WLP 644?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

WLP 644?

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2016-03-08 10:58

Jag har sökt och ämnet har tagits upp tidigare, men svaren har aldrig kommit från någon officiell representant, så jag tänkte kolla hur domarna ställer sig.

En öl med WLP644. Räknas den som en brett-öl, eller ej? Det är ju nu för tiden en vild saccharomycesjäst, men den ger rätt brettiga toner.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: WLP 644?

Inläggav martinb » tisdag 2016-03-08 14:37

Är domare men tillhör inte DK men så här säger ju typdeffen:

11C. Brettanomycesöl skrev:Öl till vilka vildjäststammen Brettanomyces (brett/brettar) tillsatts blir allt vanligare i ölvärlden. Det finns flera underklasser i huvudklass 10 där brettkaraktär är eller kan vara en del av arom- och smakbilden, men där också flera övriga bakteriestammar bidrar till karaktären. Den här underklassen, 11C, täcker alla öl med brettkaraktär som inte faller in under huvudklass 10. Öl i underklass 11C kan antingen ha primärjästs med enbart brettar eller först primärjästs med den för öltypen typiska jäststammen. Brettar har tillsatts under eller efter primärjäsningens slut. Bryggaren ska ange vilken öltyp som ligger till grund för det färdiga ölet, eftersom det är viktigt att domarna ska kunna förutse och förstå vilka aromer och smaker som bör finnas utöver de som brettjästen bidrar med. Eventuella tillsatta kryddor, frukter e.d. måste också specificeras.


Hade vi haft den här klassen för ett par år sedan då jästen klassats som Brett hade ju vi inte behövt ställa den här frågan. Då dessutom den här jäststammen visat sig kräva extra analys för att just omklassificeras från Brett till Sacch då den uppvisar många karaktärer och smaker som en "riktigt" brett ger så tror jag du kan använda den. Det är trots allt smaken i ölen som bedöms som rätt eller fel.

Får se ifall nån DKare kommer in och gör en annan tolkning.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: WLP 644?

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-03-08 17:50

Här var mitt svar när det senast begav sig: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=48&t=10468

Det hela är ganska enkelt. En öl jäst med WLP644 är inget Brett-öl då WLP644 inte är en Brett-stam. Däremot kan man förstås lämna in ett sådant öl i klass 11C om man känner för det, på samma sätt som man kan lämna in en underjäst dubbel-ipa om man känner för det. Vi bedömningen känner inte domarna till receptet och det enda som betyder något är hur väl ölet matchar öltypsdefinitionen. Att detta skulle kunna betraktas som någon slags "fusk" känns extremt långsökt. Och som jag skrev i det länkade svaret så tror jag inte att man får en typriktigt 11C-öl med WLP644 då den inte ger några toner av stall, något den för övrigt delar med vissa faktiska Brett-stammar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: WLP 644?

Inläggav Andreashaggstrom » fredag 2016-03-11 10:43

Ditt svar var ett av de jag hittade och jag misstänker att du har är helt rätt. Men det skulle vara toppen om någon "officiell" skulle uttala sig, så att vi vet helt säkert hur domarna tänker.

För som du säger, så är den inte brett, men ger samma toner som vissa riktiga brett. Stall är ju inte det enda en får ur brett.

Jag skulle vilja anmäla ölen i en annan kategori egentligen, men typdefinitionerna är lite snäva på abv jämfört med BJCP som jag är van att gå efter. Det slutar nog med att jag inte skickar ölen. Men som sagt. intressant att veta hur de tänker med wlp644
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: WLP 644?

Inläggav ekstedt » fredag 2016-03-11 13:06

Brett handlar sannerligen om så mycket mer än stalltoner, men just detta trycks det ganska hårt på i typdefinitionen. En ganska märklig typdefinition som inte verkar riktigt uppdaterad på de senaste 5-10 årens utveckling. Den verkar helt missa att Brett kan ge väldigt olika karaktär beroende på hur den används, och vilken stam som används. Det skulle aldrig falla mig in att skicka in någonting i den klassen.

Tror inte att ett WLP 644-öl passar in i någon klass alls faktiskt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till SM 2016

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst