Falkens skrev:
Beslutet kom efter 1 test?
Eller du kanske återkommer med vad "alla" kom fram till och varför man väljer inte tat kör på MJ
Eftersom han skrev såhär i en ett tidigare inlägg i denna tråd så har han nog testat ett par st vid dethär laget.
"
"Jag har kört en del MJ och upplever lite blandade resultat. Jag gillar verkligen deras Bohemian lager (gjort 3 öl av varierande typ) och den Bavarian Wheat jag gjorde klassisk weizen av gav väldigt bra resultat, kanske aningens för neutral (vilket lika gärna kan bero på lite låg jästemperatur). Även Mjöd och Cider-jästerna har gett vettiga resultat, även om det är svårt att vara säker på kort tid och utan behövlig lagring.
Däremot är jag riktigt besviken på deras Empire Ale (4 öl), som jag körde fyra öl i snabb följd med men som alla hade en hel rad av (samma) bismaker. Framförallt upplever jag en ovanlig produktion av högre alkoholer (trots låg jästemperatur) och hade två öl som inte alls ville jäsa ut ordentligt och blev väldigt "vörtiga".
Falkens skrev:Testade nu deras Bavarian Lager med ett av mina vanligaste lagerrecept och fick ett blaskigt öl utan karaktär där jästen inte flockulerat alls. Efter att ha diskuterat MJ-jäster med fler SHBF-folk i helgen har jag bestämt mig: ingen mer Mangrove Jacks för mig.
Beslutet kom efter 1 test?
Eller du kanske återkommer med vad "alla" kom fram till och varför man väljer inte tat kör på MJ
Nja, jag har gjort lite tidigare inlägg i tråden. Efter runt 10 bryggningar med MJ-jäst har jag bara varit nöjd med de gjorda på Bohemian Lager. Under tiden har jag hällt ut tre MJ-öl och varit missnöjd med resten. Flera jag pratade med hade liknande tankar - därför tänker jag inte chansa mer.
Smaken är ju som baken, delad. Men vi har använt Mangrove till alla våra öl på sistone och vi är väldigt nöjda. Har testat M03, M07, M27 och M44. Den vi inte är helt nöjda med är M27.
M03/Empire ale är en skotsk jäst och har låg utjäsning. Är man bara medveten om det och mäskar lågt så är det inget problem. Väldigt trevlig jäst som ger lite fruktiga smaker.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery: Blogg
aenima skrev:Smaken är ju som baken, delad. Men vi har använt Mangrove till alla våra öl på sistone och vi är väldigt nöjda. Har testat M03, M07, M27 och M44. Den vi inte är helt nöjda med är M27.
M03/Empire ale är en skotsk jäst och har låg utjäsning. Är man bara medveten om det och mäskar lågt så är det inget problem. Väldigt trevlig jäst som ger lite fruktiga smaker.
/Peter
På vilket sätt var du missnöjd med M27:an?
Bryggde på den i söndags, med pils och råg, 1.050 OG. Pitchade vid 25C, den stack direkt upp till 28. Lämnade stan och kom tillbaka i morse, 1.004. Märkte till min förskräckelse att jag inte tätat locken till jäskärlen särskilt bra, men båda smakar lika (klassisk saison i näsan, väldigt syrlig smak). Kraussen har lagt sig helt. pH ligger på 3.91 resp 3.95.
Kan det ha kommit in en objuden gäst (no pun intended) i båda tunnorna?
ickmund skrev:
På vilket sätt var du missnöjd med M27:an?
Bryggde på den i söndags, med pils och råg, 1.050 OG. Pitchade vid 25C, den stack direkt upp till 28. Lämnade stan och kom tillbaka i morse, 1.004. Märkte till min förskräckelse att jag inte tätat locken till jäskärlen särskilt bra, men båda smakar lika (klassisk saison i näsan, väldigt syrlig smak). Kraussen har lagt sig helt. pH ligger på 3.91 resp 3.95.
Kan det ha kommit in en objuden gäst (no pun intended) i båda tunnorna?
Jag jämför bara med öl som jästs med Frech Saison och då tycker jag det skiljer sig en hel del smakmässigt till FS fördel.
M27 jäser absolut ut ölen men smakmässigt saknar jag något från den jästen, trots hög jästemperatur.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery: Blogg
Är M27 numera ersatt av M29? Eller är det två olika?
Vi bryggde en saison på långfredagen och den jäste från 1,051 till 1,003 på en veckan med M29 och jag tycker nog att den smakar väldigt likt 3711 när vi provsmakade i samband med mätningen.
