundera på mäskkärlet. Jag vill bara ventilera lite här vad ni rekommenderar. Idag har vi ju en biltemakastrull med laserskuren hålplåt som falskbotten. Den har funkat klockrent från dag ett. Kärlet på 100l har en diameter på 50cm och då är frågan vilken väg jag skall gå. Hittar ingen klockren lösning med falskbotten som är färdig.
Har någon här provat dom kupolformade falskbottnarna? Där är ju inte diametern så viktig, bara att välja en så stor som möjligt som ryms i kärlet.
En annan lösning som dyker upp är Lauterhelix. Åsikter och tankar om den? Mitt första test i biltemakastrullen var med en egentillverkad bazookascreen, och den satte igen direkt.
Eller ska man specialbeställa en utskuren hålplåt och gå på samma lösning som vi har idag?
Först och främst tänkte jag använda mig av standardgrytan från storagrytor.se på 100l och börjar att fundera på mäskkärlet. Jag vill bara ventilera lite här vad ni rekommenderar. Idag har vi ju en biltemakastrull med laserskuren hålplåt som falskbotten. Den har funkat klockrent från dag ett. Kärlet på 100l har en diameter på 50cm och då är frågan vilken väg jag skall gå. Hittar ingen klockren lösning med falskbotten som är färdig.
Har någon här provat dom kupolformade falskbottnarna? Där är ju inte diametern så viktig, bara att välja en så stor som möjligt som ryms i kärlet.
En annan lösning som dyker upp är Lauterhelix. Åsikter och tankar om den? Mitt första test i biltemakastrullen var med en egentillverkad bazookascreen, och den satte igen direkt.
Eller ska man specialbeställa en utskuren hålplåt och gå på samma lösning som vi har idag?
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Re: Hillbilly Brewery uppgraderar till 100l
Ett annat alternativ är att få tag i en rostfri plåt och slitsa egna spår med vinkelslip, 1 mm. Som distans sätter du genomgående bultar.
Så gjorde jag, har funkat perfekt. Kan tilläggas att den vred sig lite då materialet blir värmepåverkat, men gick å rätta till hyfsat.
Blir likt denna:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ten-400-mm
Så gjorde jag, har funkat perfekt. Kan tilläggas att den vred sig lite då materialet blir värmepåverkat, men gick å rätta till hyfsat.
Blir likt denna:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ten-400-mm
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Är ju en ide, men för att få det exakt så måste ju plåten laserskäras ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

Är man duktig med vinkelslipen så kan man även skära ut den. Visst blir de inte lika exakt som med laser, men billigare och gör jobbet tillräckligt bra.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Kanske är så. Känns inte som att jag är den som är duktig med vinkelslipen dock. 
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

Hej,
Själv kör jag med en lauter helix och nöjd,
Så det hade jag kört på.
Själv kör jag med en lauter helix och nöjd,
Så det hade jag kört på.
letar efter nått Inför uppgradering jag med.
Hur mycket hade du tänkt få i jäskärlet per bryggning ?
Hur mycket hade du tänkt få i jäskärlet per bryggning ?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Som ovan nämnt tidigare, en stor lauter helix kanske hade funkat bra. Det går ju väl även bygga en sån själv av en duschslang?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jo det skulle säkert gå, men förra gången jag försökte med en liknande sak, alltså typ en lång bazooka screen gjord av ytterhöljet på en bränsleslang så satte det igen direkt. Därför är jag lite skeptisk, trots att man hör mycket gott om Lauter Helix.martinb skrev:Som ovan nämnt tidigare, en stor lauter helix kanske hade funkat bra. Det går ju väl även bygga en sån själv av en duschslang?
Jag har tre platser för 30l jäskärl i mina jäskylar. Vi är tre st som delar på allt och första målet är att iaf få ut ett fat var, så säg runt 60-70 liter. Om vi maxar så kanske man kunde få i runt 80l.Tengel skrev:Hur mycket hade du tänkt få i jäskärlet per bryggning ?
