Val av billigt bryggverk....
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Val av billigt bryggverk....
Om man är nybörjare, vilket är bäst (!) ?
BK 35 eller Brewster NG .
Anders
Anders
Re: Val av billigt bryggverk....
Mina 2cents är BIAB, påse o kastrull..
+1 på det. Eller 2 till och med!
Exakt vad avser du med "nybörjare"...?Chabo skrev:Om man är nybörjare, vilket är bäst (!) ?
Anders
Som du har läst så föreslår man BIAB, vilket du ju redan kan ha använt....
"Plaese be specific", som Sherlock Holmes skulle ha kunnat sagt....
Ha ha... Bara rent allmänt.. Kvalitet...känsla mm
Så att tex Brew har Max 2000w mot 1500 på bl35:an..
Kanske nån som ägt båda sorterna ?
Frågan va bara om bryggverk så biab tar vi nån annan gång...[emoji12]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så att tex Brew har Max 2000w mot 1500 på bl35:an..
Kanske nån som ägt båda sorterna ?
Frågan va bara om bryggverk så biab tar vi nån annan gång...[emoji12]
Nä nu!!!
Inte nog med att det är felstavat! Det är ju dessutom på utrikiska!!! Vad är det för fel på "var specifik"?
Du förvånar mig Rotsac.
Inte nog med att det är felstavat! Det är ju dessutom på utrikiska!!! Vad är det för fel på "var specifik"?
Du förvånar mig Rotsac.
BK har 2500W (2kW+0,5kW). Om det inte har ändrats på den nya.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skulle helt klart säga BK35 eller brewcrafter 25 som den nu heter. Brewster är ju typ en "plastis" med lite plastiga tillbehör. Medans BK35 är i rostfritt med bra tillbehör där det mesta är i rostfritt. Finns det mer ekonomi skulle jag säga att det lika bra är att satsa på en Camurri Brauer eller Braumaister direkt, du lär inte bli missnöjd och andrahandsvärdet är högt. Lycka till med val av utrustning.
Om du är nybörjare och inte vet vad du vill ha tycker jag du avvakta lite med bryggverk tills du lärt dig vad du tycker om att brygga och vad skillnaderna mellan de olika bryggverken är samt hur det skulle passa dig. Bryggverk är ingen magisk maskin som gör bättre öl utan tvärt om är lite begränsade i vad man kan göra. Billigt är inte samma som privärt och att köpa fel och sälja är en dålig metod attspara pengar på. Jag skulle rekommendera kastrull och biabpåse eftersom det är grejer du har användning av senare om du bestämmer dig för att gå över till bryggverk. Just nu är det trendigt med bryggverk och jag tror många nybryggare tror att det är "slutstationen" och att man förr eller senare hamnar där ändå, så är det inte riktigt. Av de duktiga bryggare som ständigt tar medaljer i sm är det fler som inte kör bryggverk. Det blir inte bättre öl med bryggverk än med biab eller kylväska, det blir inte billigare eller går snabbare heller för den delen. För mig är kylväska med bazookascreen och satslakning det roligaste sättet att brygga på och det som enklast ger bra öl. Men just nu kör jag biab eller bryggverk på grund av en 9-månaders och en 3.5åring, inte för metoderna går så mycket snabbare på totala längden på bryggdagen utan för den mindre nedlagda tiden man står vid kastrullerna.
Det är kunskap som gör bra öl, inte en pid eller liten pump.
Lindh är en vis man, glöm det jag skrev och lyssna på honom. [emoji6]Lindh skrev:Om du är nybörjare och inte vet vad du vill ha tycker jag du avvakta lite med bryggverk tills du lärt dig vad du tycker om att brygga och vad skillnaderna mellan de olika bryggverken är samt hur det skulle passa dig. Bryggverk är ingen magisk maskin som gör bättre öl utan tvärt om är lite begränsade i vad man kan göra. Billigt är inte samma som privärt och att köpa fel och sälja är en dålig metod attspara pengar på. Jag skulle rekommendera kastrull och biabpåse eftersom det är grejer du har användning av senare om du bestämmer dig för att gå över till bryggverk. Just nu är det trendigt med bryggverk och jag tror många nybryggare tror att det är "slutstationen" och att man förr eller senare hamnar där ändå, så är det inte riktigt. Av de duktiga bryggare som ständigt tar medaljer i sm är det fler som inte kör bryggverk. Det blir inte bättre öl med bryggverk än med biab eller kylväska, det blir inte billigare eller går snabbare heller för den delen. För mig är kylväska med bazookascreen och satslakning det roligaste sättet att brygga på och det som enklast ger bra öl. Men just nu kör jag biab eller bryggverk på grund av en 9-månaders och en 3.5åring, inte för metoderna går så mycket snabbare på totala längden på bryggdagen utan för den mindre nedlagda tiden man står vid kastrullerna.
Jag har en CB50 och en BM20, men jag är övertygad om att Lindh kommer framställa ett bättre öl än mig om han så bara fick en tändare, en trasig chipsskål och en urtvättad gammal trasmatta att brygga med... [emoji38]
Hahahaha, ja vi får väl se idag när det är återträff med Skansenbryggarna hur ölet blev. Din beskrivning var inte helt långt ifrån det "bryggverk" vi använde med juteväv som falskbotten och en trästicka som kulkoppling för att styra flödeslakningen...arnesson skrev:Jag har en CB50 och en BM20, men jag är övertygad om att Lindh kommer framställa ett bättre öl än mig om han så bara fick en tändare, en trasig chipsskål och en urtvättad gammal trasmatta att brygga med... [emoji38]
Ja just, du var ju där och bryggde för inte så länge sedan... [emoji23][emoji23][emoji38][emoji38] Du måste ge oss en mycket grundlig rapport när du varit på återträffen!
Kameran är laddad och strupen torr...
Ta det vackert nu Lindh. Klockan 12 är okej med första. [emoji6]Lindh skrev:Kameran är laddad och strupen torr...
På vardagar ja. På Helgen, all bets are off... =)Judgecc skrev:Ta det vackert nu Lindh. Klockan 12 är okej med första. [emoji6]