Då körde vi 2 förpackningar på ca. 55l och ett par dagar på 24°C och sedan upp till 26°C.
Emil_thn skrev:Är M27 numera ersatt av M29? Eller är det två olika?
Vi bryggde en saison på långfredagen och den jäste från 1,051 till 1,003 på en veckan med M29 och jag tycker nog att den smakar väldigt likt 3711 när vi provsmakade i samband med mätningen.
Då körde vi 2 förpackningar på ca. 55l och ett par dagar på 24°C och sedan upp till 26°C.
Jo, M29 var det jag körde oxå.
Pitchade min vid 24C, ställde STC:n på 25C med bara värmaren inkopplad, och jästen knallade upp till 29C. Runt 14C rumstemp.
Hur länge låter ni ölen stå kvar på jästkakan med den här jästen? Jag brukar köra 4-6 veckor med 3711 och 3724, men har inte direkt några belägg för varför det blivit just det tidsspannet.
ickmund skrev:
Hur länge låter ni ölen stå kvar på jästkakan med den här jästen? Jag brukar köra 4-6 veckor med 3711 och 3724, men har inte direkt några belägg för varför det blivit just det tidsspannet.
Har inte använt just den, men torrjäster är generellt sett snabba och jag tror aldrig jag har låtit en torrjäst öl stå längre än två veckor i jäshink, lageröl undantaget. Har svårt att tro att två veckor inte skulle vara fullt tillräckligt med denna.
Även för flytande jäst är två veckor normalt sett tillräckligt, 6-8 veckor låter väldigt onödigt länge. Möjligen för 3724 som kan stanna upp och jobba ner sig aslångsamt. Just därför använder jag alltid WLP568 i stället.
Bryggde en lager 24/4 och använde 2 påsar M76 som jag rehydrerade, den är väldigt trött!
OG 1.051 och på 2 veckor har den inte lyckats sänka SG mer än till 1.038
Då har man provat Mangrove, blir nog inte fler gånger.
Pilsnerkokaren skrev:Bryggde en lager 24/4 och använde 2 påsar M76 som jag rehydrerade, den är väldigt trött!
OG 1.051 och på 2 veckor har den inte lyckats sänka SG mer än till 1.038
Då har man provat Mangrove, blir nog inte fler gånger.
Ger du dem bara en chans?
M29an var extremt potent, jäste som sagt ut inom 4 dagar. Väldigt syrlig blev den, men inte på ett dåligt sätt. Lite dåliga anteckningar också, så inte säker på om det är pga jästen eller min vattenprofil för dagen.
För mig så är det mycket skumbanan i aromen, lätt söt till att börja med, och avslutar sen härligt syrlig. Andra som smakat håller inte med mig om bananen dock, så kan mycket väl vara mina smaklökar som är korsade.
Har provat flera torrjäst men inte riktigt fått till det, överlag segstartade och långsamma. Är bortskämd med Wyeast danish lager 2042 som jag använder om och om igen. Sparar jag jästkakan från torrjäst hinner den dö på bara några veckor men när jag sparar 2042 är den lika glad efter 2 som 3 veckor. Ska inte brygga mer än 16 gånger med den (500liter) den här omgången
Normalt jäser 2042 ut till 80% på 4-5 dagar, så jag blev lite besviken när Mangrove inte hade hunnit med mer än lite mer än 25% på snart 14 dagar. Inga problem, diacetylrasten får vänta ett tag till bara.
Anledningen till att jag provat olika jästsorter är just för att hitta vad respektive jäst tillför men jag hittar inte ingen större skillnad mer än att torrjästen är mer svårflörtad, val av humle och malt gör mer smakskillnad tycker jag nog.
Pilsnerkokaren skrev:Har provat flera torrjäst men inte riktigt fått till det, överlag segstartade och långsamma. Är bortskämd med Wyeast danish lager 2042 som jag använder om och om igen. Sparar jag jästkakan från torrjäst hinner den dö på bara några veckor men när jag sparar 2042 är den lika glad efter 2 som 3 veckor. Ska inte brygga mer än 16 gånger med den (500liter) den här omgången
Jomen visst, håller med till fullo. Om du kan återanvända jästen är det ju både ekonomiskt bättre och du får en jäst som anpassar sig. Enda fördelen med torrjäst, tycker jag iaf, är enkelheten. Har inte provat någon lager-jäst ännu (ligger ett par saflager 34/70 som ska testas nästa månad dock), men jag har inga problem med lagg-tider med US-05, S-04 eller notty.