Vulkan flaskor.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jonven01
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vulkan flaskor.

Inlägg av jonven01 »

Hejsan
För en tid sedan bryggde jag en maltextrakt IPA. Resultatet blev i mitt tycke lysande. Tråkigt nog så var det så att flera flaskor vid öppnande pös/bubblade över likt en mätt vulkan. Ingen av flaskorna var omskakad och de var i olika stadier av lagring och nedkylning. Jag kan alltså inte direkt härleda något därifrån. Kanske hade jag för mycket socker i för kolsyre sättningen (strax under en tsk /0,5l).
Kan någon sprida ljus i denna fråga?

Tacksam Johan
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Micke Granath »

Hej

En tesked socker motsvarar ungefär 4g. Det betyder alltså att du har haft 8 g socker/liter vilket är ungefär dubbelt så mycket som det bör vara till öltypen. Det borde dock inte vara så mycket så att det skall pysa över (gushing på nysvenska :) ). Jag skulle tippa på att ölen inte var riktigt färdigjäst när du tappade upp den eller så kanske flaskorna inte var riktigt rena. Det räcker med att en mycket liten partikel sitter kvar i flaskan för att detta fenomen skall uppstå. Man eftersom det hände med fler flaskor så tror jag att det var den förra anledningen.

Mvh
Micke Granath
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders Boström »

Jo - du har nog tagit minst dubbelt upp mot vad du behövde.

Tänk också på temperaturen. Ju kallare ölen är desto mer kolsyra finns redan "färdigt" i ölen.
En IPA som stått i 20 grader behöver ungefär 4 gram/liter.
Har den istället avslutat i 10grader så behövs bara 2.5gram/liter.

Lägg sen till att om den inte jäst ut helt innan tappningen så finns det ytterligare socker kvar i ölet som blir kolsyra.

/anders
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Putte »

Kan inte vissa infektioner också ge "gushing" tex vild jäst som ger ytterliggare utjäsning :? .
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Skriv svar