Vad är grejen med dyrare bryggverk?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Vad är grejen med dyrare bryggverk?
Ok, jag fattar att det finns många svar på den här frågan, men vad är det framförallt som gör att ett bryggverk kan kosta 5000 kr och ett annat 10 ggr så mycket. Jag har BK35 men börjar kika på annat. Grainfathern ligger nära till hands och prisskillnaden är ju inte så stor. Men när man börjar kolla på Braumeister och Camurri så är det stor skillnad och då får man inte ens med motströmskylare utan spiral. Vad är det egentligen som motiverar köp av dyrare bryggverk förutom det uppenbara saker som godset, materialet?
Re: Vad är grejen med dyrare bryggverk?
Byggkvalité och märke är stora skillnaden. Men de olika bryggverken är bra på olika saker. Tror du ska börja med att fråga dig själv vad du saknar i dagsläget med din utrustning och vad ett nytt bryggverk ska ge dig. Jag tror knappast "bättre öl" kommer kunna besvaras med ett byte.
Man köper knappast ett bryggverk för att spara pengar. Det är dyra saker man främst ska köpa för att de ska underlätta något av ens bryggdag, tex för mig som gör mycket veteöl. Min stora anledning var att jag inte hade tid att brygga med min gamla utrustning som jag tyckte väldigt mycket om att brygga på. Ska jag brygga snabbt är fortfarande biab överlägset men har jag gott om tid och ska vara hemma en hel dag så är en stegmäskade veteöl i bryggverket självgående.
Sen om man föredrar kylspiral, plattvärmeväxlare eller motströmskylare är en smaksak. Själv gillar jag spiralen bäst med enkelt handhavande, snabb kylning och enkel rengöring.
Jag är själv lite prylgalen men brukar ställa mig frågan; kommer ölen bli bättre av den här prylen?
Man köper knappast ett bryggverk för att spara pengar. Det är dyra saker man främst ska köpa för att de ska underlätta något av ens bryggdag, tex för mig som gör mycket veteöl. Min stora anledning var att jag inte hade tid att brygga med min gamla utrustning som jag tyckte väldigt mycket om att brygga på. Ska jag brygga snabbt är fortfarande biab överlägset men har jag gott om tid och ska vara hemma en hel dag så är en stegmäskade veteöl i bryggverket självgående.
Sen om man föredrar kylspiral, plattvärmeväxlare eller motströmskylare är en smaksak. Själv gillar jag spiralen bäst med enkelt handhavande, snabb kylning och enkel rengöring.
Jag är själv lite prylgalen men brukar ställa mig frågan; kommer ölen bli bättre av den här prylen?
- joelholmquist
- Torrhumlare

Klokt tänkt. Har själv upplevt samma sak. Brygger "manuellt" och upplever inte att kompisens öl egentligen blir kvalitetsmässigt bättre på bryggverk.
Men nu när en liten fötts och tiden plötsligt går till annat på dagarna så börjar man titta på bryggverk igen. Tid är ju värdefullt.
Mina tankar, thella, snurrar också runt var prisskillnaden ligger. Jag skulle vilja veta om just kvalitetsskillnaden är stor, att bryggverket håller länge.
Du har säkert redan sett detta klipp, men jag skickar ändå
https://m.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo
Men nu när en liten fötts och tiden plötsligt går till annat på dagarna så börjar man titta på bryggverk igen. Tid är ju värdefullt.
Mina tankar, thella, snurrar också runt var prisskillnaden ligger. Jag skulle vilja veta om just kvalitetsskillnaden är stor, att bryggverket håller länge.
Du har säkert redan sett detta klipp, men jag skickar ändå
https://m.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo
Just i val av bryggverk så är de bra på olika saker och vi värderar alla olika funktioner och kvalitéer olika högt. Jag är lite partisk men vinner inget på att argumentera för eller emot någon viss modell. Bryggverk är dyrt i en annars relativt billig hobby jämfört med bilar, hifi, hästar, foto, osv. Vad som är värt för dig kan bara du svara på.
