Styra RIMS med STC1000 brew

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Styra RIMS med STC1000 brew

Inlägg av limen »

Hej,

Jag har under en period försökt mig på att bygga ett enkärls-bryggverk styrt av en STC1000 brew. Styrningen har funkat kanon men jag fick inte till någon bra maltpipa.
Efter en katastrof-bryggning igår, där jag skulle testa de senaste förändringarna i designen men som inte alls funkade som jag hade tänkt resulterade det hela i att jag i ren ilska avbröt bryggningen och kastade 10kg malt på komposten, så har jag nu bestämt mig för att bygga ett tvåkärls RIMS-verk.

Det hade dock varit trevligt om jag kunde återanvända den styrbox jag gjort men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.
Tanken är som sagt att bygga ett RIMS-verk med två kärl, ett för mäskning och ett för kok. För att sköta mäskningen är planen att bygga en "RIMS tube".

Problemet blir att om jag vill låta min STC1000 sköta programmet så behöver denna hålla koll på maltbäddens temperatur. Men jag behöver ju även hålla koll på temperaturen precis efter RIMS-röret så att inte värmaren spottar ur sig vört med för hög temperatur.

Alltså: jag behöver mäta temperaturen på två ställen - i maltbädden och efter värmaren. Maltbäddens temperatur ska styra vart i programmet STC1000 ligger och temperaturen efter värmaren ska styra just värmaren.

Jag kanske är usel på att förklara men hoppas ni förstår :)
Kanske är det så att jag får skippa min STC1000 men det hade varit tråkigt :(

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Styra RIMS med STC1000 brew

Inlägg av svensson.lu »

Köp en till eller varför inte bara skippa att mäta mot mäsken och sätt en analog termometer där.
Du behöver inte kontrollera mäsktemperaturen direkt, den blir ju ett resultat av din RIMS-temp.
Säg att du vill mäska vid 65C, ställ då din RIMS på 66.
limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av limen »

svensson.lu skrev:Köp en till eller varför inte bara skippa att mäta mot mäsken och sätt en analog termometer där.
Du behöver inte kontrollera mäsktemperaturen direkt, den blir ju ett resultat av din RIMS-temp.
Säg att du vill mäska vid 65C, ställ då din RIMS på 66.
Kruxet är att jag kör "STC1000 brew". Där ställer jag vid vilka temperaturer och längder som jag vill köra min stegmäskning.
Ponera att jag vill mäska vid 67C i 60 minuter. Då vill jag ju att dessa 60 minuter räknas från tidpunkten då mäskbädden uppnått 67C, inte när RIMS-röret spottar ur sig 67-gradig vört.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Sätt proben där då! Vad som kommer ut ur rimsröret spelar ju ingen roll egentligen.
limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av limen »

Drake skrev:Sätt proben där då! Vad som kommer ut ur rimsröret spelar ju ingen roll egentligen.
Fast då är jag rädd att värmaren kommer spotta ur sig kokande vört.
Man vill väl kanske att värmaren spottar ut vört som har samma (eller kanske några grader över) temperatur som måltemperaturen för maltbädden.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Du kan ju sätta effekten som används. Om du har konstant flöde kommer du med konstant effekt alltid ha en uttemperatur från RIMS värmaren som är x grader varmare än intemperaturen.
Då handlar det bara om att hitta en lämplig effekt och flöde.
Tipsar också om att sätta ett överhettningsskydd på RIMS värmaren om flödet skulle avta. En bimetalltermostat som bryter vid ~80 grader är en billig och enkel försäkring.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av limen »

bryggapa skrev:Du kan ju sätta effekten som används. Om du har konstant flöde kommer du med konstant effekt alltid ha en uttemperatur från RIMS värmaren som är x grader varmare än intemperaturen.
Då handlar det bara om att hitta en lämplig effekt och flöde.
Tipsar också om att sätta ett överhettningsskydd på RIMS värmaren om flödet skulle avta. En bimetalltermostat som bryter vid ~80 grader är en billig och enkel försäkring.
Det har du ju helt rätt i! Trimmar jag bara in värmaren så borde det funka.
Kan man ändra duty cycle i STC1000 under pågående program?

Bra idé med termostaten! Det ska implementeras!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Nu var det ett tag sedan jag höll på med det där, men jag vill nog minnas att du kan kan ändra effekten under pågående program.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Mitt hemmabygge funkar utmärkt, jag har dock varken maltpipa eller rims-rör. Men det kanske kan vara till hjälp: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11361
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av limen »

Jag följde ditt bygge med spänning Morgan :) kul att det fungerar bra!

Jag har beställt hem prylar nu. Blir en 40 liters thermogryta med kupad falskbotten.
På RIMS-röret kommer jag sätta en tempgivare för att mäta in-tempen och en för att mäta ut-tempen.
In-tempen blir input till min STC1000-brew. Ut-tempen kommer jag koppla till en vanlig omoddad STC1000 för att dels kunna se temperaturen men även som skydd så inte tempen sticker iväg allt för högt (jag sätter alltså bör-värde i STC1000-brew och max-värde i en omoddad STC1000).

Funderar även på om man ska koppla en dimmer till RIMS-röret och ställa duty cycle med den istället för att pulsa ut det från STC1000-brew. Fördelen blir att det blir enklare att justera effekten under pågående program, nackdelen blir att jag kan behöva ändra effekten när temperaturen ska rampas upp mellan mäskstegen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag tror det är bättre att låta stc1000brew mäta på utgående. Det är ju oklart hur lång tid det tar vörten att passera maltbädden så du riskerar att få svängningar i tempen pga detta. Då är det bättre att mäta utgående, ha en analog referenstermometer i maltbädden så att du sen kan kompensera utgående temp för att få rätt temp i maltbädden. Regleringen kommer inte fungera bättre för att du har två on/off-termostater. Hänger du med hur jag menar? Annars får jag förklara mer ingående(skriver på mobilen)
limen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av limen »

Morgan skrev:Jag tror det är bättre att låta stc1000brew mäta på utgående. Det är ju oklart hur lång tid det tar vörten att passera maltbädden så du riskerar att få svängningar i tempen pga detta. Då är det bättre att mäta utgående, ha en analog referenstermometer i maltbädden så att du sen kan kompensera utgående temp för att få rätt temp i maltbädden. Regleringen kommer inte fungera bättre för att du har två on/off-termostater. Hänger du med hur jag menar? Annars får jag förklara mer ingående(skriver på mobilen)
Jag tror jag är med på hur du menar. Kruxet är ju att STC1000-brew triggar de olika mäsk-stegen beroende på uppmätt temperatur. Låter jag STC1000-brew mäta temperaturen efter RIMS-röret så kommer ju trig-tempen uppnås långt före maltbädden uppnår samma temperatur.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Långt före är ett rätt diffust begrepp, dessutom så finns väl den fördröjningen kvar när nästa steg drar igång. Finns nog viktigare saker att fokusera på om man ska göra god öl. Dessutom så blir repeterbarheten inte förändrad oavsett var du sätter proben.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag håller med Drake. Det finns ju inget bryggverk på den här planeten som på bråkdelen av en sekund skiftar temperaturen från en rast till en annan. Så då undrar jag varför modellen ska se sån ut för hur vi skriver scheman över mäskrasterna. Varje bryggverk är helt unikt och kommer alltså att brygga ett annat öl än andra bryggverk med samma recept. Får du temperatursvängningar i styrningen pga för lång tid mellan värmare och givare så vet du inte alls vad du egentligen har haft för temperatur i mäsken, det är ett värre ont än att inte ta hänsyn till mäskens termiska tröghet.
Skriv svar