Kyla jäskärlen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kyla jäskärlen

Inlägg av urkelme »

Sitter och klurar på bästa/smidigaste om man inte får plats i kylen. Funderar på att antingen göra som svensson.lu här på forumet gjorde och linda pexslang runt jäskärlet, eller som man ska göra som Ss brewing technologies gjort med en kylslinga
i locket som sen koppla allt till en stc1000, pump med inlopp och utlopp i ett kallvattenbad, i jäskärlen tänkte jag montera dykrör. Allt är i rostfritt...
Vad tänker ni, eller hurdana lösningar har ni? :roll:
Jag kan inte få in jäskärlen i en kyl så de alternativen är uteslutna. :D
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Kyla jäskärlen

Inlägg av Chabo »

Kan tyvärr inte hitta det/den länk, jag skall försöka förklara men nån annan kanske vet vad jag mumlar om.,...'

Såg nån grej ( fläkt samt nått litet kylaggregat) man satte upp på sin Dame Chang och sen en uppblåsbar påse över flaskan.
Påsen gjorde det till ett litet kylskåp bara någon dm större än flaskan, och där inne strömmade det ner kyld luft...hmmm...frågor på det -...;)

Kanske inte till nån hjälp men...

Anders
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Finns en del sådana lösningar med Peltierelement, men vad jag hört funkar dom inget vidare. Borde väl gå att knåpa ihop något med ett peltierelement och ett vattenbad eller liknande. En kylbox med inbyggt element borde gå att bygga om rätt lätt, problemet är att dom drar mycket ström.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Tänker att med slingan i vörten får man ut mest effekt.
Slingan utanpå smiter ju en del av kylan från slingan ut i luften även med isolering runt.
Och fläktar som lösning känns lite klent ifall man vill jäsa lager när det är 25grader i bryggrummet på sommaren.
Simon86
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Simon86 »

Jag har googlat lite i ämnet.
Den lösningen som jag fastande för var:
Fläkt -> Kylfläns -> peltier -> vattenkylblock -> sprial i rostfritt nedsänkt i ölen som jäser -> jästunna i en box av 100 mm tjock cellplast (markisolering).

Att kyla ett slutet system med kylvatten nedsänkt i ölen.
Problemet med peliter kylare är att de har värdelös effektivitet för att kyla 100W måste man göra sig av med nästan 200W i värme. Ställer höga krav på kylflänsar, fläktar osv.
Men vatten är en bättre köldbärare än luft och det är minst förluster på att kyla inifrån centrum.

Det hela föll på att systemet blev för dyrt och krångligt och antagligen skulle ta lika mycket plats som ett kylskåp.
Orkade inte gå över ån efter kyla så att säga.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Men om man bortser från kostnad så borde en spiral i vörten och en akvariekylare vara en perfekt kombo.
De är ju färdiga med styrning, ställ in tempen du vill ha så håller den tempen på vätskan som pumpas runt
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

I mitt källarförråd står nu en "mobil" luftkonditioneringsapparat som jag hittade på billigt på blocket och slog till direkt. Den passade i min ännu ej konkretiserade idé om kylning i jäskärlet med en rostfri spiral. I en hembryggarbutik här hemma har jag sett en mindre, lite billigare rostfri spiralkylare.

I några amerikanska forum har jag sett hur de byggt om AC till jäskylare. Kyldelen i dessa har de klämt ner i kylväskor utan att kapa rören. I kylväskan har de hällt det flytande kylmediet. I kylväskan dränkbara pumpar som styrs av temperaturkontrollen med sensor i jäskärlet (eller det isolerade jäsutrymmet) och som pumpar runt kylmediet dit det ska.

