Hej,
En riktigt nybörjarefråga, men man läser ofta i recepten ex (tider och mängd är bara expempel):
Mash in: Add 20 l of water and heat to 40 C over 0 min - Step temp: 40 C, Step time 0 min
Sedan står det nästa rast: Heat to 53 C over 15 min, -Step temp: 53 C, Step time 5 min
nästa rast: Heat to 63 C over 12 min, -Step temp: 63 C, Step time 60 min
osv för respektive rast.
Hur ska man tolka detta? Är det så att jag först värmer till 40 grader, sedan slår i malten, sätter bryggverket på 53 grader och hoppas o ber till gudarna att den stiger till det på 15 min, för att sedan behålla 53 grader i 5 min, för att sedan sätta bryggverket på 63 grader och hoppas att jag når denna temp på 12 min, för att sedan behålla 63 grader i 60 min?
Det som förvirrar är just begreppet "over xx min"
Kan någon vänlig själ reda ut begreppen?
-Maxter
Mash in, raster o tider...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Mash in, raster o tider...
Du har helt rätt till att det är tiden som det tar att gå från 40°C till 53°C. Vad som händer om det går fortare eller långsammare låter jag vara osagt men det är nog bättre att det går för fort än för långsamt.
Många gånger vill man inte höja temperaturen snabbare än en grad per minut. Detta för att inte bränna mäsken. Många bryggerier har detta som regel, men jag vet inte hur aktuellt det är för hembryggare och deras volymer...
- Weinkeller
- Maltrostare

Förmodligen bara en ungefärlig tid det tar att värma till nästa temperatur. Om det tar 5min kortare eller längre har ingen betydelse om inte rasterna är extremt korta och uppvärmningstiden extremt lång. Se det bara som en hjälp att beräkna tidsåtgången för mäskningen.