BIAB, Black IPA - rond två

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

BIAB, Black IPA - rond två

Inlägg av Bastuöl »

Som ett resultat av alla goda råd jag fick i denna tråd: https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=12271 gjorde jag ett nytt försök med samma recept.

Vad jag ändrade från föregående försök:
- Värmde upp vattnet till 72°C före jag lade i påsen&malten. Även detta visade sig vara lite för högt, men efter att ha fyllt på med 0,8 l kallt vatten landade jag på 68°C i mäsken.
- Hade Weyermann Acidulated malt i beredskap för att vid behov sänka pH, men efter att ha gjort en mätning som visade 5,5 skipadde jag denna malt helt och hållet och således även pH-justeringen.
- Gjorde "dunk sparge" genom låta påsen ligga i en jäshink med 3 l 78-gradigt vatten. Sen lät jag påsen rinna ur en stund och klämde på den lite milt.
- Min OG landade på 1.077 vilket är betydligt högre än förra gången (1.055)
- Silade ner i jäshink genom BIAB-påsen som jag först kokade i vatten. Ca 1-1,5 l humlegegga stannade kvar i påsen.

Och så över till frågorna:

- Tänkte räkna effektivitet. Tog en mätning före kok och fick då 1.058. Hur vet jag (utgående från min malt) vad 100% motsvarar?
- Jag träffade alltså OG spot-on, enligt receptet. Det var beräknat för en 9 l sats. I min jäshink hamnade däremot bara 7 l men då körde jag ju också filtrering genom IKEA:s gardinstyg vilket kanske förklarar ett svinn på drygt 1 l (tänker jag rätt)?

Recept (9 l batch)
Totalt 14,5 l vatten

Viking pale 2,5 kg
Viking chocolate 0,245 kg
Viking munich 0,245 kg
Viking wheat 0,163 kg
Viking crystal 0,111 kg

... plus ca 100 g humle i koket
Barrett
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: BIAB, Black IPA - rond två

Inlägg av Barrett »

Jag brukar räkna att malten suger åt sig ca. 1,2L per kg malt.
Skulle i ditt fall bli ca. 4 liter.

Att då få ut 9L på 10,5L vört låter lite väl optimistiskt. Runt 8L hade väl känts mer rimligt.
Att få 1L svinn i humlefiltering låter ju lite väl mycket, men omöjligt att uppskatta för en utomstående. Du borde inte få så mkt svinn i denna moment iaf.

Ganska troligt är väl att du haft större bort-kok än beräknat, ditt pre-boil vs. OG indikerar på detta. Kontrollera genom att mäta vörtvolymen innan och efter kok nästa gång så har du bättre koll och kan göra eventuella justeringar utifrån detta.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bastuöl »

Jag försökte mäte volym innan och efter kok genom att mäta avståndet från vätskans yta till kastrullen övre kant. Enligt beräkningarna skulle jag ha haft 12,2 l innan resp. 9,1 l efter kok, vilket låter orimligt både med tanke på ursprunglig vattenmängd och mängden i jäskärlet. Kanske jag kollade fel på linjalen. Får nog ta och fixa till en ordentlig mätsticka till nästa gång.

Några tankar om min effektivitet?
Barrett
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Barrett »

Jag har egentligen ingen koll på i vilken utsträckning volymen påverkas av värmen, men det är ju en aspekt att ta hänsyn.
Men om din mätning vad gäller skillnaden före och efter kok ( ca. 3L) stämmer så passar det ju väl ihop med min uppskattning av volym till kok på ca. 10,5L.
Skriv svar