Humlegårdens julöl 2015

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Humlegårdens julöl 2015

Inlägg av bohumle »

Hej alla

Jag hade tänkt att introducera min kvinna i konsten att brygga öl. Tänkte att humlegårdens julöl kunde vara ett tips, BU var ju relativt lågt, kan ju passa för nybörjare. Det var väldigt trevligt att vara två i bryggdagen, lite enklare blev det oxså. Nåväl allt flöt på bra, själva bryggningen var 16 01 09. Hon var intresserad samt jag förklarade dom olika momenten. Jäsningen kom i gång efter ca 15 timmar, efter en dags jäsning i rumstemp. flyttade jag hinken till badrummet där jag hade 16 c, burr det var kallt att duscha. Tempen enligt lcd termon sjönk till 18 c där fick den stå i 5 dygn, sedan flyttade jag den till köket för en diacetylrast, där fick den stå och ploppa på så sakteliga. Tidigare så har jag alltid gjort om tappning, för att bli av med bottensats, men denna gång så fick det jäsa på tills jag fick våg i jäsröret, det tog 13 dagar.

OG var 1063, FG var vid tappning på flaska 16 01 23, 11. Primade med 6,5 g socker/liter + 1,5 torrjäst för att säkerställa kolsyrajäsningen, ja jag gör det. Hade en 50 cl Coca-Cola flaska som testflaska för att se hur kolsyran utvecklades, efter ca 3 dagar så började den att spännas.

I dag så hade ölet varit 1 vecka på flaska, var lite nyfiken på att se hur och om det var kolsyra, det var det primära. Det pös till bra när jag öppnade, kolsyran fanns där, men till det allra trevligaste, ölet smakade alldeles utmärkt efter bara en vecka på flaska, mycket rensmakande, om jag själv hade bryggt det så hade jag nog ökat beskan med ca 15 %, men ville ju inte skrämma bort min kvinna med någon humlebomb. Jag kan absolut rekommendera detta öl.Ska bli spännande att följa det över tiden.

Bo
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Humlegårdens julöl 2015

Inlägg av falke »

Jag har också bryggt detta recept med mycket bra resultat. Kommer säkert att använda det igen....
Skriv svar