har bryggt en tjeckisk pilsner med sterling humle, sterling är framodlad från Saaz humle (50%) Cascade, Brewers gold etc. Och kan närmas jämföras med Saaz.
Ölet blev riktigt bra, stora likheter med pilsner urquel.
Tänkte lämna in den till SM, men kommer den bli diskad då den innehåller amerikansk humle är frågan?
En ide är att byta klass till modern lager, men känns inte helt rätt de heller.
Klassdefintion, tjeckisk pilsner med us sterling humle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Klassdefintion, tjeckisk pilsner med us sterling humle
Smaken är allt, hur du uppnått den är sekundärt. Smakar den tjeckpils så kör inden klassen. Du är troligtvis ganska långt ifrån en modern ljus lager.
Man tycker ju de.
Definitionerna säger
Doft: Humledoft av centraleuro- peiska humlesorter på medel till hög nivå ska finnas.
Smak: Humlesmak av centraleuropeiska humlesorter på medel till hög nivå ska finnas.
Så de blir ju en tolkningsfråga iochmed att jag inte har ett enda gram centraleuropeisk humle i ölet.
Definitionerna säger
Doft: Humledoft av centraleuro- peiska humlesorter på medel till hög nivå ska finnas.
Smak: Humlesmak av centraleuropeiska humlesorter på medel till hög nivå ska finnas.
Så de blir ju en tolkningsfråga iochmed att jag inte har ett enda gram centraleuropeisk humle i ölet.
Det ska vara märkbara till tydliga avsteg för att du ska få stora avdrag i poäng.
Hur smakar den och doftar den? Är det mest Sterling/Saaz som framträder och Cascade inte märks så är det bara att köra. Märks citrusfruktiga toner så behöver du inte skicka in den tycker jag men vad har du att förlora?
Hur smakar den och doftar den? Är det mest Sterling/Saaz som framträder och Cascade inte märks så är det bara att köra. Märks citrusfruktiga toner så behöver du inte skicka in den tycker jag men vad har du att förlora?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Som beskrivits ovan är det karaktären på ölen som bedöms, inte ingredienserna.
Som alltid med öl i domartävlingen är det typdeffen som domarna går efter, finns det som skall finnas och saknas det som inte skall finnas.
Receptet läses inte av domarna, utan man vet att det är huvudklass X och underklass Y, därefter bedöms ölen helt blint efter vad som står i typdefinitionen.
Som alltid med öl i domartävlingen är det typdeffen som domarna går efter, finns det som skall finnas och saknas det som inte skall finnas.
Receptet läses inte av domarna, utan man vet att det är huvudklass X och underklass Y, därefter bedöms ölen helt blint efter vad som står i typdefinitionen.