Kastrull som inte fungerar på Induktion?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kastrull som inte fungerar på Induktion?

Inlägg av Anders_Adler »

Har en tråd där jag efterfrågar efter vart ni köper era induktionsplattor, nu kanske jag får ändra den frågan... Har en 50 liters kastrull som jag idag satte på vår induktionsspis och till min förvåning så hände ingenting. Den väger 16 kg och känns inte som aluminum utan som rostfritt??? Jag fattar verkligen inte, så tung kan inte vara aluminum? Kan den ha avmagnitiserats.. HAHAH :D

Min fråga blir då, finns det vanliga kokplattor som ör över 2000W???
Tacksam för hjälp...
mogrehn
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kastrull som inte fungerar på Induktion?

Inlägg av mogrehn »

på 50 liter så är det väll gasol eller montera in element igrytan som gäller om det ska va någorlunda ekonomiskt. annars lite beronde på botten så kan man ställa den på flera lösa. vet en som har en 70 liters på 3 st 2000w vanliga köpta på loppis. har du tillgång till 16a hade jag monterat in ett element på 3500w annars 2 st runt 2000w och matat ifrån olika säkringar.
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

mogrehn skrev:på 50 liter så är det väll gasol eller montera in element igrytan som gäller om det ska va någorlunda ekonomiskt. annars lite beronde på botten så kan man ställa den på flera lösa. vet en som har en 70 liters på 3 st 2000w vanliga köpta på loppis. har du tillgång till 16a hade jag monterat in ett element på 3500w annars 2 st runt 2000w och matat ifrån olika säkringar.
Element är precis vad jag tänker att jag skall installera i den, men har dock problem att hitta nåon som vet lite (samt kan förklara för en icke el ingenjör) hur man styr effekten på ett sådant.
Tänker att jag skall modda grytan likt: http://alnemar.com/element-i-kokkarlet/

eller om jag gör det simplare då jag inte kan köra på något annat sätt, måste dock leta mig fram till hur andra gjort då.. :D
mogrehn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mogrehn »

vill man göra det lätt för sej finns det element på 2400w som du kan köra på 10 a hos bryggeributiken storagrytor eller ölkompaniet färdiga element med packning och uttag för vanlig datakabel. ska du mäska i grytan eller köra biab så kika runt på stc 100 brew vertionen ellerpå en pid lösningar finns guider hur man får ihop det. vill du bara kunna styra kok effekten finns det regulatorer på e bay ock även auber har nån variant. så för att hjälpa dej behövs lite mer info vad du vill göra och hur avanserat du vill ha det.
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders_Adler »

mogrehn skrev:vill man göra det lätt för sej finns det element på 2400w som du kan köra på 10 a hos bryggeributiken storagrytor eller ölkompaniet färdiga element med packning och uttag för vanlig datakabel. ska du mäska i grytan eller köra biab så kika runt på stc 100 brew vertionen ellerpå en pid lösningar finns guider hur man får ihop det. vill du bara kunna styra kok effekten finns det regulatorer på e bay ock även auber har nån variant. så för att hjälpa dej behövs lite mer info vad du vill göra och hur avanserat du vill ha det.

Till och börja med kommer jag att enbart använda den till kok då jag precis investesterat i ett jätta lakkärl :D. Jag har 16A i rummet som jag kommer att brygga i, så det jag vill ha nu är ett element som ligger runt 3500W och sedan en regulator flr att styra effekten. Sedan längre fram kanske jag kommer att utveckla det till att köra Biab och styra detta med en STC1000. Så jag vill inte riktigt göra det så lätt för mig, då jag vill ha en bra lösning som jag kan plocka bort ( således har jag sneglar på Alnemar`s lösning) och få enklare att diska rent.

Bockar och tar emot att hjälp jag kan få i denna frågan.
Skriv svar