Styra kombinerad kyl/frys

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Styra kombinerad kyl/frys

Inlägg av J Andersson »

Jag har efter mycket letande äntligen fått tag i en jäskyl för en billig peng. Dock är det en kombinerad kyl & frys med en kompressor. Jag hade tänkt att göra det så enkelt som möjligt och köpa en UT-300 till att reglera den med.

Tänkte höra om det är nån här som använt en sådan lösning? Frysdelen lär ju inte funka som frys under jäsning längre, men vilken temperatur kan man vänta sig att den håller vid ale-, respektive lagertemperatur på kyldelen?

Finns det någon risk för att en kombinerad kyl/frys tar mer skada än i en vanlig kyl om man kopplar på en UT-300?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Styra kombinerad kyl/frys

Inlägg av niklas_n »

J Andersson skrev:vilken temperatur kan man vänta sig att den håller vid ale-, respektive lagertemperatur på kyldelen?
Den temperatur du ställer in, det är frysen som blir vad den blir. Minvärde brukar vara 1-2 grader varmt, max blir rumstemp.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

niklas_n skrev:
Den temperatur du ställer in, det är frysen som blir vad den blir. Minvärde brukar vara 1-2 grader varmt, max blir rumstemp.
Jag kanske var otydlig, men jag undrade alltså om nån visste vad temperaturen i frysdelen kommer bli om jag reglerar kyldelen till 17-20 grader för alejäsning eller 10-12 grader för lagerjäsning.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

är det bara en stickpropp och den går genom ut100, så går kompressorn till frysen när ut100 släpper igenom ström.
Så det är omöjligt att svara på vad tempen blir i frysen, den blir det kompressor hinner/orkar hålla nere det i de gånger ut100 släpper på ström. Även isoleringen i frysskåpet spelar roll...
Detta förutsatt att den är en vägg mellan delarna och olika kompressorer.
Vill du att den ena ska gå som vanligt och den andra ska styras av ut100 så får du koppla isär det där bak
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Som föregående talare säger så är det omöjligt att svara på. Däremot tror jag att det är ganska obra eftersom frysen kommer att frysa på och kondensera i tid och otid. Det blir en isbildning som inte är att leka med.
arnesson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av arnesson »

Skaffa en STC1000 i stället, och koppla den istället för kylens termostat. Då har du fortfarande en fungerande frys att ha överbliven humle i...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

Problemet är att kompressorn jobbar med förångningstemperatur för frys och en reducering (sugtrycksreglering) för kyldelen. Inte speciellt ekonomiskt samt risk för många start/stopp för kompressorn. Skulle rekommendera ett kylskåp istället.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Helmaltsbryggare
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Har precis samma problem. Fick igår tag i en kombinerad kyl och frys där jäskärlet passar perfekt i kyldelen och tänkte ha humle i frysdelen.... tills jag insåg att det blir problem med när jag ska styra tempen med stc1000 och bara en stickkontakt till hela skåpet....

Skulle man som någon skrev koppa in stc1000 istället för termostaten på kyldelen och låta frysdelen vara som den är
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Kombinerade kyl/frysar med en kompressor är knepiga. Jag har en sådan (från IKEA) stående i vårt sommartorp. Jag hade den på en gång en bit in på senhösten och det blev riktigt kallt. Ingen värme för övrigt i torpet. Då tinade allt i frysen och jag fick slänga allt som jag hade där. Tydligen var det så att eftersom det blev tillräckligt kallt för att kylen inte behövde gå så stängdes även frysen av.
Björn Petersson
Skriv svar