American Brown Ale
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
American Brown Ale
Det är lite tomt på recept på American brown ale här på forumet tycker jag. Tänkte brygga min första sådana om ett par dagar och har ett receptutkast och tänkte höra om ni tycker det ser sjysst ut.
Planerat OG: 61
Planerat FG: 11
Beska: 57 IBU
Färg: 46 EBC
Alkvol: 6,6%
33% Pale ale
20% Amber
17% Maris Otter
17% Ashburne
8% Caramel 10L
5% Chocolate
67 grader 60 min
Kok 60 min
1 g/l Mosaic 12,8 % 10 min
1 g/l Centennial 10,1 % - 10 min
2,5 g/l Mosaic 12,8 % - 5 min
2,5 g/l Centennial 10,1 % - 5 min
2,5 g/l Calypso 15,4 % - 1 min
2,5 g/l Eldorado 14,6 % - 1 min
3 g/l Calypso 15,4 % - torrhumling 5 dagar
SafAle US-05
Blir det en ABA av detta? Osäker på humlesorterna, eldorado drar ju lite åt godishållet, vet inte om det passar men tänkte att det kanske är fint med lite godis i en Brown ale. Calypso har jag inte riktigt fått grepp om än. Borde jag ha nån bittergiva? Är ju uppe på 57 IBU ändå vilket borde bli lagom?
Planerat OG: 61
Planerat FG: 11
Beska: 57 IBU
Färg: 46 EBC
Alkvol: 6,6%
33% Pale ale
20% Amber
17% Maris Otter
17% Ashburne
8% Caramel 10L
5% Chocolate
67 grader 60 min
Kok 60 min
1 g/l Mosaic 12,8 % 10 min
1 g/l Centennial 10,1 % - 10 min
2,5 g/l Mosaic 12,8 % - 5 min
2,5 g/l Centennial 10,1 % - 5 min
2,5 g/l Calypso 15,4 % - 1 min
2,5 g/l Eldorado 14,6 % - 1 min
3 g/l Calypso 15,4 % - torrhumling 5 dagar
SafAle US-05
Blir det en ABA av detta? Osäker på humlesorterna, eldorado drar ju lite åt godishållet, vet inte om det passar men tänkte att det kanske är fint med lite godis i en Brown ale. Calypso har jag inte riktigt fått grepp om än. Borde jag ha nån bittergiva? Är ju uppe på 57 IBU ändå vilket borde bli lagom?
Re: American Brown Ale
Gjorde ovanstående iaf och struntade i att lägga till nån bittergiva men ändrade mäskningen till 68-69 grader eftersom US-05 brukar jäsa så torrt.
Dålig aktivitet i min lilla tråd. Ingen som gillar Brown ale?
Denna brygd blev iaf kanon! En av mina bästa bärs (bryggt ca 20 helmaltsatser). Fick 66 i OG och en lite högre restsötma, FG=17. Alkoholen således 6,5%. Detta gav ett fylligt och välmatchat intryck ifråga om alkoholhalt, beska (ca 60 IBU) och sötma. Humlesmakerna är såklart väldigt framträdande tillsammans med chokladiga toner. Mörkbrun med grymt bra skum.
Enda jag skulle kunna sakna är en vaniljtouch. Hur får man in den? Är det ekspån som gäller eller ska man våga sig på riktig vanilj?
Denna brygd blev iaf kanon! En av mina bästa bärs (bryggt ca 20 helmaltsatser). Fick 66 i OG och en lite högre restsötma, FG=17. Alkoholen således 6,5%. Detta gav ett fylligt och välmatchat intryck ifråga om alkoholhalt, beska (ca 60 IBU) och sötma. Humlesmakerna är såklart väldigt framträdande tillsammans med chokladiga toner. Mörkbrun med grymt bra skum.
Enda jag skulle kunna sakna är en vaniljtouch. Hur får man in den? Är det ekspån som gäller eller ska man våga sig på riktig vanilj?
Älskar Brown fast osäker om den jag gillar är amerikans eller Engelsk...biiorn skrev:Dålig aktivitet i min lilla tråd. Ingen som gillar Brown ale?
Vet du om den är lik
Electric nurse Winter Brown Ale ?
Letar med ljus o lykta efter en " klon" till den ölen !
Anders
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

@biiorn vad är Ashburne för typ av malt och vad ger den för karaktär? Bra tryck i humlen på ditt recept, det brukar behövas en del om man vill konkurrera med malten. Vaniljton i en humlebomb, verkligen?
Här är en länk till ett recept jag bryggt:
http://brygglogg.se/recipes/43
Ger en bra balans mellan malt och humle.
Här är en länk till ett recept jag bryggt:
http://brygglogg.se/recipes/43
Ger en bra balans mellan malt och humle.
Chabo: Ska köpa mig en sådan och jämföra! Återkommer i nästa vecka
Weinkeller: Ashburne enligt MaltMagnus -> "Används som basmalt eller som hög andel specialmalt. Ger mycket restsötma, maltighet och delikata rostade toner."
Antagligen denna malt som bidrar till mitt lite högre FG.
Du kanske har rätt att smakkombon blir galen. Ska testa ikväll att droppa i vaniljessens direkt i glaset och se om det gifter sig eller bara blir skit.
Weinkeller: Ashburne enligt MaltMagnus -> "Används som basmalt eller som hög andel specialmalt. Ger mycket restsötma, maltighet och delikata rostade toner."
Du kanske har rätt att smakkombon blir galen. Ska testa ikväll att droppa i vaniljessens direkt i glaset och se om det gifter sig eller bara blir skit.
biiorn skrev:Chabo: Ska köpa mig en sådan och jämföra! Återkommer i nästa vecka
Tror du tyvärr är försent ute...jag köpte de sista 11 i GBG i början av Januari....varit slut ett längre tag...
Men vet ju inte vart du bor så...kanske finns kvar där.
Anders
Chabo skrev:
Tror du tyvärr är försent ute...jag köpte de sista 11 i GBG i början av Januari....varit slut ett längre tag...
Anders

Enligt Systemet finns några kvar i Sthlms-området. Ska hålla utkik i helgen!Chabo skrev:
Anders
Anders[/quote]
[/quote]
TACK TACK
Anders[/quote]
[/quote]_________________________________________________________________________
mysko... ( fast jag visste faktiskt att Angered hade ett gäng kvar när jag letade..,)
Till o med i Falun studsade jag in o letade...noll noll...
Fan vet om det inte blir en tur imorgon..
TACK TACK
Skicka iväg ett mejl till Elsyster o fråga om recept info om du gillar den.. Dom är inte omöjliga