Är du osäker tycker jag du ska vänta en månad så du kanske kan se de aktuella modellerna live. Begagnat minskar risken om du skulle råka köpa fel.
Är du osäker tycker jag du ska vänta en månad så du kanske kan se de aktuella modellerna live. Begagnat minskar risken om du skulle råka köpa fel.
Jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron.
Det är som att jämföra bilar, en Volvo kombi - Skoda kombi - Audi kombi = Det är bilar, det är kombi men kostar olika av olika anledningar.
Vissa får du med utrustning för man ska köpa just den kombin. En annan får du inte bara för att man inte har det utbudet och säljer ändå.
Det är som att jämföra bilar, en Volvo kombi - Skoda kombi - Audi kombi = Det är bilar, det är kombi men kostar olika av olika anledningar.
Vissa får du med utrustning för man ska köpa just den kombin. En annan får du inte bara för att man inte har det utbudet och säljer ändå.
// Jonas
Att det skulle vara en "tidsvinst" med ett bryggverk är ju högst godtyckligt, beror ju vad man jämför med. Som sagt, BIAB är precis lika lite passning som ett bryggverk i min mening. Själv har jag en gavitationsmatad trekärlsvariant. Skillnaden skulle jag säga är att jag inte kan göra flera raster per automatik (vilket jag sällan har saknat) samt att jag får lägga 40 minuter på lakning. I övrigt samma passningsgrad och tid för rengöring.
Min sida: http://alnemar.com
Min sida: http://alnemar.com
För mig finns en tidsvinst i besparad arbetsinsats då jag kan mala malten medan vattnet hälls upp och sedan mäska in kallt. Jag är igång på 10 minuter och behöver inte göra något mer på några timmar (dvs jag kan ta hand om barn och hushåll). När jag sen väljer att komma tillbaka efter 2-4 timmar är det stegmäskat, utmäskat och klart. Inget passa temperaturer på vattnet vid mash in, inget justera tempen efter inmäsk, ingen recirkulering/vorlauf behövs och lakning skippar jag ofta också vilket ger mindre arbetsinsats. Att det är timer på koket och tunga huva med ventilationsrör som tar bort risken för överkok gör att jag behöver vara närvarande vid bryggning vid 15m från kokslut och framåt.
Nu kanske ni tycker att allt det här låter tråkigt och ja, det är det också. Jag skulle hellre brygga med tre kärl och min förra mäsktunna men då skulle det bli en bryggning i kvartalet som livet ser ut just nu... Det går lika snabbt att brygga med bryggverk som biab om man använder dom på samma sätt. En maxibiab går däremot lite snabbare eftersom man kan mäska tunt (snabbare start) och sen kan värma "lakvatten" parallellt med mäskningen. Disken går snabbare med biab än bryggverk tycker jag.
Nu kanske ni tycker att allt det här låter tråkigt och ja, det är det också. Jag skulle hellre brygga med tre kärl och min förra mäsktunna men då skulle det bli en bryggning i kvartalet som livet ser ut just nu... Det går lika snabbt att brygga med bryggverk som biab om man använder dom på samma sätt. En maxibiab går däremot lite snabbare eftersom man kan mäska tunt (snabbare start) och sen kan värma "lakvatten" parallellt med mäskningen. Disken går snabbare med biab än bryggverk tycker jag.
En budgetvariant är ju att skaffa en STC-brew, en pump och en falskbotten och recirkulera med biabpåsen kvar i grytan. Då kan man göra allt det du nämner ovan, inte behöver man passa uppkoket heller eftersom det finns en fiffig funktion i stc:n som gör att risken för överkok är minimal.
Ett sånt bryggverk blir väldigt flexibelt och mycket enkelt att rengöra. Har man tillräckligt med effekt och en bra kylare är 3 timmars bryggtid ingen omöjlighet.
Ett sånt bryggverk blir väldigt flexibelt och mycket enkelt att rengöra. Har man tillräckligt med effekt och en bra kylare är 3 timmars bryggtid ingen omöjlighet.