SG --> Kolhydrat

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

SG --> Kolhydrat

Inlägg av joelholmquist »

Har jäst Bravo äppeljuice + strösocker från OG 54 till FG 0

Kan jag ta reda på dryckens kolhydrat/100g på något vis?

Enligt förpackning innehåller juicen 9,5 g/100 varav socker 9,5
Till 10 liter juice hade jag 2 dl strösocker
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SG --> Kolhydrat

Inlägg av Weinkeller »

ca 2,5g/100g
Tog det från Beersmiths kalkylator genom att omvandla kcal från annat än alkohol. Man får räkna på Real Attenuation om man inte använder sig av kalkylator.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: SG --> Kolhydrat

Inlägg av joelholmquist »

Aaahh nice!
Tack!
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 149
Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09

Re: SG --> Kolhydrat

Inlägg av joelholmquist »

Jag är i skärgården och når inte min dator med "Beersmith" just nu men använde en kalkylator jag hittade på nätet:
Vad är det jag ser egentligen:
- Siffran 2,411 är ju lik din siffra 2,5. Är "Real Extract" rent socker alltså?
- Men vad menar de med "carbs" 8,2? Är det totala värdet g i 12 oz då eller?
- Har man,i denna kalkylator, tagit hänsyn till att jag läst av ett FG med hydrometer som varit i
(ca 7 vol%) alkoholhaltig vätska som ju ger mindre korrekt värde p.g.a densitetskillnaden(vatten/alkohol)?
calc_carb.jpg
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SG --> Kolhydrat

Inlägg av Weinkeller »

Vet ej. Jag gjorde ett överslag med ditt OG och FG. Det borde ligga hyfsat nära verkligheten. Eftersom du inte använt några komplexa sockerarter så borde det vara restextrakt från sockret i juicen.
Skriv svar