Braumeister 200 Liter, klon.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Håller på att bygga en klon av Braumeisters 200 liters modell, dels för att jag vill få lite kontinuitet på bryggandet, där få saker diffar från gång till gång, dels för att jag tycker det vore kul att kunna få lite volym i satserna, och dels för att jag inte har 100.000 kr att lägga på en Braumeister... Har en fin ritning som jag jobbar efter, men den är på andra datorn så jag infogar den under morgondagen.

Planen är enkel, det är ett cylinderformat kärl som rymmer ganska exakt 200 liter, 3x3kW doppvärmare i botten, och en cirkulationspump som ska dels ska få cirkulation på vörten under mäskningen(Som fungerar likadant som en Braumeister, med en maltpipa+silar som vörten passerar.), och dels för att kunna pumpa allting till jäskärl sen. Cylindern byggs av rostfri och syrafast plåt, och allting som kan komma i kontakt med vörten kommer hålla liknande standard.

Det jag nu funderar lite över är styrsystemet som ska styra allting.

Kommer man kunna få en jämn temperatur med hjälp av en PID+SSR, eller kommer det bli ett för stort spann på temperaturen = ojämn märkning?

Är det någon som har några erfarenheter av liknande få ni gärna tillägga saker som kan vara bra!
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Braumeister 200 Liter, klon.

Inlägg av niklas_n »

Kolla med denhär killen; https://m.facebook.com/bryggeriolof

Tror han byggt en egen BM 200 klon.
timm
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av timm »

Tycker detta låter intressant, funderat på något liknande själv.

Vore kul att få se din ritning samt höra hur det går för dig!
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

200 l, hur mkt vätska innebär det? Tycker det låter klent med 9kw. Fast jag har inget som stödjer min tanke. Mer än att jag tycker det med 36 l gryta och 2.5 kW gärna hade fått gå snabbare

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Palmbryggd skrev:200 l, hur mkt vätska innebär det? Tycker det låter klent med 9kw. Fast jag har inget som stödjer min tanke. Mer än att jag tycker det med 36 l gryta och 2.5 kW gärna hade fått gå snabbare

Egentligen är det väl jag som skrivit fel, tanken är att bryggverket ska rymma precis 200 liter, så det kommer inte riktigt gå att göra 200 liter öl åt gången...

Jo jag har tänkt lite i samma banor faktiskt, jag har 2 kW till mina 29 liter just nu, och det hade precis som för dig gärna fått gå fortare. Men det blir dels knepigt att plocka ut mycket mer än 10 kW ur eluttagen utan att behöva säkra om, och dels är faktiskt Braumeisters 200 liters-variant på just 9 kW. Är det för lite så sätter jag helt enkelt dit 3 kW till.

Ska lägga ut ritningarna strax!
Palmbryggd
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Palmbryggd »

Charlemagne skrev:
Palmbryggd skrev:200 l, hur mkt vätska innebär det? Tycker det låter klent med 9kw. Fast jag har inget som stödjer min tanke. Mer än att jag tycker det med 36 l gryta och 2.5 kW gärna hade fått gå snabbare

Egentligen är det väl jag som skrivit fel, tanken är att bryggverket ska rymma precis 200 liter, så det kommer inte riktigt gå att göra 200 liter öl åt gången...

Jo jag har tänkt lite i samma banor faktiskt, jag har 2 kW till mina 29 liter just nu, och det hade precis som för dig gärna fått gå fortare. Men det blir dels knepigt att plocka ut mycket mer än 10 kW ur eluttagen utan att behöva säkra om, och dels är faktiskt Braumeisters 200 liters-variant på just 9 kW. Är det för lite så sätter jag helt enkelt dit 3 kW till.

Ska lägga ut ritningarna strax!
Aha! Tänkte inte på det där med pillet att säkra upp om man ska gå högre med det stämmer ju. Har inte tidigare läst ngt om BM 200 l men det ser ju ut att stämma. Funkar gör det ju säkert också och är det segt kan man ju göra nattmäskning på BM så det är igång lagom till frukosten. Kommer säkert bli super!

Edit-:att du nattmäskar utifrån samma tanke som med BM. Alltid kul att bygga eget!

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Palmbryggd skrev: Funkar gör det ju säkert också och är det segt kan man ju göra nattmäskning på BM så det är igång lagom till frukosten. Kommer säkert bli super!
Glöm inte bort brandrisken med nattmäskning! Om du får stopp i pumpen, en läcka i pump eller kran eller annat elfel så kan en brand uppstå lätt. Undvik att brygga nör du sover och ha för bra dvarnare som du vaknar av vi bryggverket!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Öl 1.png
Ungefär såhär kommer det se ut, väldigt enkelt förklarat. Har en 3D-ritning jag ska leta rätt på också.

Egentligen inte svårare än att det är en cylinder som står på en konstruktion av fyrkantsprofiler.

