Jag vill koka och dekantera vatten för att sänka alkaliniteten. Läst lite olika råd om detta och försöker reda ut några frågetecken.
1. Behöver jag koka med locket av för att koldioxiden ska avdunsta ordentligt?
2. Kan jag kyla med kylspiral och låta stå för att få utfällning eller måste jag låta det stå över natten (som är den historiska metoden citerad i Water-boken)
*edit: synpunkter på språket har rapporterats*
Kokning för att fälla ut karbonater
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Kokning för att fälla ut karbonater
Jag har ett tag kokat bort karbonater och tycker (helt utan vetenskaplig grund):
1. Nej, jag tror det är som DMS - mycket väsen för ingenting. Även om du kokar med lock så kommer ju det allra mesta åka med ut.
2. Du kan säkert kyla med spiral, men anledningen till att låta stå över natten är att du fäller ut kalciumkarbonat som salt i botten.
Själv gav jag upp efter evigt kokande och köpte mig ett osmosfilter för 700 spänn...
1. Nej, jag tror det är som DMS - mycket väsen för ingenting. Även om du kokar med lock så kommer ju det allra mesta åka med ut.
2. Du kan säkert kyla med spiral, men anledningen till att låta stå över natten är att du fäller ut kalciumkarbonat som salt i botten.
Själv gav jag upp efter evigt kokande och köpte mig ett osmosfilter för 700 spänn...
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Det här känns lite härligt ospecifikt:
Tillsatte du CaCO3 för att påskynda utfällningen?
Jag ska använda vattnet till mitt starsan. Planer finns på ett ROfilter, men tills dess hade detta kunnat varit en bra lösning.
Lät du ditt stå över natten?The heating is ended and the precipitate is allowed to settle quietly to the bottom of the vessel. The water is then immediately decanted off the sediment and used for brewing. The water cannot be allowed to sit too long on the sediment or CO2 will again diffuse from the atmosphere into the cooled water and redissolve the CaCO3.
Tillsatte du CaCO3 för att påskynda utfällningen?
A technique to help encourage and speed the precipitation of CaCO3 from the boiled water is to add more Chalk to the water. The Chalk provides nucleation sites for the precipitating CaCO3 to agglomerate with and form larger flocs that will settle faster. A teaspoon of Chalk per 5 gallons should be sufficient to improve the settling. The added Chalk does not dissolve and add to the calcium concentration since it is not soluble in water without CO2.
Jag ska använda vattnet till mitt starsan. Planer finns på ett ROfilter, men tills dess hade detta kunnat varit en bra lösning.
Köp batterivatten på biltema annars. Blir nog billigare är att lägga tid, energi och el på att koka o dekantera vilket ändå inte blir lika bra som biltemas vatten. Starsan är billigt så det går att slösa med det annars, återanvänds sålänge pH är under 3. Grumlighet i starsan är inte en indikator på hur effektivt eller bra skick det är, möt pH istället.