Metod för kvångskolsyrning på Cornelusfat?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur gör ni när ni tvångskolsyrar på Corneliusfat? Jag har mina fat i ett rum som är cirka +5° och har ställt in trycket på cirka 1,4 Bar och låtit det vara inkopplat hela tiden. Efter en vecka är det bra kolsyrat och funkar utmärkt att tappa på glas med en picknickkran. Men efter ett tag verkar det bli allt för mycket kolsyra i ölet och det skummar för mycket och jag anar att det är något jag missar.... Är det fel att lämna trycket på 1,4 bar sedan det väl uppnått rätt kolsyrning?
Jag har också läst att folk snabbkolsyrar genom att lägga på 3 bar och sedan rulla fatet eller skaka det intensivt. Hur många gånger upprepar ni detta och vilket tryck låter ni sedan fatet ligga på när ölet väl har fått lagom kolsyra?
Jag har också läst att folk snabbkolsyrar genom att lägga på 3 bar och sedan rulla fatet eller skaka det intensivt. Hur många gånger upprepar ni detta och vilket tryck låter ni sedan fatet ligga på när ölet väl har fått lagom kolsyra?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Metod för kvångskolsyrning på Cornelusfat?
1,4 bar vid 5° motsvarar 3,2 ggr volym så visst kan det nog vara lite mycket kolsyra. Vilken sorts öl är det du kolsyrar?
Koppla loss gasen när du fått önskad mängd kolsyra i ölen och använd gasen bara när du ska driva ut öl ur fatet, men då bara med serveringstryck.
Jag tvångskolsyrar genom att trycka i 1,5bar och kopplar loss gasen tills trycket sjunkit under önskad nivå, då trycker jag i till 1,5bar igen och fortsätter så tills trycket stabiliserat sig på önskad nivå.
Koppla loss gasen när du fått önskad mängd kolsyra i ölen och använd gasen bara när du ska driva ut öl ur fatet, men då bara med serveringstryck.
Jag tvångskolsyrar genom att trycka i 1,5bar och kopplar loss gasen tills trycket sjunkit under önskad nivå, då trycker jag i till 1,5bar igen och fortsätter så tills trycket stabiliserat sig på önskad nivå.
Tack för ditt snabba svar, Pilsnerkokaren. Hur många gånger brukar du behöva höja till 1,5 bar för att få lagom kolsyra på exempelvis en pilsner?
På senare tid har jag mest gjort ett antal varianter på Oppigårdens Amarillo där jag har experimenterat med olika tyska maltblandningar, Amarillo och Cascade samt S-04 eller US-05 jäst. Annars gör jag mest tyska och tjeckiska pilsner/lager men även lite IPA och APA. Du skriver serveringstryck... är det 0,4 bar eller något liknande?
På senare tid har jag mest gjort ett antal varianter på Oppigårdens Amarillo där jag har experimenterat med olika tyska maltblandningar, Amarillo och Cascade samt S-04 eller US-05 jäst. Annars gör jag mest tyska och tjeckiska pilsner/lager men även lite IPA och APA. Du skriver serveringstryck... är det 0,4 bar eller något liknande?
- Weinkeller
- Maltrostare

Serveringstryck anpassar du efter din serveringsutrustning och öltemperatur. Och möjligen hur snabbt du behöver tappa upp.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag siktar på 0,9-1,0 bar på lager vid 2-3° (2,8 ggr volym) men hur många gånger jag behöver trycka i beror ju på hur stor gasfickan är. Mycket öl och lite gasficka gör att man får fylla på oftare.
Det brukar ta en vecka att nå önskad volym kolsyra om allt är tätt, har hänt mer än en gång att det pyst någonstans. Men det märks rätt så omgående för trycket sjunker lite väl snabbt om där är ett läckage.
Har ingen aning om vilket serveringstryck man använder mer än att det är lägre än när man kolsyrar, flaskar allt jag brygger.
Det brukar ta en vecka att nå önskad volym kolsyra om allt är tätt, har hänt mer än en gång att det pyst någonstans. Men det märks rätt så omgående för trycket sjunker lite väl snabbt om där är ett läckage.
Har ingen aning om vilket serveringstryck man använder mer än att det är lägre än när man kolsyrar, flaskar allt jag brygger.
Tack för informativa svar! Jo, jag kommer också att börja flaska från faten när jag har skaffat din motströmsfyllare, Pilsnerkokaren..... ;o)
Jag kolsyrar också exakt så (1.4 bar vid 4-6c) till i princip alla mina standard-öl, men jag tycker det blir perfekt mängd kolsyra varje gång.. Klockren skumbildning och lagom kolsyra. Det ger också bra kolsyra i flaskorna när jag tappar från flat till flaska.Pilsnerkokaren skrev:1,4 bar vid 5° motsvarar 3,2 ggr volym så visst kan det nog vara lite mycket kolsyra. Vilken sorts öl är det du kolsyrar?
I teorin är det ju "för mycket" för t.ex. en APA, men på nåt sätt blir det perfekt för mig.. Kanske har med upptappningen att göra?
Jag kör också på ca 1.4 bar till mina öl och runt 6 grader C.
Dels tycker jag att det blir bra kolsyra, trots att det teoretiskt är för mycket, dels behöver jag lite större tryck för jag har tappkranar i köket och faten direkt nedanför.
Dels tycker jag att det blir bra kolsyra, trots att det teoretiskt är för mycket, dels behöver jag lite större tryck för jag har tappkranar i köket och faten direkt nedanför.