Vattenprofil Kölsch
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Vattenprofil Kölsch
Hittade den här vattenprofilen för Kölsch någonstans på nätet, undrar nu om ni mer erfarna kan svara på om den är användbar.
Ca 50
Mg 5
Na 5
SO4 55
Cl 70
HCO3 0
Ca 50
Mg 5
Na 5
SO4 55
Cl 70
HCO3 0
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: Vattenprofil Kölsch
Det ser bra ut.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

TackPatersbier skrev:Det ser bra ut.
Blir lite knepigt med att få HCO3 på 0 skulle jag tro, men att utgå från destillerat vatten är nog isåfall en bra idé
Att det står 0 för HCO3 beror sannolikt på att uppgift saknas. Det blir som sagt svårt att uppnå om man inte börjar med 100 % destillerat vatten vilket verkar minst sagt överambitiöst. Och dessutom felaktigt, givetvis har Kölnvattnet karbonatjoner.
Den här vattenprofilen för Köln får jag upp när jag googlar runt lite:
Calcium (ppm): 104
Sulfates (ppm): 86
Magnesium (ppm): 15
Sodium (ppm): 52
Chloride (ppm): 109
Carbonates (ppm): 152
Bara för ordningens skull så bör man vara medveten om att kölsch-bryggarna kanske vattenbehandlar själva. Låga nivåer på samtliga salter känns som en bra utgångspunkt.ekstedt skrev:Att det står 0 för HCO3 beror sannolikt på att uppgift saknas. Det blir som sagt svårt att uppnå om man inte börjar med 100 % destillerat vatten vilket verkar minst sagt överambitiöst. Och dessutom felaktigt, givetvis har Kölnvattnet karbonatjoner.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Som oerfaren på det här med vattenbehandling, vilken profil ska jag köra på den jag hittade på nätet eller Köln som ekstedt lagt in
Den du hittade på nätet är säkert perfekt om det nu är bra med låga nivåer av salter, ph kommer också att hamna rätt enligt nomographen. Frågan är väl om du har tillgång till så mycket destillerat vatten?
Efter att ha kollat i boken "Kölsch" så är det mjukt vatten som gäller. Bryggarna i Köln använder antingen mjukt källvatten alternativt så behandlar de sitt kommunala vatten.
Den vattenprofilen du hittade med 0 g HCO3 känns dock helt orealistisk. Utgå från det vatten du har och tillsätt eventuellt lite kalciumklorid.
Den vattenprofilen du hittade med 0 g HCO3 känns dock helt orealistisk. Utgå från det vatten du har och tillsätt eventuellt lite kalciumklorid.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Nä det har man ju inte, så vad gör jagDrake skrev:Den du hittade på nätet är säkert perfekt om det nu är bra med låga nivåer av salter, ph kommer också att hamna rätt enligt nomographen. Frågan är väl om du har tillgång till så mycket destillerat vatten?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Efter att ha kollat i boken "Kölsch" så är det mjukt vatten som gäller. Bryggarna i Köln använder antingen mjukt källvatten alternativt så behandlar de sitt kommunala vatten.
Det här är profilen på det vatten jag använder
PH 8,1
Ca 23 mg/l
Mg 2 mg/l
Na 2 mg/l
Cl 2 mg/l
HCO3 80 mg/l
SO4 5,0 mg/l
Det här är profilen på det vatten jag använder
PH 8,1
Ca 23 mg/l
Mg 2 mg/l
Na 2 mg/l
Cl 2 mg/l
HCO3 80 mg/l
SO4 5,0 mg/l
Men dåså, då har du ju mjukt vatten. Lite kalciumklorid i mäsken på det och kanske lite mjölksyra i lakvattnet så blir det bra.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Tack hur mycket är liteekstedt skrev:Men dåså, då har du ju mjukt vatten. Lite kalciumklorid i mäsken på det och kanske lite mjölksyra i lakvattnet så blir det bra.
Fantastiskt vatten att utgå ifrån när man vattenbehandlar. Men räkna med att du kommer att behöva justera ner ph lite med kalcium. Var bor du någonstans?HåkanBråkan skrev: Det här är profilen på det vatten jag använder
PH 8,1
Ca 23 mg/l
Mg 2 mg/l
Na 2 mg/l
Cl 2 mg/l
HCO3 80 mg/l
SO4 5,0 mg/l
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Sundsvall, har inte vattenjusterat så mycket förut men tyckt att ölen blivit bra ändå troligen beroende på bra vatten då.
Vad behöver jag justera för APA och IPA då, är något jag brygger ganska ofta
Vad behöver jag justera för APA och IPA då, är något jag brygger ganska ofta