Första bittern

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första bittern

Inlägg av Zebulon »

Som jag nämnde tänkte jag använda jästkakan till att brygga en ESB när den nuvarande bittern har jäst ut. Vad är bäst av att antingen hälla vörten till ESBn rakt över befintlig jästkaka eller att tvätta jästen för att sedan tillsätta till den nya vörten?

Är det helt enkelt värt besväret och infektionsrisken att tvätta jästen?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Zebulon skrev:Som jag nämnde tänkte jag använda jästkakan till att brygga en ESB när den nuvarande bittern har jäst ut. Vad är bäst av att antingen hälla vörten till ESBn rakt över befintlig jästkaka eller att tvätta jästen för att sedan tillsätta till den nya vörten?

Är det helt enkelt värt besväret och infektionsrisken att tvätta jästen?
Jag tycker inte det är värt besväret, jag och många andra får utmärkta resultat genom att köra rakt på jästkakan. De som motsätter sig denna smidiga metod brukar inte ge några vettiga skäl mot heller. Däremot bör du använda max halva kakan för att undvika att få för mycket jäst, en fjärdedel är nog lagom egentligen.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Tack och bock för snabbt och trevligt svar Ekstedt! Då kör jag med en del av befintlig jästkaka.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Ett tredje och åtminstone av mig rekommenderat alternativ skulle vara top cropping. När jäsningen kulminerat (ca dag 3-4) lägger sig den mätta och trinda jästen på ytan ett tag, innan den flockulerar. Om du är väldigt noga med hygienen kan du öppna tunnan och skeda upp jästen och pitcha i nästa batch.

Metoden ger extremt pigg jäst och du får i princip bara med levande krya celler. Pitchar du direkt (brygger på dag 3-4) så kommer du få minimal lag-fas, men du kan även stoppa den i kylskåpet som vilken skörd som helst. Ingen tvätt nödvändig, eftersom det bara är levande celler.

Noteras bör dock att olika jäststammar passar olika bra för denna metod, eftersom alla inte är lika strikt överjäsande. London ESB vill du nog definitivt hinna plocka innan den flockulerar, men absolut inte innan den nått sin peak. Kan kanske vara lite vanskligt att tajma det rätt.

Här är ett exempel. Jag hade dock skippat den traditionella "protein-avskumningen", och hade nog varit betydligt försiktigare med hygienen, och hade nog bara förvarat jästen under vört (som jag skulle låta jäsa ut klart i rumstemp några dagar) istället för kokat vatten.
https://www.youtube.com/watch?v=nCvR49yYeVE
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Grindcrusher skrev:Ett tredje och åtminstone av mig rekommenderat alternativ skulle vara top cropping. När jäsningen kulminerat (ca dag 3-4) lägger sig den mätta och trinda jästen på ytan ett tag, innan den flockulerar. Om du är väldigt noga med hygienen kan du öppna tunnan och skeda upp jästen och pitcha i nästa batch.

Metoden ger extremt pigg jäst och du får i princip bara med levande krya celler. Pitchar du direkt (brygger på dag 3-4) så kommer du få minimal lag-fas, men du kan även stoppa den i kylskåpet som vilken skörd som helst. Ingen tvätt nödvändig, eftersom det bara är levande celler.

Noteras bör dock att olika jäststammar passar olika bra för denna metod, eftersom alla inte är lika strikt överjäsande. London ESB vill du nog definitivt hinna plocka innan den flockulerar, men absolut inte innan den nått sin peak. Kan kanske vara lite vanskligt att tajma det rätt.

Här är ett exempel. Jag hade dock skippat den traditionella "protein-avskumningen", och hade nog varit betydligt försiktigare med hygienen, och hade nog bara förvarat jästen under vört (som jag skulle låta jäsa ut klart i rumstemp några dagar) istället för kokat vatten.
https://www.youtube.com/watch?v=nCvR49yYeVE
Helt klart den bästa metoden om man vet vad man pysslar med.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Okej. Men är det en bättre metod än att skörda från kreusen? För då skördar man väl tidigare? I mitt fall så är det försent ändå. Imorgon har jäsningen pågått i två veckor och jag tänkte tappa/brygga i helgen. Så i det här fallet återanvänder jag nog en del av jästkakan. Däremot så kan jag ju nästa gång jag brygger ta och göra detta.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Hur blev bittern var den god ?
Gjorde en liknande igår men jag kom lite högt på IBUn som blev ca 55, idag verkar den väldigt bitter...kanske de blev en IPA..
Även alkoholhalten ska bli över 6 %

Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

Lite sent svar här kanske men men.

Bittern blev bra, hamnade lite lågt när det gäller OG. Beror på lite förändringar i utrustning.

Jag är nöjd med ölet men saknar fortfarande den där riktiga Fullerskänslan som jag är ute efter (vem vet, kanske inte går att uppnå). Annars riktigt god. Något hög beska möjligtvis men i övrigt fin.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Ok, min blev även bitter men alldeles för stark ~7 % jag skulle späda ut den men jag missade lite...
Har problem med klarheten, har prövat allt annat som att ge den tid. Jag brygger oftast 60 liter på en gång och nu satt jag öl på två keggar och övriga i ett mindre jäsfat.
Jag har den på jäsfat ute och klarna, men där putrar de i jäs röret ännu ( en bubbla /2 min), även om de 0 grader ute. Smakade på den och den smakar inte fel men där är lätt kolsyra i den, väldigt fundersam vad som är pågång...HJÄLP :-)
Skriv svar