Tjeckisk pilsner single hop

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Tjeckisk pilsner single hop

Inlägg av Patersbier »

Jag menar 40 min 62c och 40-60 min 71c och tio minuter 78c.
Nu vet jag inte hur mycket IBU (bitterhet) som ditt öl ska ha, men, om vi pronerar 35 IBU då ska 24,5 IBU användas som 60 min giva och resten (10,5 IBU) läggs i när mäskningen är färdig.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Patersbier skrev:Jag menar 40 min 62c och 40-60 min 71c och tio minuter 78c.
Nu vet jag inte hur mycket IBU (bitterhet) som ditt öl ska ha, men, om vi pronerar 35 IBU då ska 24,5 IBU användas som 60 min giva och resten (10,5 IBU) läggs i när mäskningen är färdig.
Ok! Jag antar att du menar att resterande läggs i när kokningen är färdig :)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jäst: Pilsner Urquell: http://shop.humle.se/jast/lagerjast/fly ... -activator
alertnativt: Bohemian lager: http://shop.humle.se/jast/lagerjast/fly ... -activator
Inga torrjäster!

Vattnet ska vara så mjukt som möjligt, väldigt lite mineraler gör att man kan ha hög beska (40+ IBU) utan att ölet upplevs som påtagligt beskt.
Inga eller väldigt låg nivå av sulfater, kalciumklorid i små mängder fungerar.

Dekoktion: Åtminstonde en, gärna två vid höjning av temperaturen i en stegmäskning.
Inmäskning vid 40ºC c:a 15 min, stega upp till 50ºC en kort stund max 15 min , nästa steg runt 62ºC c:a 30 min, upptill 72ºC i ytterligare 30 min.
Utmäskning vid 78ºC är att rekommendera.

Personligen skulle jag lägga dekoktionerna i de sista stegen (62-72ºC, samt 72-78ºC)

Saaz i tre givor under koket, 60, 20 o 1 minut relativt kokslut.
Härliga tider, strålande tider :)
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Dekoktion verkar meckigt, men går ju att läsa på.

Jag kör med bryggverket BK35. Hur funkar det förresten att stegmäska i bryggverk? Om man höjer tempen från 62 till 71, vart räknas de minuter in som det tar för bryggverket att åstadkomma höjningen?

Destillerat vatten - googlar runt och ser att det vatten som torktumlaren avger kan anses vara destillerat vatten, stämmer detta?

Har tyvärr bara torrjäst 34/70, så det kanske inte blir så likt en tjeckisk pilsner det här trots allt, men nåt blir det ju!
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Patersbier »

thella skrev:Ok! Jag antar att du menar att resterande läggs i när kokningen är färdig :)
Nej. Jag menar att du lägger i humlen, den som ej används till 60 min. givan, innan koket. Detta kallas för first wort hopping.
Skriv svar