I mitten blir det en gängstång för att kunna centrera maltpipan och för att kunna "spänna fast" den övre "silen".

Tänkte även tillverka två olika maltpipor på en gång, då man kommer vara tvungen att brygga minst 100 liter åt gången med den fullstora...

Sedan under själva cylindern kommer elcentral och pump placeras. Den lilla koniska saken vid botten av gängstången kommer sitta över utloppet för vattnet för att sprida ut strålen!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

// Jonas
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Falkens skrev:Styrsystem...
https://www.facebook.com/OpenArdBir
Det där såg intressant ut, är det något du har någon erfarenhet av?

Jag som inte är så väldigt bevandrad i hur styrsystem fungerar mer detaljerat, är det där något som passar oavsett om du brygger 1 eller 16.000 liter? Tänker med kW osv.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag har ingen aning eller erfarenhet av det styrsystemet mer än att det ska vara någon form av kopia av Braumeisters system.

Det är ju samma styrsystem i en Braumeister 10 L som 500 L så om det skulle vara skillnad på 1 eller 16.000 vet jag inte men om man ska köra 16.000 så kanske det är en fråga för utvecklarna av programet för att se om det behövs någon optimering.

Jag har som sagt ingen aning, kolla med de på Facebook.
// Jonas
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag säger som jag brukar säga i sådana här fall.
Styrsystem är en 'nice to have'. Vänta med det tills du byggt färdigt och vant dig vid att köra systemet utan styrning. Då har du bättre koll på vad du behöver.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

bryggapa skrev:Jag säger som jag brukar säga i sådana här fall.
Styrsystem är en 'nice to have'. Vänta med det tills du byggt färdigt och vant dig vid att köra systemet utan styrning. Då har du bättre koll på vad du behöver.
Det låter vettigt. Planen just nu är att köra en Sestos PID-termostat för att styra värmen, har verkligen ingen koll på detta än, men jag har tolkat det som att det borde gå att kalibrera den till att värma en viss mängd vätska till en viss temperatur även under cirkulation!

Och en enkel switch till pumpen, tänker att den borde gå att styra med en ventil på utloppet innan den går in i tanken igen!

RollE2k
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av RollE2k »

Jag skulle just säga att det lär vara helvetes svårt att köra ett bryggverk av "braumeister-typ" helt manuellt, detta då du hela tiden recirkulerar och tappar således mer temp än i thermogryta, kylbox eller dylika manuella system. Mer advancerade bryggverk kräver ju nästan kontroller - absolut minst en PID.
Jag kan säga att jag har byggt en kontroller med Open ArdBir, men jag har inte mer än testat den fort (Sedan finns det annars videos på youtube) och spontant så känns den mer användbar än den äldre Braumeister-kontrollern, då det finns fler funktioner/inställningar. Inkl. fler raster och fördröjd start (för övernattsmäskning). Däremot har jag inte sett den nya BM, så den kan jag inte jämnföra med.
Gällande effekt, så är det ju beroende vad du bygger kontrollern med för övriga grejer. Jag har byggt min låda med 3x 25A Solid-state relän, för att kunna köra trefas. Däremot har jag bara 16A handskar, och kommer således kunna köra upp till max 11kW effekt - vilket skulle fungera på 200L (även om mer vore bättre). Teoretiskt så kan du ju bygga kontrollern och köra 40A eller 80A solid state relän tillsammans med 32 eller 63A trefashandskar, vilket skulle betyda 22kW eller 43kW effekt.
Så kontrollern styr ju bara systemet - sedan väljer du ju relän och kylare till dessa efter de behov du har.
Kan tillägga att både Braumeister 200L och Camurri 200L har båda 9kW effekt, så man klarar sig - men mer effekt gör ju att allt går betydligt fortare.

Mitt eget system (som inte är färdigt) kommer köra RIMS, och pumpa vätskan nerifrån, och sedan upp till toppen av maltkorgen - dvs tvärtom hur BM kör.
Jag har dock en betydligt mindre volym - 60L rymmer grytan, men jag byggde kontrollern för att kunna skala upp bryggande längre fram om jag känner för det.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

RollE2k skrev:Jag skulle just säga att det lär vara helvetes svårt att köra ett bryggverk av "braumeister-typ" helt manuellt, detta då du hela tiden recirkulerar och tappar således mer temp än i thermogryta, kylbox eller dylika manuella system. Mer advancerade bryggverk kräver ju nästan kontroller - absolut minst en PID.
Jag håller verkligen inte med. Du har en enorm tröghet i systemet och du måste inte hålla mäsktemperaturen inom 0.1 grad. Det är FULLT möjligt att med en termometer hålla koll på temperaturen och prutta på lite värme vid behov.
Det är inte någon kärnreaktor vi pratar om här.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Skriv svar