Bygge HERMS 3-kärls bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bygge HERMS 3-kärls bryggverk

Inlägg av ängesbryggarna »

Har funderat ett tag på att levla upp biltemagrytan på spisen till ett riktigt megabygge. Ett 3-kärls HERMS bryggverk i kanske 100 - 200 liter kokvolym. Ramverk i fyrkantrör, allt på hjul. Mäskkärl på egen liten vagn, för att kunna rullas från kross till bryggverk och ut för dravtömning, inget lyftande här inte. I det stora kokkärlet värms mäskvatten och lakvatten tillsammans först, för att med rätt temp pumpas in underifrån i maltbädden vid inmäskning. Mäskning med HERMS där värmeslingan ligger i kokkärlet där lakvattnet nu värms vidare till högre temp. En styrning shuntar in vatten i slingan i kokkärlet för att hålla temp i maltbädd. Lakvattnet övervärms något och pumpas upp i HLT strax innan lakning, som sedan självrinner under lakning. Pumpen intervallpumpar vört till kokkärlet. Kokning. Sterilisering av motströmkylaren genom rundpumpning mot slutet, då även en wirlpool skapas, som hålles genom hela kylningen. Kylvatten återvinns till att börja med genom att ledas upp i HLT tills den är full, för ny bryggning, eller tvätt av utrustningen.

Komments? Jag är sjukt taggad! :)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Bygge HERMS 3-kärls bryggverk

Inlägg av Patersbier »

Ser cool ut.
Hur stor är din budget?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Ser snyggt ut! Du har säkert vridit och vänt på det här en del, men jag har några små funderingar att tänka på.

Att pumpa vatten för att blötlägga malten är enklare rent praktiskt än att hälla malten i vattnet. Men det krävs bra omrörning för att inte skapa torra zoner i maltbädden.

Hur stora kärl har du ritat? Det är bra att verkligen tänka igenom eventuella nivåer för en bryggning innan du börjar bygga.
Så att t.ex herms slingan alltid kommer att vara under utan oavsett hur mycket malt du mäskar in.

Jag byggde själv lite annorlunda (och har nu testat rims igen) för att passa mina grytor och har en byggtråd på humle:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5722&p=1

Ser fram emot dina uppdateringar i tråden!
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Häftigt! Följer tråden

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jo, det har funderats en hel del del här. Bygget är skalbart, 50-1000 liter egentligen. Men det går ju nån gräns när man måste gå kommersiellt vid ett sånt här bygge. Kostnaderna är ju inte linjära dock med en uppskalning, så det vore synd att bygga för litet. Vad det gäller mäskkärlet så kan nog en omrörare vara bra. Jag får återkomma med budget :) Det är väl kärlen i rostfritt som jag antingen hittar några, eller köper färdiga eller låter tillverka, som kommer att bestämma volymen mer ex
akt.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Hur är tanken att jäsa 200l? Ska ni reglera jästemperaturen på nått sätt? Det är då det börjar trilla iväg i kronor och ören skulle jag säga.

Min sida: http://alnemar.com
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

Kanske detta bryggsystem vore lämpligt för dina bryggbehov?
https://m.youtube.com/watch?v=4WRfPub95xk
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

[quote="ängesbryggarna"Lakvattnet övervärms något och pumpas upp i HLT strax innan lakning, som sedan självrinner under lakning.
[/quote]

Smart att pumpa in mäskvattnet underifrån. Då lär det inte bildas några klumpar av malt.

Man hur ska rätt flöde av lakvatten självrinna?
Någon sorts flottör, som håller koll på vätskenivån?
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Mycket intressant. Kommer att följa med intresse.

Hur planerar du att göra dig kvitt med överblivet upphettat vatten i kokkärlet innan lakning? Eller planerar du att enbart ha den mängd vatten som du ska laka med under cirkuleringen av sötvörten?

Varför cirkulera genom kokkärlet och inte genom HLT? (nyfiken)
Användarens profilbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

@eric - För ale har jag inga problem att jäsa kontrollerat i stora mängder. Lagerjäsning gör jag nu i en partycooler. Men 200 L är som du säger en större utmaning. Jag tänker mig ett bygge av en kyltank med kylverk till, jag har inte tänkt färdigt här.

@Patersbier - Detta bryggverk hade jag inte sett tidigare. Tack för länken! Det ser ut som jag föreställde mig mitt bygge. Jag ska definitivt fördjupa mig i detta system.

(snabela) Rotsac - exakt, en flottör eller annan givare i mäskkärlet kan reglera lakvattenventilen, om man inte kan ställa detta hjälpligt själv vid lakningen. Jag är av den uppfattningen att en sprinklad lakning inte är så noga, utan att en sats lakvatten mycket väl kan fyllas på uppepå maltbädden då och då, utan större finess, tänk kaffefilter vid bryggning, bara inte nivån sjunker under maltbäddens yta. Bryggaren är ju närvarande och kan styra detta. Vörten självrinner samtidigt ur mäskkärlet till ett mellankärl, det är detta flöde man ställer manuellt vid lakning, och pumpen går intermittent med flottörgivare i mellankärlet, och pumpar upp vörten till kokkärlets inlopp. Man bör ju inte kontinuerligt suga ur vört ur mäskkärlet, under maltbädden, då allehanda problem kan uppstå, därav denna lösning.

@hizzle - ja planen är den att den beräknade mängden vatten som åtgår redan från början fylls i kokkärlet. Detta går ju att räkna ut genom maltvikten, önskat OG, förluster i systemet mm, så att inte det lakas med överdriven mängd vatten. Cirkulationen av tillskottsvärme till mäsken i HERMS-systemet sker i kokkärlet, helt enkelt för att där finns vattnet som värms kontinuerligt av kokkärlets elvärmepatroner. Tanken är att slippa ha värmekälla på mer än ett ställe. Lakvattnet lämnar kokkärlet och pumpas upp till HLTn precis innan lakning påbörjas, är det tänkt.

Det mesta är manuellt ställda ventiler i mitt system, och det är en hel del kranar att ställa märker jag. Men att koppla om lösa slangar attraherar mig inte, det ser rätt rörigt ut på många bryggverk, även om det säkert är en ekonomiskt fördelaktig lösning. De enda automatiska regleringarna jag tänker mig är
1. kokkärlets vätsketemperatur - en givare styr elpatronernas kontaktor för först inmäskningstemp (plus systemtempfall), därefter laktemp (plus systemtempfall) och slutligen kokreglering.
2. mäsktemperaturen - en tempgivare i mäsken styr bypassventilen i HERMS-slingans värmespiral för tillskottsvärme.
3. vörtnivån i mellankärlet vid lakning - en nivågivare styr pumpen för vörtpumpningen till kokkärlet.
4(ev). lakvattenflödet från HLT - en nivågivare i mäskkärlet styr en lakvattenventil
Skriv svar