Uppgradera till fat!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Uppgradera till fat!

Inlägg av Anders_Adler »

Vi skall bygg om vår altan och tänker då att jag kommer att ta tillfället i akt att montera in en tappkran så att jag kan få öl direkt från altanen! Dock funderar jag på om det finns någon begränsning hur långa slangarna kan vara mellan fat och tappkran? Förstår att det som ligger i kranen kommer att bli högre temperatur Men tror att det handlar om 4 meter lite beroende vart jag sätter tappkranen. Tänker att kylskåpet med faten skall stå i mitt bryggrum som är direkt under altnen.

Några tankar eller fina bilder på liknande projekt.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Uppgradera till fat!

Inlägg av eric »

Om bryggrummet är under altanen så får du räkna med visst tryckfall. Förmodligen behöver du inte bry dig om restriktorslang (sytråd). Har sett någon bra kalkylator för det där någonstans, förmodligen på forumet, kan inte hitta den nu.
jramer
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jramer »

Det skall inte vara några problem med fyra meter slang om du tänker på framdrivningen av kolsyran.
Däremot kommer du ha fyra meter slang med varm öl som dessutom kommer stå och jäsa så du kommer behöva rengöra den kontinuerligt.
En kylslinga tillsammans med ölslangen är nog att föredra.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Sytråden kommer att vara i längsta laget men det borde funka. Visst kan ölen bli lite ljummen en varm sommardag, men det är 0,5dl vi pratar om. Det kommer inte att växa bakterier i slangen, spola ur det med starsan och det är lugnt. Ölet i sig är ju "rent".
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Du skall absolut ha restriktorslang. Det blir nämligen betydligt mindre mängd öl stående i den.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
jramer
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jramer »

Ok. Jag lägger in mina egna tankar på att ha en längre slang inomhus i mitt tidigare svar.

Sommarsäsongen är ju inte så lång men visst borde man väl behöva rengöra slangen en gång i månaden iaf?

Sommarjobbade för Spendrups och spolade ölslangar. Där i växte det bra fastän de hade kylslinga. Visst det var ju slangar som funnits med länge men ändå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ska du pressa upp ölen en våning genom 4 meter sytråd så kommer det nog ta rätt lång tid att tappa upp ett glas om du inte ska överkolsyra ölen. Ett par meter med "normalt" tryck i fatet är nog max med tanke på att det är lite lyfthöjd också.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Det är ju bara att göra ett test, köp 4mtr och ställ fatet på marken å hiva ut slangen genom fönstret. Eller klättra upp i ett träd el stege. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Tipsat om denna tidigare för andra personer (inte för att det hjälper dig med dina frågor, men ändå...)

http://imgur.com/gallery/ZMOp1
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

Kanske kommer kunna minska avståndet till kanske 3 meter. Men natruliga följd fråga är då dels för att minska avståndet och börja lite mindre skala är om det går att göra likadant med partyfat? Förstår att svaret nog är ja så min egentliga fråga är om jag börjar med Partyfat kan man använda liknade "ventiler" till cornelius fat. Vill inte böjra med något för att sedan skaffa allt helt nytt om jag vill uppgradera.
Kan tycla att 5 liters fat kan vara en bra start! Samt att jag kortar avståndet till 1 meter då istället och istället bygga in ett metallbad i altaen som jag fyller med is och lägger partyfatet.
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

Kanske kommer kunna minska avståndet till kanske 3 meter. Men natruliga följd fråga är då dels för att minska avståndet och börja lite mindre skala är om det går att göra likadant med partyfat? Förstår att svaret nog är ja så min egentliga fråga är om jag börjar med Partyfat kan man använda liknade "ventiler" till cornelius fat. Vill inte böjra med något för att sedan skaffa allt helt nytt om jag vill uppgradera.
Kan tycla att 5 liters fat kan vara en bra start! Samt att jag kortar avståndet till 1 meter då istället och istället bygga in ett metallbad i altaen som jag fyller med is och lägger partyfatet.

Efter lite sökning, antar jag att jag skaffar en Flexitapp:

http://www.olkompaniet.se/tappkran-flexitap
Senast redigerad av Anders_Adler den fredag 2016-03-04 11:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar