Det dummaste jag gjort

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2016-01-07 14:31

Hade en kaotisk bryggning i förrgår (bryggde en batch på stora bryggverket (130 liter) och en liten på Braumeistern samt flasktappade ett fat med öl.. Först glömde jag släppa ur trycket i vår mottrycksfyllare när vi flasktappade vilket resulterade i att öl sprutade båda högt och lågt. Därefter skulle vi laka och då hade vi glöm dra av strömmen på värmepatronen i lakvattenkärlet. Detta innebar att "den löste ut" så när vi stoppade i kontakten igen så startade den inte. Vi upptäckte det dock först när vi skulle laka så där stod vi med färdig mäsk och lakvatten på 15 grader. Det blev helt enkelt till att pausa en timma och låta lakvattnet värmas upp. När allt var klart skulle det tappas till jäskärl. Från stora bryggverket gick det bra men till lilla så stod bryggverket lite dumt och för att vörten inte skulle skvimpa på golvet så pallade jag upp jäskärlet med en pall. Jag tyckte allt såg stabilt ut så jag gick iväg och etiketterade lite. Hörde ett väldigt brak och sprang tillbaka in. Då hade jäskärlet trillat ned på golvet och på vägen slagit av tappkranen så nu flödade vörten ut över golvet. Som tur var jag snabb och det var nog bara 2-3 liter som gick till spillo.

Blev en lång dag med mycket städning ;)
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav mazzse » torsdag 2016-01-07 21:48

En grej jag upptäckte igår, såhär nu i vintertider.
När man ställer ut Corneliusfaten med slang-kranar anslutet i 10minus så fryser biran i sytråden... :)
Men det visade sig på sättet att jag bara fick ut ett tunt flöde som sakta avtog, gång på gång. Ända tills jag tog in slang-koppling-kran och spolade varmvatten igenom.
Puhh så lättad jag blev, trodde det var nått rackarns humleblad från torrhumlingen som trillat ned och sugits upp i stigarröret... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav eric » torsdag 2016-01-07 22:01

mazzse skrev:En grej jag upptäckte igår, såhär nu i vintertider.
När man ställer ut Corneliusfaten med slang-kranar anslutet i 10minus så fryser biran i sytråden... :)
Men det visade sig på sättet att jag bara fick ut ett tunt flöde som sakta avtog, gång på gång. Ända tills jag tog in slang-koppling-kran och spolade varmvatten igenom.
Puhh så lättad jag blev, trodde det var nått rackarns humleblad från torrhumlingen som trillat ned och sugits upp i stigarröret... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjorde exakt samma sak härom dagen! Haha


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Furulid » fredag 2016-01-08 12:48

Jag måste bidra med en rätt speciell Kölschbryggning jag åstadkom för några år sedan. Hade aldrig smakat en Kölsch men tyckte det verkade intressant, så nu skulle jag brygga en egen. När jag glad i hågen ska märka in upptäcker jag att jag har dålig koll på maltförrådet, ingen pilsnermalt tillstädes, men det går nog lika bra med palemalt. Småningom ska det humlas, Sanna sak här. Jag var helt övertygad om att jag köpt hem Tettnanger som receptet föreskrev, men igen sådan kunde hittas. Nåja, det finns ju alternativ, så i med något annat. Och så ska jästen i, det är ju ändå den som gör't. Och faktiskt hittade jag den särskilt inköpta Kölschjästen! Men efter någon dag konstaterade jag att inte fasen jäste det! Så i med en påse w34-70. Slutresultatet blev rätt OK, men det blev en något modifierad Kölsch med fel malt, fel humle och fel jäst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
True hop and love
Användarvisningsbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 07:58
Ort: Katrineholm

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2016-01-11 09:12

mazzse skrev:En grej jag upptäckte igår, såhär nu i vintertider.
När man ställer ut Corneliusfaten med slang-kranar anslutet i 10minus så fryser biran i sytråden... :)
Men det visade sig på sättet att jag bara fick ut ett tunt flöde som sakta avtog, gång på gång. Ända tills jag tog in slang-koppling-kran och spolade varmvatten igenom.
Puhh så lättad jag blev, trodde det var nått rackarns humleblad från torrhumlingen som trillat ned och sugits upp i stigarröret... :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det där har jag också lyckats med men jag förstod direkt att ölen frysit i sytråden. Så jag tänkte vara smart och ställa in fatet i värmen igen. Då tinade ölen i sytråden men inte i själva kranen, som stod öppen och det började spruta öl över golvet. :P
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Chabo » måndag 2016-01-11 22:23

Som nån kanske har läst innan så lyckades jag (pga nån jävla automatik) få vattenånga o matos i vörten för ett tag sen...
I helgen bryggdes det,.... o jösses va jag tryckte på fläktens knappar för att den inte skulle stänga av sig pga oaktivitet..

Vad händer...JO SAMMA JÄKLA SAK SOM SIST !!!!!
1/2 dl matos rakt ner Electric Nurse klonen...

Det räcker tydligen inte med att byta hastighet mm för att inte avstängningsautomatiken skall avaktiveras, måste tydligen stänga av fläkten o sen sätta på igen...tror jag....

Så jag presenterar stolt bryggeriet..ta daaaa ... Drippin Fan Brewery...!!!

Anders
VD på DFB
Bilagor
drippin.jpg
drippin.jpg (16 KiB) Visad 10441 gånger
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav piccolo biscotti » söndag 2016-03-27 22:50

Det ena involverade min gode vän (som jag inte vill hänga ut här men som vi kan kalla Greger för sakens skull) som är en liten udde filur med en patologisk fäbless för fransk "Film noir" från 30-talet. Rätt vad det var såg jag hans Borsalino-hatt flyta runt prydligt på den kylda vörten...