Något i den vägen hade jag tänkt. En rostfri kylspiral fastsatt i locket på jäshinken. Ett dykrör för temperatursensor likaledes i locket. Isolering kring hinken. Jag är också inne på ev. en pump på jäshinken som cirkulerar ölet för effektivare kylning samt eventuellt lite syresättning och kortare lagfas i början av jäsningen. Även separat cirkulationspump i kylväskan och separat temperaturstyrning av AC-enheten md sensor i kylväskan. Flera jäshinkar kan styras samtidigt med separat temp.kontroll i varje hink.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

http://www.brewjacket.com/

Har ingen aning om varken pris eller prestanda men dom lovar stort.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Om kylskåp inte funkar, så tror jag på att bygga en 'köldreservoir' av en kylväska. I med en par tre i frusna PET flaskor och fyll på med kallvatten. Kör en pump, styrd av termostat. Ha samtidigt fler PET flaskor i frysen och rotera vid behov.

Peltierelement är inte bara ineffektiva, utan kan bara uppnå viss temperaturskillnad mellan varm och kall sida. Och eftersom varma sidan måste ta hand om både förluster och den flyttade värmen, måste man ha överjävlig kylning där, annars sabbar man temperaturdifferensen och man kommer inte kunna kyla särskilt långt under rumstemperatur ändå.
Det är mycket bättre att köra flera peltar på lägre spänning. Då stiger effektfaktorn betydligt och mer energi går till att flytta värme.
Att 'behålla' jästemp mha peltierelement är fullt realistiskt. Att kunna sänka temperaturen på 25 liter vätska mha peltier inom rimlig tid, då börjar man få det svårt. Att kunna kallkrascha är bara att glömma.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Pilsnerkokaren skrev:http://www.brewjacket.com/

Har ingen aning om varken pris eller prestanda men dom lovar stort.
Tror det var just den där dom dömde ut fullständigt i något test.
300 dollar plus frakt och eventuellt tull och moms. Då är det kanske bättre att skaffa en partycooler. Vet flera som modifierat dom med en STC och på så sätt fått till en riktigt effektiv liten jäskyl.
https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... artycooler
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Drake skrev: Tror det var just den där dom dömde ut fullständigt i något test.
300 dollar plus frakt och eventuellt tull och moms. Då är det kanske bättre att skaffa en partycooler. Vet flera som modifierat dom med en STC och på så sätt fått till en riktigt effektiv liten jäskyl.
https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php ... artycooler
Gissade nästan det.
Har själv 3 st partycooler varav 2st är i drift hela tiden, dock utan någon förändring av styrningen. Det tar inte så mycket tid att knappa på displayen en eller två ggr om dagen.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Om man har en Braumeister hemma så kanske denna skulle passa :-D
(detta är vad jag vet efter samtal endast en prototyp men högst intressant för Speidel också)

Bild
// Jonas
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Jag har svårt att se att dessa skulle räcka till något annat än att kontrollera tempen några få grader i rumstemperatur.
Säkert helt ok för ale men inget för lagerbryggning.
Den största problemet med peltier är att man måste ha en riktigt stor kylfläns med fläkt (typ monster CPU-fläns) för att kunna göra sig av med de tämligen stora mängder värme som de avger.

Beroende på vad du har för jäskärl skulle jag rekommendera en rostfri kylslinga i locket som du redan tittat på.
Anledningen till att jag valde slang runt jäskärlet var ett rent praktiskt val då det blir svårt för mig att få ner en slinga.
Jag kommer på sikt att byta ut den mot en svetsad mantel, men det lär nog inte bli i år heller ;)
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Vad hade du för kylare till dig slinga svensson.lu.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

En maxi cooler ölkylare.
Jag använder mig av den inbyggda kylvattenpumpen som man har till phytonslangar och kylning av tapptorn.
Regleringen sker med en motorstyrd ventil. Testade först med en solenoidventil, men något skräp fastnade i ventilen och den stängde aldrig. Jästanken var kyld till max på morgonen, men som tur var hade jag bara vatten i jästanken.

Kan väl också nämna att ölkylaren även klarar att reglera en isolerad 500L jästank :)
Skriv svar