Har upptäckt det trevliga med att (försöka) brygga lite öl själv. Det har väl inte gått problemfritt, men öl har det ändå blivit i slutändan.
Började med att inhandla ett American Wheat bryggarkit från Köksbryggeriet. Underskattade behovet av en större kastrull så det kokte över rejält vid vörtkoket.
Vid avsmakning en månad senare så tyckte jag inte riktigt att smakerna gick ihop. Beskan kom en bra stund efter att ölen inmundigats, samt tyckte jag karaktären på ölet var mer åt IPA-hållet.
Då jag gillar Hoegaarden så beställde jag mig en sats Belgisk Wit-sats från Bryggladan. (http://www.bryggladan.se/forste-wit.html) Med nytt mod och större kastrull började jag koket som gick enligt plan. Två veckors jäsning, omtappning till kastrull, i med sockerlag och sedan flasktappning. Ytterligare två veckor senare var det igen dags för avsmakning men till mitt stora förtret var det lite halvtaskigt med kolsyra.
Batch nummer två av min Belgiska Wit genomfördes på samma sätt, denna gång med lite mer sockerlag vilket gav resultat. Jag är fortfarande inte helt nöjd dock, färgen på ölen är långt ifrån så ljus som jag skulle vilja ha, men det kanske är svårt att styra med satser gjorda på spraymalt? Sen är den ganska "jästig" i smaken.
Receptet som användes:
3 kg. Hvede ekstrakt fra Munton's
100 gram blad humle Saaz (kun 36 gram anvendes)
1 stk. DCL gær S-33
12 gram koriander
15 gram Bitter appelsinskal
Notera även att jag har delat upp satsen i fyra delar då jag inte har utrustning för större kok än.
Tre batcher in i bryggarkarriären. Tankar och funderingar.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Tre batcher in i bryggarkarriären. Tankar och funderinga
Det är svårt att få till de allra ljusaste nyanserna med maltextrakt.
Re: Tre batcher in i bryggarkarriären. Tankar och funderinga
Kolsyrejäsning på flaska ger mer jäst smak än om du skulle börja med fat, har märkt själv vid expriment att skillnaden är markant.
Men jästsmak lägger sig med tiden, är man försiktig när man häller upp så inte jästböset följer med kan man med lagring slippa jästsmak även
i flaskjästa flaskor.
Men jästsmak lägger sig med tiden, är man försiktig när man häller upp så inte jästböset följer med kan man med lagring slippa jästsmak även
i flaskjästa flaskor.