Tokmycket karamellmalt, går det att rädda?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Dannetun
Satsbryggare
Satsbryggare

Tokmycket karamellmalt, går det att rädda?

Inlägg av Dannetun »

Hejsan,

Jag har tidigare bryggt en APA bestående av 82% Pilsnermalt och 18% Karamellmalt (Cara Plus 10) med gott resultat. Så gott att jag tänkte göra en liknande batch med lite annan humle-uppsättning. Tyvärr så vände jag i min förvirring på proportionerna när jag gjorde beställningen så på bryggdagen stod jag där med på tok för mycket karamellmalt... Va fan, tänkte jag, det ska ju ändå bli öl, hur illa kan det bli? Så jag körde på med bryggningen ändå, men minskade batchens storlek och använde inte all karamellmalt så jag slutade med proportionerna 4 kg karamellmalt och 2 kg pilsnermalt.

Så nu är min fråga: Kommer det här ens bli drickbart eller blir det överjävligt sötsliskigt? Och finns det något jag kan göra för att rädda det nu när det har stått och jäst i 2 dagar?

OG var 1.052 och den är lätt humlad med Chinook som bitterhumle och Amarillo/Chinook som arom-humle (har inte receptet framför mig och mängderna i huvudet, men de var som en ganska standard APA) och jästen jag har använt är Safale US-05.
Karlofduty
Delmäskare
Delmäskare

Re: Tokmycket karamellmalt, går det att rädda?

Inlägg av Karlofduty »

http://beertech.blogspot.se/2011/03/cry ... n.html?m=1

Här är en länk med några experiment gjorda med stora mängder karamellmalt. Kanske lite intressant läsning.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Dannetun
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Dannetun »

Ja, de va ju lite intressant iaf. Han verkade ju inte ha några problem med att jäsa ut det mesta med höga halter karamellmalt iaf, men han redovisade ju inga smaktester...

Jag läste någonstans att man kan få ett lite torrare öl om man tillsätter socker i jäsningen, skulle det kunna kompensera lite mot sötman? Eller ska man torrhumla lite kanske?
Karlofduty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Karlofduty »

Jag skulle snarare att du får ett torrare öl om du ersätter en del av malten med socker. Torrhumling kan vara en bra idé för att få ned den upplevda sötman. Vilken temperatur mäskade du vid?

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jag bryggde med det jag hade hemma en gång vilket var ca 20% karamellmalt och 60% pale ale. Resterande 20 var havregryn, socker och honung.
Det var den första bryggningen där min fru var med. Vi kallade den "Kärleksöl"....tills vi provsmakade den...då döptes den om till "Rävpiss". Hua o fy va den smakade!
Men efter ca 3 månader på flaska samt en serveringstemperatur runt nollan så gick den faktiskt ner. Men det var inte mer än så. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jag skulle nog prova att pytsa i lite socker för att jäsa ut den ordentligt samt dra på nåt så in i norden med torrhumlingen för att dölja det mesta utav smakerna. :)
Lycka till!

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Well, jag hade vaskat den direkt. 82% karamellmalt?? Hua!
Så dyrt är väl inte med malt att man ska behöva dricka bedrövlig öl? För det ska ju hembryggare inte behöva göra! :wink:
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ge den till Brettanomyces så blir de nog glada.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Karamellmaltens effekt överdrivs ofta. Jag har flera gånger bryggt med stora mängder karamellmalt, som mest 1/3, och det är inga problem. Beror ju på hur mörk den är också förstås. Visst är 80 % extremt mycket, men det är samtidigt en väldigt ljus sort, så det är bara att avvakta och se hur det blir. Se det som ett intressant experiment.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

MadManMacho skrev:Jag skulle nog prova att pytsa i lite socker för att jäsa ut den ordentligt samt dra på nåt så in i norden med torrhumlingen för att dölja det mesta utav smakerna. :)
Lycka till!

Pytsa i socker kommer bara höja alkoholen, se inlägget från Karlofduty.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Brygg ett öl med bara pilsner/pale ale malt och blanda ut karamellölet med. Varför göra det svårt för sig?
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

ekstedt skrev:[quote="MadManMacho"]Jag skulle nog prova att pytsa i lite socker för att jäsa ut den ordentligt samt dra på nåt så in i norden med torrhumlingen för att dölja det mesta utav smakerna. :)
Lycka till!

Pytsa i socker kommer bara höja alkoholen, se inlägget från Karlofduty.[/quote]

Japp! Men hur mycket alkohol blir det annars med 80% k-malt? Bra "tröck" på ölen i kombo med redigt med humle borde motverka en sötsliskig smak. Eller iaf ge den ett existensberättigande.... :)

De bästa förslagen har nog dock redan skrivits. Vaska eller möjligen göra ett försök att blanda ut den.

/// M

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

MadManMacho skrev:
Japp! Men hur mycket alkohol blir det annars med 80% k-malt? Bra "tröck" på ölen i kombo med redigt med humle borde motverka en sötsliskig smak. Eller iaf ge den ett existensberättigande.... :)

De bästa förslagen har nog dock redan skrivits. Vaska eller möjligen göra ett försök att blanda ut den.

/// M

Det kommer väl bli runt 3 % om man ska tro experimentet som länkades ovan.

Hur sötsliskigt det kommer bli återstår att se. Att vaska hela satsen är en osedvanligt urusel idé.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

ekstedt skrev:[quote="MadManMacho"]

/// M

Det kommer väl bli runt 3 % om man ska tro experimentet som länkades ovan.

Hur sötsliskigt det kommer bli återstår att se. Att vaska hela satsen är en osedvanligt urusel idé.[/quote]

Vadå osedvanligt urusel idé? Varför är du så ofta aggresiv i dina formuleringar? Det här är ett mysigt forum för hemmabryggare. Inte en tråd om kattstryparen i Gbg på FB....

Med 80% k-malt kommer ölen med största sannolikhet vara odrickbar. Antingen slänger man satsen och glömmer bort det misstaget (vilket förmodligen är det mest förnuftiga) eller så försöker man rädda den genom att antingen dölja smakerna eller genom ex spädning.

/// M

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Att uppmana någon att slänga en hel sats är en oerhört usel idé, jag ser ingen anledning att inte säga det i klarspråk och att försöka linda in det i någon slags dimplomatisk fetvadd är inte min grej. Att det förstör din eventuella myspysupplevelse skiter jag fullständigt i.

Varken du eller jag kan med någon säkerhet säga hur det kommer smaka. Därför ska man låta det jäsa ut, provsmaka och därefter avgöra vad man ska göra med det. Blanda med en annan öl är en bra idé. Att flasktappa och ge flaskor till andra så att de också får provsmaka detta experiment är också en bra idé. Att bara hälla ut 20 l öl är det inte. Släpp den idén nu.
Skriv svar