Jag tror inte att du kan jämföra en lauterhelix med en armerad bränsleslang. Jag har själv använt den senare i min förra setup och kan konstarera att det är tämligen värdelöst. Iallafall i större doningar. Lauterhelix är ju hård och har större hål än bränsleslangen, jag tror den skulle funka kanon!dernebo skrev: Jo det skulle säkert gå, men förra gången jag försökte med en liknande sak, alltså typ en lång bazooka screen gjord av ytterhöljet på en bränsleslang så satte det igen direkt. Därför är jag lite skeptisk, trots att man hör mycket gott om Lauter Helix.
Vi använder visserligen en thermogryta på 80 liter istället för 100 liters grytan från storagrytor.se som mäskkärl men vi använder lauterhelix. Få grejer har imponerat så som lauhterhelix. Bryggde ett öl i förra helgen men 50% vetemalt, inga havreskal eller risskal. Inga som helst problem. Nu är ju 100 liters kokgrytan från storagrytor ganska tunn (vi kokar i en sådan), kommer ni isolera den på något sätt?dernebo skrev:Ja då var det dags att bygga om vårt lilla HERMS-verk till ett par storlekar större.
http://fearwolf.blogspot.com/2015/03/ut ... k-och.html
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Så bra. Idel goda ord om den alltså. Nu vill jag inte ha mer råd, iaf inte till lauterhelix nackdel eftersom jag nu beställt 100l kärl och helix på 180cm.aenima skrev:Vi använder visserligen en thermogryta på 80 liter istället för 100 liters grytan från storagrytor.se som mäskkärl men vi använder lauterhelix. Få grejer har imponerat så som lauhterhelix. Bryggde ett öl i förra helgen men 50% vetemalt, inga havreskal eller risskal. Inga som helst problem. Nu är ju 100 liters kokgrytan från storagrytor ganska tunn (vi kokar i en sådan), kommer ni isolera den på något sätt?
http://fearwolf.blogspot.com/2015/03/ut ... k-och.html
/Peter
Vi kör ju HERMS, så detta blir enbart mäskkärl. Ingen isolering eftersom vi kommer att cirkulera vörten genom värmeväxlare i HLTn under hela mäskningen. Steg ett blir att fixa till mäskkärlet för att kunna maxa kokkärlet på 36l även för starka öl. När vi gjorde vår Imp Stout så slutade det i 15l vilket är i minsta laget tycker jag. Sen får vi ju möjligheten att göra partigyle också. Och köra dubbla kok efter en mäskning.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
En liten tanke: skulle man inte kunna bygga en variant på en helix/bazooka fast med större yta genom att fästa ihop två stekstänkskydd från ikea och sen spänna isär dem en aning med en rörstump inne i mitten? Det borde vara väldigt effektivt och nästan gratis.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Slänger in en fortsättning på denna tråd med att vi nu testat lauterhelixen med 50l vatten och 17kg malt. Kunde köra recirkulering på maxfart med chuggern genom kopparspiralen utan problem. Riktigt nöjd måste jag säga.
Ytterligare ett kärl har anlänt nu och är inlämnad för tillfället för svetsning av triclamp fästen. Detta kommer att vara vår HLT som förhoppningsvis kommer att klara sig med ett 3500W värmeelement. Kopparspiralen vi har får duga tills vidare men är i tunnaste laget så en tanke är att byta ut den till en spiral av lite större dimension för att få änu högre flöde på vörten.
Utöver det så är en ny bryggställning under konstruktion. En tvådelad historia med en ställning där MLT och HLT kommer att stå och en till för kokkärlet. Stommen på den lilla är svetsad och hjul skall monteras. Anledningen till att den är delad är utrymmesbrist.
Lite bilder och annat finns på vårt Instagramkonto.
Ytterligare ett kärl har anlänt nu och är inlämnad för tillfället för svetsning av triclamp fästen. Detta kommer att vara vår HLT som förhoppningsvis kommer att klara sig med ett 3500W värmeelement. Kopparspiralen vi har får duga tills vidare men är i tunnaste laget så en tanke är att byta ut den till en spiral av lite större dimension för att få änu högre flöde på vörten.
Utöver det så är en ny bryggställning under konstruktion. En tvådelad historia med en ställning där MLT och HLT kommer att stå och en till för kokkärlet. Stommen på den lilla är svetsad och hjul skall monteras. Anledningen till att den är delad är utrymmesbrist.
Lite bilder och annat finns på vårt Instagramkonto.