Att tänka på när man börjar använda fat!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Att tänka på när man börjar använda fat!

Inlägg av Anders_Adler »

Jag har precis införskaffat ett par partyfat och ett 19 liters Cornelius fat. Är rätt ny på gällande fat tänkte att jag frågar er vad jag skall tänka på, olika fallgropar, tips och andra tankar! Tack på förhand!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Att tänka på när man börjar använda fat!

Inlägg av niklas_n »

Börja med att läsa denna guide, återkom sedan om du har mer frågor.

https://www.dropbox.com/s/q68yk44jv1fqa ... 1.pdf?dl=0
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

niklas_n skrev:Börja med att läsa denna guide, återkom sedan om du har mer frågor.

https://www.dropbox.com/s/q68yk44jv1fqa ... 1.pdf?dl=0

Grymt bra artikel.
Måste kännas bra att nästintill stänga en tråd med ett svar! :D
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Vissa sågar av stigaröret, men gör inte det förrän du märker att du har behov av det! Det gjorde jag på ett av mina tre fat helt i onödan märkte jag senare. Ett litet tips:)
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Vad kan behovet av det vara?
Dö inte okunnig!!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Handlar väl om att undvika att suga upp eventuell bottensats eller annat som sjunkit till botten vad jag förstått.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tror jag ska kapa mitt några millimeter. I ett partyfat dras ev bottensats upp först och efter ett par glas är ölen klar och fin. I mina corny är banne mig ölen disig ända ner emot de sista litrarna. Någon mer som upplever detta?

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

MadManMacho skrev:I mina corny är banne mig ölen disig ända ner emot de sista litrarna. Någon mer som upplever detta?
Hmm, tror det beror mer på bryggningen än på stigaröret faktiskt. Jag har glasblanka öl från början när jag tex gelatinat ölen. Har du testat alla knep för att klarna ölet innan tappning eller i fatet?
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

ecmik skrev:
MadManMacho skrev:I mina corny är banne mig ölen disig ända ner emot de sista litrarna. Någon mer som upplever detta?
Hmm, tror det beror mer på bryggningen än på stigaröret faktiskt. Jag har glasblanka öl från början när jag tex gelatinat ölen. Har du testat alla knep för att klarna ölet innan tappning eller i fatet?
Det är möjligt men jag vet inte riktigt vad jag kan gör annorlunda. Kokar med protafloc och kallkrashar vid -1 med gelatin (färdigblandad från mm) samt är noga med att inte få med något av jästkakan ner i fatet.
Min teori var att det alltid varit lite grumligt men att nör jag körde på partyfat drogs slammet med upp i början och att med corny så drar det med lite hela tiden.

Möjligt att mitt problem beror på att jag kör BIAB? Vörten är i regel rätt grumlig vid tappning på jäshink. Ett tag fungerade det riktigt bra med att låta det sedimentera en halvtimme efter kylning men av någon anledning fungerar inte det längre sedan jag gick över till bielmeier ist för biltemagrytan. Har förvisso större batcher nu men också rätt mycket bättre kok.
Kör med IKEAS Theresia-tyg i påsen samt använder kottar i så stor utsträckning som möjligt och alltid i humlepåsar.

/// M

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag har aldrig kört BIAB så nån annan får nog svara på det.. Konstigt att det funkar i partyfat! Det var ingen engångsföreteelse då? Eller är det alltid skillnad mellan Corneliusfat och partyfat?
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ja jag upplever att det alltid är skillnad. Alternativt så beror det på att partyfaten är mindre. Alltså, om halva fatet är grumligt så motsvarar ju det bara 2,5 liter i ett partyfat men 5,5 liter i mina 11-liters corny.

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Den här ölen är exakt 15 dagar gammal.
12809544_10153497622631325_2721682352032725933_n-2.jpg
12806124_10153497622671325_5513842023532633997_n-2.jpg
Alltså från det att den bryggdes till fotot togs. Biab och kallkrasch med gelatin och sedan någon timme på fat. Glöm det där med att biab skulle ge grumligare öl, det stämmer helt enkelt inte!
Oftast blir det kristallklart men någon gång när jag torrhumlat har det blivit lite grumligt. Olika jästsorter beter sig såklart olika. Har ett fat som jag kortade stigarröret på några centimeter men tycker inte att det gör någon skillnad. Är ölen grumlig från början hjälper det inte med ett kortare rör enligt min erfarenhet.
Köldgrumling hade jag bara problem med när jag använde plattvärmeväxlare. Min teori är att det beror på att all kalldruv hamnade i jäskärlet då. Finns de som säger att det inte spelar någon roll, men jag tror inte på dom! :lol: Nu med spiralkylare så har jag inte haft det problemet vad jag minns.
Skriv svar