Dålig effektivitet- 11 liter efter kok.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Dålig effektivitet- 11 liter efter kok.
Jag vet inte om rubriken är korrekt. men har gjort en batch precis som skulle ligga på 16 liter.
Har ca 5 kg malt i recptet och till mäskningen hade jag först 12 liter vatten, fyllde på med 6 liter efter 20 min och sedan flysparge med 4 liter. Således 22 liter. Är inte helt 100 hur mycket jag sedan fick i katstrullen, men fick rullande kok efter 10 min och därefter kokade det i 60 min. När jag sedan hällde över det i järkärlet så fick jag bara 11 liter öl? Hur kommer sig detta? Vad har jag gjort konstigt ? Skall jag koka med lock eller utan för att bli av med så lite som möjligt? När jag knappade in detta i programet så fick jag en effektivitet på 44%. Prickade OG (1,068) perfekt precis som i recpetet?
Har ca 5 kg malt i recptet och till mäskningen hade jag först 12 liter vatten, fyllde på med 6 liter efter 20 min och sedan flysparge med 4 liter. Således 22 liter. Är inte helt 100 hur mycket jag sedan fick i katstrullen, men fick rullande kok efter 10 min och därefter kokade det i 60 min. När jag sedan hällde över det i järkärlet så fick jag bara 11 liter öl? Hur kommer sig detta? Vad har jag gjort konstigt ? Skall jag koka med lock eller utan för att bli av med så lite som möjligt? När jag knappade in detta i programet så fick jag en effektivitet på 44%. Prickade OG (1,068) perfekt precis som i recpetet?
Re: Dålig effektivitet- 11 liter efter kok.
Det låter inte jättekonstigt i mina öron. Du hade ju inte 22 liter när du började koka, snarare kanske 16-17 liter om man räknar på att malten absorberar 1 liter/kg och att du inte får med allt från ditt mäsk/lakkärl (om du nu kör med sådant). Sedan kanske du kokar bort ytterligare 3 liter samt någon liter eller två som du lämnar i kokkärlet som druv/humlebös. Kvar blir ca 11 liter (brygghuseffektivitet)
Den dåliga mäskeffektiviteten går ju att spekulera i, det kan vara allt från dålig krossning, fel pH, fel temperatur etc. Gör fler kontrollmätningar nästa gång du brygger så kanske du kan komma svaret närmare.
Den dåliga mäskeffektiviteten går ju att spekulera i, det kan vara allt från dålig krossning, fel pH, fel temperatur etc. Gör fler kontrollmätningar nästa gång du brygger så kanske du kan komma svaret närmare.
Hur länge mäskade du? Varför fyllde du på med vatten efter 20 min?
Om vi bortser från stegmäskningar så är ju normalt att man mäskar i 62-70 grader i 60 min (försockringsrast), för att sedan ev. mäska ut med 76-78 grader i 5-10 min för att sedan laka.
Är det så att du bara mäskat i 20 min? Isf är nog svaret på din dåliga effektivitet där.
För att beräkna vattenmängd så räknar jag på att malten suger åt sig 1,2L vatten per kg malt (i ditt fall 6L). Vill man t.ex. ha 20 L vört till kok blir totala vatten mängden (mäsk- + lakvatten) 26L.
Hur mycket avkok + andra förluster man får är lite individuellt. Runt 15-20% är rimligt att räkna med. Men se till att kunna mäta upp vörtmängden till kok samt ta även pre-boil OG så lär du dig snabbt din utrustning.
Koka utan lock. Se till att ha rullande kok, stormkoka inte.
Om vi bortser från stegmäskningar så är ju normalt att man mäskar i 62-70 grader i 60 min (försockringsrast), för att sedan ev. mäska ut med 76-78 grader i 5-10 min för att sedan laka.
Är det så att du bara mäskat i 20 min? Isf är nog svaret på din dåliga effektivitet där.
För att beräkna vattenmängd så räknar jag på att malten suger åt sig 1,2L vatten per kg malt (i ditt fall 6L). Vill man t.ex. ha 20 L vört till kok blir totala vatten mängden (mäsk- + lakvatten) 26L.
Hur mycket avkok + andra förluster man får är lite individuellt. Runt 15-20% är rimligt att räkna med. Men se till att kunna mäta upp vörtmängden till kok samt ta även pre-boil OG så lär du dig snabbt din utrustning.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Jag mäskade som jag skulle enligt recpt, jag är inte säker på att jag fick fel effektivitet men programet sa att jag fick 44%. Landade på perfekt og och om du säger att jag förlorar ca 6 liter, då är vi nere på ca 15 liter vört och avkok på kanske 3 liter. och så har jag dead lounter spacer på ca 1 liter. vilket ger 11 liter kvar. Vilket är precis vad jag har kvar. Så när jag knappade in i beersmith att jag fick 11 liter i jäskärlet så ändrade min effektivtet till 44%, kanske måste se över hur programmet är inställt? varför jag fylde på med vatten efter 20min var att receptet ville att jag skulle flylla på med vatten för att öka tempen de restrande minuterna till 76 grader. (tror jag det var)Barrett skrev:Hur länge mäskade du? Varför fyllde du på med vatten efter 20 min?
Oj, låter som ett märkligt mäskschema. Lägg gärna upp receptet så blir det kanske lättare att hjälpa till.
Tyvärr låter det i mina öron som ett felaktigt recept eller om du kan ha tolkat det fel.
Beer Smith använder jag inte själv så där har jag ingen input
Tyvärr låter det i mina öron som ett felaktigt recept eller om du kan ha tolkat det fel.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3 ... _-_040.pdfBarrett skrev:Oj, låter som ett märkligt mäskschema. Lägg gärna upp receptet så blir det kanske lättare att hjälpa till.
Ja då mash out på 76 grader!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- J Andersson
- Torrhumlare

Enligt det där receptet skulle du ha mäskat vid 64 grader i 60 minuter och därefter höjt temperaturen till 76 grader i 20 minuter för mashout. Om du bara höll 64 grader i 20 minuter så är det inte konstigt att utbytet blev lidande.Anders_Adler skrev:
http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3 ... _-_040.pdf
Ja då mash out på 76 grader!
Låter som du hade tur i oturen ändå som hade mer bortkok än väntat och därmed prickade OG trots 44% utbyte.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Nej nej precis som du skriver så gjorde jag spm receptet! 64 grafer i 60 min,på med vatten för att nå 76 grader och 20 min till!
- J Andersson
- Torrhumlare

Okej. Du skrev i tidigare inlägg att du fyllde på med vatten efter 20 minuter, men var det efter 60 minuter så är nog inte det problemet.Anders_Adler skrev:Nej nej precis som du skriver så gjorde jag spm receptet! 64 grafer i 60 min,på med vatten för att nå 76 grader och 20 min till!
Snarare är det nog så som redan påpekats att du lakat med alldeles för liten mängd vatten och därmed lämnat kvar en massa socker i mäskkärlet vilket gör att utbytet blir lågt.
-
Anders_Adler
- Vattenbehandlare

Jag har nu idag insett vad mitt fel är! Jag har som du sagt inte räknat med vad malten suger up, det som är kvar i maltkärlet, vad humlen suger upp! Batch size har antagit för att vara det jag skall ha i kastrullen innan kok! Jag skall hem och ställa in allt korrekt och se Om det blir annorlunda!