Utbyte vid blötläggning och ihopblandning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Utbyte vid blötläggning och ihopblandning

Inlägg av MikaelCarlsson »

Jag har testat att lägga melaniodinmalt i blöt i kallt vatten dagen innan bryggning istället för att lägga det i mäsken. Sedan har jag tillsatt vätskan från blötläggningen vid kokningen. Man kan ju läsa om denna teknik också kallad cold steep på engelska lite varstans. Jag kan inte redogöra exakt varför och definitivt inte säga att om det blir någon skillnad, inte än i alla fall.

Jag tolkar det som att man får ett något sämre utbyte jämfört med att lägga malten i den övriga mäsken. Dock har jag inte hittat några siffror på hur mycket man förlorar i utbyte. Någon som vet eller har läst någon siffra?

Passar på att ställa en annan fråga. Just denna malt har enligt vad jag förstår mycket lågt innehåll av enzymer som möjliggör omvandling av stärkelse till förjästbart socker. Det finns ett namn på detta, diastatic power på engelska, och inte sällan en siffra, en liten siffra för melanoidinmalt. Vidare finns det malter som inte kan skapa förjäsbara socker, oavsett hur mycket enzymer det finns, visst är det så? Jag blandar ihop dessa begrepp hela tiden. Kan någon sprida lite ljus på detta, gärna också förklara vilken egenskap med namn och siffra som representerar det sista typen, alltså malter som inte kan genererar förjäsbara socker oavsett enzymtillgång.

/ Mikael