Hjälp med förstabryggningen!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp med förstabryggningen!

Inlägg av Jonel »

Vad hade du för flöde på pumpen? Var maltbädden väldigt kompakt efteråt? Jag tänker att det kan ha bildats kanaler så att inte hela maltbädden har blivit lakad...

Jonel
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

Pumpa underifrån säger du...tänkte givetvis på det när jag höll på med bygget men såg ju framför mig hur detta sättet var mycket enklare rent konstruktionsmässigt. Men jag är helt öppen för att ändra designen om det skulle innebära lösningen för mitt problem. Frågan är bara hur man skulle gå tillväga. Tål att tänkas på...
Senast redigerad av Grönsångarn den torsdag 2016-02-11 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

Jonel skrev:Vad hade du för flöde på pumpen? Var maltbädden väldigt kompakt efteråt? Jag tänker att det kan ha bildats kanaler så att inte hela maltbädden har blivit lakad...

Jonel
Jag hade läst mig till att med mina mått på botten av maltpipan skulle jag ha ca 0.5 l/min. Vilket jag upplevde som väldigt lite, men jag ställde in pumpen på det och körde på det under mäskperioden. Maltbädden gick aldrig torr.

Jag har också funtat på om det kunde blivit kanaler, därav mina funderingar kring en omrörare. När jag hade maltpipan på gallret somsagt så rörde om en del i maltbädden också och när jag rörde runt längst ner i botten så riktigt flödade det ur maltpipan.

Men att bygga om systemet till att mer likna braumeister med pumpning underifrån kanske är lösningen. Men frågan är bara hur. Spontant så känns det rätt meckigt att få det att funka.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det är väl mycket möjligt att det har bildats kanaler som påpekats här men jag tycker att du ska kolla över ditt ph också. Jag har märkt att stickorna ofta visar rejält fel och jag har råkat ut för väldigt låg effektivitet några gånger när jag legat helt fel vad gäller ph-värdet.
Du mätte ju vid mäsktemperatur och då borde du legat på 5,1-5,5 beroende på öltyp. Vid rumstemperatur är 5,4-5,8 ett riktvärde att gå på. (allt enligt "How to brew" och andra böcker). Ditt värde kan alltså ligga på 5,8-6,2 enligt principen om att det skiljer 0,3 ungefär mellan vört och rumstemperatur. Om stickorna visar lite fel kan ph dessutom bli ännu högre (eller lägre om du har tur).
Har du haft otur och hamnat över 6 ungefär så kan du få andra problem också som exempelvis utvinning av tanniner. Föreslår att du börjar med att justera ph innan du bygger om allting, det är klart enklare! :wink:
Sedan jag blev noggrannare med mitt ph-värde så har min effektivitet ökat betydligt, mer än 20 % i vissa fall!
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

Drake skrev:Det är väl mycket möjligt att det har bildats kanaler som påpekats här men jag tycker att du ska kolla över ditt ph också. Jag har märkt att stickorna ofta visar rejält fel och jag har råkat ut för väldigt låg effektivitet några gånger när jag legat helt fel vad gäller ph-värdet.
Du mätte ju vid mäsktemperatur och då borde du legat på 5,1-5,5 beroende på öltyp. Vid rumstemperatur är 5,4-5,8 ett riktvärde att gå på. (allt enligt "How to brew" och andra böcker). Ditt värde kan alltså ligga på 5,8-6,2 enligt principen om att det skiljer 0,3 ungefär mellan vört och rumstemperatur. Om stickorna visar lite fel kan ph dessutom bli ännu högre (eller lägre om du har tur).
Har du haft otur och hamnat över 6 ungefär så kan du få andra problem också som exempelvis utvinning av tanniner. Föreslår att du börjar med att justera ph innan du bygger om allting, det är klart enklare! :wink:
Sedan jag blev noggrannare med mitt ph-värde så har min effektivitet ökat betydligt, mer än 20 % i vissa fall!
Att det ska kunna vara så många saker som kan påverka utbytet.... ;) Kanske att man skulle kört en bryggning till och då satsat på att vara särskilt noga med Ph:et. Vad annat smidigt sätt finns förutom stickorna för att kontrollera Ph på?

Tack för hjälpen!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

En digital ph-mätare såklart! Finns för några hundringar på Ebay eller för 6-700 hos svenska butiker. Glöm ej buffertlösningar så att du kan kalibrera den ofta.
Tänkte på en sak till, om du fortsatte mäska efter att du hissat upp tempen till 78 grader så kan du nog inte jäsa ut det extra sockret du fick ut då. Så förmodligen blir ditt fg rätt högt.
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

Drake skrev:En digital ph-mätare såklart! Finns för några hundringar på Ebay eller för 6-700 hos svenska butiker. Glöm ej buffertlösningar så att du kan kalibrera den ofta.
Ahaa..Alltid kul med prylar! Detta får spanas in. Men vad innebär buffertlösningar?

Bättre koll på ph och att emellanåt röra om i mäsken är kanske vägen att gå vid nästa bryggning? Har jag fortfarande dåligt utbyte då så går jag över till Coopers ölsatser.... :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Vet inte om buffertlösning är rätt ord, kalibreringsvätska kanske är bättre. Bara att doppa mätare i den och trycka på kalibreringsknappen så vet man att den visar rätt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Grönsångarn skrev:
Ahaa..Alltid kul med prylar! Detta får spanas in.
Mmmm, prylar är kul. Och faktum är att det blir så mycket bättre om man har full koll på processen och kan lita på att grejerna visar rätt. Här är en bild på några av mina leksaker som hjälpt mig få bättre koll på processen. Och jorå, lite prylbög är man kanske. ;)

EDIT: Den uppe i vänstra hörnet brukar ställa till det rejält under vissa bryggdagar, senast gjorde den att jag hade i kalciumkarbonat istället för kalciumklorid så mitt ph åkte jojo. Blev mycket frebejsande med allsköns kemikalier och syror innan jag hittade rätt igen. Får väl se vad det blir av den ölen men brygghuseffektiviteten hamnade ändå öve 80 % så något måste jag ha gjort rätt. Men jag minns inte hur, ölfan är på 11%!
Bilagor
image.jpeg
Grönsångarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grönsångarn »

De obligatoriska bryggölen kan vara förrädiska... ;)
Det är ph-mätaren vi ser i mitten tänker jag? Men vad är den gröna prylen vi ser i mitten högst upp? Ser intressant ut!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

En digital refraktometer.
Skriv svar