Alternativ till saftsil

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Lantzen
Delmäskare
Delmäskare

Alternativ till saftsil

Inlägg av Lantzen »

När jag ska sila vörten innan jäsningen så använder jag mig i dagsläget av en traditionell saftsil som definitivt inte effektiviserar bryggtiden...Har ni tips på bra alternativ till denna? Har testat att röra runt med en visp under tiden, men hjälper inte speciellt mycket.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Alternativ till saftsil

Inlägg av Hjulbult »

Släng saftsilseländet och sila genom en BIAB påse istället, mycket lugnare för nerverna.

//NJN
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Ett alternativ är att installera en diptube i grytan och göra en whirlpool efter kylning. Dock så blir det inte mer tidseffektivt då man ska vänta runt 30 min för att whirlpoolen ska "lägga" sig. Dock kan man ju göra annat under tiden.
Det är dessutom inte det enklaste att lyckas med.

En annan variant är att köra en hopspider med en större humlekokpåse vilket man lyfter ur innan eller efter kylning. Även där tar det lite tid för ölet att rinna ur men det är smidigare än att stå och röra i en saftsil.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Rocksolid skrev:Ett alternativ är att installera en diptube i grytan och göra en whirlpool efter kylning. Dock så blir det inte mer tidseffektivt då man ska vänta runt 30 min för att whirlpoolen ska "lägga" sig. Dock kan man ju göra annat under tiden.
Det är dessutom inte det enklaste att lyckas med.

En annan variant är att köra en hopspider med en större humlekokpåse vilket man lyfter ur innan eller efter kylning. Även där tar det lite tid för ölet att rinna ur men det är smidigare än att stå och röra i en saftsil.
Whirlpool är den metod jag kör med numera. Några 30min behöver man dock inte vänta, skulle säga att 5min är fullt tillräckligt.

//NJN
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Svirlpooöar du i varm eller kall värt? Jag får inte till det alls i kall värt.
Lantzen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Lantzen »

Tack för bra tips! Då jag normalt kör med BIAB så ligger det närmast till hands att först pröva den metoden. :D
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jag har hittat ett sätt jag relativt nöjd med.

Ställer två saftsilar på varandra. I den översta har jag dubbla silar med nylonduk. I den nedre har jag en lite grövre bumullsduk och sedan en vanlig fin bomullsduk. Skulle en duk slamma igen kan jag bara lyfta bort den och ev ersätta den med en ny och skölja ur den första utan avbrott i silningen. Värt att notera är att det bästa sättet till framgång är att låta vörten sedimentera ordentligt. Får den stå i 20-30 min. är det i princip bara att sila klar vört ner i hinken.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Här är mästerverket! :)
En sak till som jag kom på...Jag använder BARA kottar. ALLTID i humlekokpåse. ALDRIG pellets. De slammar alldeles för mycket!

///MBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Snyggt! Men dyrt med kottar :ps

Apropå whirlpool, jag lyckas sällan jag med, men har iofs bara försökt med kall vört.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Alternativ till saftsil

Inlägg av ecmik »

Något uppenbart man kan göra om man vill och har möjlighet är att koka en större mängd vört (1-2L) än man behöver för att pricka sin batch-size, och så lämnar man helt enkelt kvar "klägget" i kastrullen när det börjar gå trögt i silen. (Du behöver faktiskt inte sila överhuvudtaget om det bara får sätta sig i 20-30 min först)

Jag använder de minuterna till att desinficera hink och utrustning, och fixa iordning allt innan pitch vilket ändå måste pillas med.

Det här att krama ur sista skvätten och maximera sin effektivitet jämt och ständigt kommer väl från de stora bryggerierna som sparar så mycket pengar på detaljerna. Som hembryggare i liten skala så förlorar du inte många kronor på att sänka ribban och minska huvudbryet. Sedan kan nördgenen va framme och höja ribban igen ibland, det köper jag... ;)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det finns många alternativ till saftsil: http://www.lindhcraftbeer.com/2013/11/h ... efter-kok/
Skriv svar