Vörtkylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

nudelkopp
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Re: Vörtkylare

Inlägg av nudelkopp »

Jag kör sen tidigare med en hemmabyggd kylspiral, men är inte riktigt nöjd med den. Den är ful och ojämn osv, men känner ändå att jag inte riktigt skulle vilja spola min öl igenom en plattväxelkylare pga infektionsrisk. Litar man på sig själv så är det ju inga problem, men känner jag mig själv rätt så kommer jag glömma bort att göra rent den någon gång.
Using Tapatalk
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

Förvisso finns givetvis risk med infektion, men hitintills (ta i trä) så har jag inte råkat ut för det. Misstänker att de stora grabbarna (bryggerierna) kör med plattväxlare...
:roll:
Helmaltsbryggare
nudelkopp
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av nudelkopp »

GustenAlbin skrev:Förvisso finns givetvis risk med infektion, men hitintills (ta i trä) så har jag inte råkat ut för det. Misstänker att de stora grabbarna (bryggerierna) kör med plattväxlare...
:roll:
Ja, de är nog ganska ordentliga med renlighet dock! Är man bra på det så är nog risken för infektion riktigt liten.
Using Tapatalk
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

En fördel till med plattvvx är att de inte tar så mycket plats, som du ser så har jag gjort en tillfällig lösning med en brädbit där jag strappar fast växlarna med buntband. Skall bli snyggare upplaga vartefter. Tror säkert att spiraler fungerar utmärkt, men verkningsgraden per voymsenhet är avsevärt högre med plattvvx, enda nackdelen kan vara drivtrycket beroende på tryckfallet I växlaren, mina är relativt små (inte så många plattor) så självfallet från kastrullen på 30cm fungerar bra. Är i kylbranschen så jag har en viss erfarenhet av värmeväxling...
Helmaltsbryggare
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Riktiga plattvärmeväxlare för bryggning är ju isärtagbara så de brukar man plocka isär minst en gång per år för att försäkra sig om att det är helt rent. Går ju inte med en ihoplödd. Man får spola igenom ordentligt med något kraftigt rengöringsmedel, och så kan man koka hela kylaren eller köra den i ugnen.
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

Givetvis så har man alltid isärtagbara vvx i livsmedelsindustrin, dockk så blir det lite svårt för oss hembryggare med tanke på storleken. I kylbranschen så gör vi faktiskt rent även isärtagbara vvx med het citronsyralösning som cirkuleras genom växlaren, fungerar utmärkt. Givetvis är ditt tips med kokning en bra ide för sterilisering. dock hög hastighet på rengöringsvätska genom växlaren så får man bort försmutsningar.
Helmaltsbryggare
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Ja det där med att cirkulera rengöringsvätskan är säkert bra, borde skaffa en pump.
Men varför citronsyralösning, det är väl bara ett komplement till kaustik som man behöver köra nån gång ibland, grundrengöring brukar väl vara basisk? Och jag har resonerat att desinficering med Star San borde fylla den uppgiften eftersom det har pH < 3. Men det går ju inte att se om det finns ölsten i en lödd kylare.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Har en kopparspiral på runt cirka 7 meter (ge och ta, vet inte riktigt) som jag använt dels till 25L biltema kastrullen och sedemera till 50L gryta. Tog runt 20min att kyla den stora grytan om man rör om då och då.
400kr i Stockholm om du vill ha den.
GustenAlbin
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av GustenAlbin »

fredrik.stahl skrev:Ja det där med att cirkulera rengöringsvätskan är säkert bra, borde skaffa en pump.
Men varför citronsyralösning, det är väl bara ett komplement till kaustik som man behöver köra nån gång ibland, grundrengöring brukar väl vara basisk? Och jag har resonerat att desinficering med Star San borde fylla den uppgiften eftersom det har pH < 3. Men det går ju inte att se om det finns ölsten i en lödd kylare.
Alternerar faktiskt även med PBW och fyller sedan vvx och slangar med Star San lösning bade efter bryggning/kilning och innan nästa omgång. Vitsen med Citronsyra är att det rengör rostfritt väldigt bra, testa I bryggkärl och koka med en stark citronsyralösning, tar bort mycket skräp. Som sagt, har inte haft några problem under de 2 åren jag har bryggt, drygt 50 batcher. Men bara för det så hander det väl något (Murphys).
Helmaltsbryggare
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Ok, tack för tipset GustenAlbin!
Skriv svar