Har jäst Bravo äppeljuice + strösocker från OG 54 till FG 0
Kan jag ta reda på dryckens kolhydrat/100g på något vis?
Enligt förpackning innehåller juicen 9,5 g/100 varav socker 9,5
Till 10 liter juice hade jag 2 dl strösocker
SG --> Kolhydrat
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: SG --> Kolhydrat
ca 2,5g/100g
Tog det från Beersmiths kalkylator genom att omvandla kcal från annat än alkohol. Man får räkna på Real Attenuation om man inte använder sig av kalkylator.
Tog det från Beersmiths kalkylator genom att omvandla kcal från annat än alkohol. Man får räkna på Real Attenuation om man inte använder sig av kalkylator.
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Re: SG --> Kolhydrat
Aaahh nice!
Tack!
Tack!
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Re: SG --> Kolhydrat
Jag är i skärgården och når inte min dator med "Beersmith" just nu men använde en kalkylator jag hittade på nätet:
Vad är det jag ser egentligen:
- Siffran 2,411 är ju lik din siffra 2,5. Är "Real Extract" rent socker alltså?
- Men vad menar de med "carbs" 8,2? Är det totala värdet g i 12 oz då eller?
- Har man,i denna kalkylator, tagit hänsyn till att jag läst av ett FG med hydrometer som varit i
(ca 7 vol%) alkoholhaltig vätska som ju ger mindre korrekt värde p.g.a densitetskillnaden(vatten/alkohol)?
Vad är det jag ser egentligen:
- Siffran 2,411 är ju lik din siffra 2,5. Är "Real Extract" rent socker alltså?
- Men vad menar de med "carbs" 8,2? Är det totala värdet g i 12 oz då eller?
- Har man,i denna kalkylator, tagit hänsyn till att jag läst av ett FG med hydrometer som varit i
(ca 7 vol%) alkoholhaltig vätska som ju ger mindre korrekt värde p.g.a densitetskillnaden(vatten/alkohol)?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: SG --> Kolhydrat
Vet ej. Jag gjorde ett överslag med ditt OG och FG. Det borde ligga hyfsat nära verkligheten. Eftersom du inte använt några komplexa sockerarter så borde det vara restextrakt från sockret i juicen.