Orolig över värmeelement med konstig resistans

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Jag köpte två element som ska vara 2KW (http://www.storagrytor.se/shop/product/ ... ppvarmning).

Jag mäter upp resistansen över båda elementen till 16 Ohm. Ohms lag skulle då ge att elementen är på [P = U^2/R => P = 240^2/16 =] 3600W.

Någon som har detta element och vet bättre? Jag har tre andra typer av värmeelement som stämmer plusminus 100W med samma uträkning.

Jag borrade tyvärr hål i grytan innan jag kontrollerade elementet men innan jag borrar hål i ytterligare grejer för att testa elementet tänkte jag kolla om någon har någon erfarenhet?

Om elementet visar sig vara på väl över 2KW. Hur pluggar jag redan borrade hål i en rostfri gryta på enklast men ändå tätt sätt?

/ Hampus
Senast redigerad av hizzle den torsdag 2016-03-03 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Tänker kanske fel men är det inte storagrytors problem ?
(Beställde du 2kw element skall de väl inte vara över 3kw)
Länge sen jag pulade med ohms lag.
Vet inte hur farligt det kan bli men ev testa o köra det på ett vanligt uttag 10 amp.
Går säkringen är inte elementet på 2k.

Anders

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Chabo den torsdag 2016-03-03 00:18, redigerad totalt 1 gång.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Orolig över värmeelement med konstig resistans

Inlägg av hizzle »

Visst är det så, men det är mitt problem att jag lagt ner ett par timmars arbete på en gryta och att alla (implementerade) mått är beroende på just det elemented :cry:
Senast redigerad av hizzle den torsdag 2016-03-03 00:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ta ett snack med Stora grytor först.

Det här elementet har jag -om nu bilden stämmer - risken finns att även de istället har börjat sälja samma som Stora grytor. Andra som sålde mitt element har gjort så.
Jag har varit tveksam till storagrytor-elementet av ett annat skäl. Den har en C14- ans lutning men jag anser det borde vara C16 som är utförd för att tåla värme bättre. Mitt element har C16. Anslutningarna ser snarlika ut men C16 har en liten "klack" inuti vilket gör att man inte kan trycka i en vanlig nätkabel för dator etc. (C13) Det måste vara C15 som har en liten skåra och motsvarande värmetålighet.

https://www.brouwland.com/en/our-products/brewing/ brewing-equipment/brew-kettles/d/heating-element-for-mashing-bin?gaCategory=search#.VtdpNPnhDIU
Senast redigerad av assistredo den torsdag 2016-03-03 00:57, redigerad totalt 2 gånger.
Björn Petersson
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Bara för att klargöra, du mäter inte elementen i serie va?
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Jag mäter ett element i taget (Om det var det du undrade?). Det ena elementet mäter 16 Ohm och det andra elementet mäter 17 Ohm.

Har mailat Storagrytor så det blir väl till att vänta och se, för det verkar som att ni håller med mig att mätvärdena borde vara annorlunda?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

assistredo skrev:Ta ett snack med Stora grytor först.

Det här elementet har jag -om nu bilden stämmer - risken finns att även de istället har börjat sälja samma som Stora grytor. Andra som sålde mitt element har gjort så.
Jag har varit tveksam till storagrytor-elementet av ett annat skäl. Den har en C14- ans lutning men jag anser det borde vara C16 som är utförd för att tåla värme bättre. Mitt element har C16. Anslutningarna ser snarlika ut men C16 har en liten "klack" inuti vilket gör att man inte kan trycka i en vanlig nätkabel för dator etc. (C13) Det måste vara C15 som har en liten skåra och motsvarande värmetålighet.

https://www.brouwland.com/en/our-products/brewing/ brewing-equipment/brew-kettles/d/heating-element-for-mashing-bin?gaCategory=search#.VtdpNPnhDIU

Hänger inte med riktigt. Vad har ditt element att göra med det som han länkar till hos Stora grytor? Det har ju dessutom ingen C-kontakt alls!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Drake skrev:
Hänger inte med riktigt. Vad har ditt element att göra med det som han länkar till hos Stora grytor? Det har ju dessutom ingen C-kontakt alls!
Ber om ursäkt. Jag råkade titta på ett element längre upp på deras hemsida. Överslag i hjärnkontoret. Dags att gå och lägga sig.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Testa elementet istället för att spekulera. Hålet är ju redan taget. I värsta fall går säkringen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Kan du inte dra fram 16 amp? Då är ju elementet perfekt!
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

@Morgan: Visst ska jag prova det med elementet är inte inkopplat och för att koppla in det säkert behöver jag borra i ytterligare saker som inte går att ångra. Därför frågade jag här först (och mailade storagrytor, väntar på svar).

@Drake: Min far är ju elektriker och 16A på altan (och i garaget) vore ju inte fel. Det lutar åt att jag accepterar att elementet inte är vad jag köpte. Får jag 16A på altan får det ju dock en positiv effekt. (Förutom att jag inte kommer kunna hålla mig ifrån att uppgradera även kokkärlets element då, vilket också kan ses som positivt iofs)
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BryggeriX »

Jag är inte expert alls på el, men har för mig att på bla glödlampor ökar resistansen när temperaturen ökar.

Jag skulle provköra och kolla med tångamperemätare hur mycket ström den tar i verkligheten.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Jag har äntligen provkört elementet och det verkar som att det trots allt ligger någonstans runt 2 kW eftersom ingen säkring gick och det värmer 20 liter vatten ungefär 2 grader i minuten. Oro obefogad.

Tyvärr har jag ingen tångamperemeter eller effektmätare, men jag är bra sugen på att studera elementet närmare.
Skriv svar