Hej!
Jag håller på att försöka få till ett välfungerande single vessel bryggverk.
Kortfattat är det en biltema-kastrull där jag mäskar i en 15-liters jäshink (med en jäkla massa hål borrade i botten) som sänks ner i kastrullen.
Jag har problem att få bra flöde när jag recirkulerar genom maltbädden. För att få vettig genomströmning får jag röra om i malten emellanåt vilket resulterar att jag får mycket skrot i vörten. Grundproblemet är antagligen att jäshinken har för liten bottenarea - men jag hoppas kunna få ett bättre flöde genom att istället borra ett antal större hål i botten och sedan lägga ett metallnät i botten.
Min fråga är nu hur jag ska kunna fästa nätet i botten på hinken? Hade en tanke att limma fast nätet med silikon. Dock så har jag endast sanitetssilikon hemma vilket jag är tveksam till om man verkligen vågar ha nedsänkt under mäskningen?
Vi ska brygga imorgon kväll så om inte sanitetssilikonen funkar så skulle jag behöva något som är någorlunda snabbtorkande (epoxy eller annat 2-komponentslim?).
Hoppas ni förstår min frågeställning och har något bra tips! Tack på förhand!
Limma falskbotten/insatssil
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Re: Limma falskbotten/insatssil
Vad jag vet så får man använda silicon som är livsmedelskassat! Akvariesilikon är det, dock tar det ett tag innan det torkar! Huruvida du kan ta två komponents vet jag inte och låter någon annan svara på!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Borra större hål och köp det där stekskyddet från Ikea ? 
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap

Ekens Bryggerisällskap

@Anders_Adler: ja akvariesilikon hade funkat - svårt att få tag på en fredagkväll ute i obygden bara
vad jag kunnat läsa mig till så borde epoxy funka - vet dock inte hur det beter sig när man hettar upp det till lakningstemp. Vill ju inte att limmet ska "svettas" ut några otrevligheter.
@Engberg: tyvärr är Ikeas stekskydd lite väl stort till en 15-liters jäshink. Hade det varit en 25-liters så hade jag nog kört på det alternativet.
@Engberg: tyvärr är Ikeas stekskydd lite väl stort till en 15-liters jäshink. Hade det varit en 25-liters så hade jag nog kört på det alternativet.
Behöver du limma det alls? Om du bara ser till att det finns tillräckligt mycket kvar av botten på hinken så är det väl bara att lägga nätet ovanpå? Alternativt ifall nätet är tillräckligt styvt kanske du kan lyfta upp det med några skruv i var hörn så att det ligger någon centimeter ovanför botten på hinken så att inget korkar igen hinkens hål?
Vad har du för diameter på hålen?
Jag har 2mm men borrade sjukt många
Jag har 2mm men borrade sjukt många