Sedan har jag ju historien om när jag (på den tiden då man jäste i en hink från coop :roll: ) stod och kämpade med att få bort humlerester från filtret för att efter en stund upptäcka att jag står och rotar med halva helskägget i ölen. Efter den prekära incidenten har jag alltid skägget instoppad under skjortan i en liten knut när det är dags för dekantering...

Ibland tänker man att det är tur att man inte är kärnfysiker... (även om intresset faktiskt fanns där under gymnasietiden)
piccolo biscotti
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-03-23 21:45

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav eric » torsdag 2016-09-15 23:22

Jag har haft en "rolig" kväll! Skulle torrhumla en neipa som jag under den senare delen av jäsningen satte under tryck på fat. Skickade i tre påsar med humle i fatet varpå det svarade med en ölfontän. Uppskattningsvis 4 liter översvämmade köksgolvet. Jag fick ju äntligen en anledning att städa bakom kylskåpet iallafall, jippie. Jag vet egentligen inte varför det reagerade som det gjorde men gissningsvis hade trycket gjort att det löst sig en hel del kolsyra i ölet redan, det i kombination med nykokade humlestrumpor var nog den sk droppen som fick bägaren (hmpf, fatet) att rinna över. Skål på er!


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Jonas Johnsson » fredag 2016-09-16 14:15

eric skrev:Jag har haft en "rolig" kväll! Skulle torrhumla en neipa som jag under den senare delen av jäsningen satte under tryck på fat. Skickade i tre påsar med humle i fatet varpå det svarade med en ölfontän. Uppskattningsvis 4 liter översvämmade köksgolvet. Jag fick ju äntligen en anledning att städa bakom kylskåpet iallafall, jippie. Jag vet egentligen inte varför det reagerade som det gjorde men gissningsvis hade trycket gjort att det löst sig en hel del kolsyra i ölet redan, det i kombination med nykokade humlestrumpor var nog den sk droppen som fick bägaren (hmpf, fatet) att rinna över. Skål på er!


Min sida: http://alnemar.com


Du och dina IPA, det går troll i dem :)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav eric » fredag 2016-09-16 14:20

Jonas Johnsson skrev:Du och dina IPA, det går troll i dem :)
Hehe, det är nog inte bara ipor det går troll i. För några veckor sedan lossade en partykran och spolade ner ett helt fat med ettårig plambik/gueze solera i golvbrunnen. Lite oflyt just nu...


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Perwaste » torsdag 2016-12-01 02:05

Förra sommaren bryggdes det 25 l Amarillo ute på altanen. För en gångs skull inget överkomligt, allt flöt verkligen på.

Medan vörten kyldes rengjorde jäskärlet ordentlig, och sen var det dags att tappa ned vörten och pitchades jästen. Det är bra att vara effektiv, så då passade jag på att diska diverse prylar jag använt. Efter ett tag sneglade jag ut och tyckte det var märkligt att det inte kommit i mer i jäshinken. Visade sig att jag hade ställt dit hinken med tappkranen öppen.... det blev väl en 7 liter ned i gruset......

Så nu är jag lite ticksartad när det gäller att kolla kranar.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Bergelo » onsdag 2017-07-12 14:18

Chabo skrev:Som nån kanske har läst innan så lyckades jag (pga nån jävla automatik) få vattenånga o matos i vörten för ett tag sen...
I helgen bryggdes det,.... o jösses va jag tryckte på fläktens knappar för att den inte skulle stänga av sig pga oaktivitet..

Vad händer...JO SAMMA JÄKLA SAK SOM SIST !!!!!
1/2 dl matos rakt ner Electric Nurse klonen...

Det räcker tydligen inte med att byta hastighet mm för att inte avstängningsautomatiken skall avaktiveras, måste tydligen stänga av fläkten o sen sätta på igen...tror jag....

Så jag presenterar stolt bryggeriet..ta daaaa ... Drippin Fan Brewery...!!!

Anders
VD på DFB


Exakt samma sak hände NÄSTAN för mig häromdagen. När vörten ångat på någon liter vattenånga släppte köksfläkten en gigantkaloffs gegga innehållande fettet från månader av fredags-taco och söndagsmorgons-bacon. Fettpärlan missade med mycket liten marginal kastrullen och hamnade på hällen istället.

Nästa gång rengör jag nog fläkten innan koket! Kunde blivit en intressant kvardröjande mun/läppkänsla av flottighet på ölen.
Bergelo
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2017-07-12 13:42

Re: Det dummaste jag gjort

Inläggav Drake » fredag 2018-11-30 01:24

Min quad som jag bryggde för ett par dagar sedan fick ett katastrofalt dåligt utbyte. Konstigt eftersom jag gjorde precis som vanligt och var väldigt noga med vikter och vattenmängd och vet rätt bra nu vad jag får för utbyte efter mer än hundra batcher. Däremot så blev det mycket mer öl än beräknat vilket också var konstigt för jag vet ju att i min gryta så betyder 10 cm exakt 8 liter. Eller om det var tvärtom? :oops: :oops: :oops:

Nåväl, jag fick ju desto mer av något som man inte blir lika snurrig av. :roll:

Kan dessutom förklara resultatet från min förra bryggning då jag fick också fick jättemycket fast svagare öl än beräknat. Tänkte inte så mycket på det då eftersom det pimplades en hel del vid den bryggningen och hade gjort receptet i huvudet lite på känn.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster