OG, effektivitet etc!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
suits_
Nybryggare
Nybryggare

OG, effektivitet etc!

Inlägg av suits_ »

Jag har precis börjat med bryggandet, satt två BIAB satser i min 25Liters kastrull och det smakar och funkar helt okej, fick ut 14L första gången och 18L andra gången.

Dock har jag några frågor jag inte hittar några lättförståliga svar på.

*Hur vet jag vad för OG-värde jag ska sikta på? Inte riktigt förstått mig på vad det där värdet är, förutom att man räknar ut alkoholhalten, med hjälp av två mätningar och en hydrometer.

* Vad innebär effektiviteten (t.ex 83%) som man läser om på diverse forum?

*Jag får bara plats med ca 18L när jag mäskar, men vill få ut ca 20L i jäskärlet, prövade MAXI-biab senast så tillförde ca 8L lakvatten i ett annat kärl och lät biab ligga och dra sig ett tag där. Hur vet jag vilken mängd vatten som ska tillsättas?

All hjälp uppskattas! Är riktigt kul med brygga eget men fortfarande en hel del frågetecken som behöver lösas för att få det riktigt bra :)
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: OG, effektivitet etc!

Inlägg av nordqvist »

OG-värdet kan du se som den ursprungliga mängden socker (densitet) som finns löst i vörten - den sätter en övre gräns för hur mycket alkohol som jästen kommer kunna att producera. Genom att mäta densiteten en andra gång kan du räkna ut hur mycket alkohol som har bildats.

Effektiviteten hänvisar till den teoretiska mängd socker som man kan utvinna ur det tillsatta mängden malt och vad du faktiskt fick ut. Detta brukar stå på sidorna där du köper malt men det finns också långa tabeller att googla upp!
Citera för svar!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Laka med så många liter som saknas för kokvolym. Dvs satsvolymen 20l + avkoket. Troligen behöver du 24-25l om du har ett ordentligt rullande kok.

Ett alternativ är att späda din vört med kallvatten till 20-21l i samband med kylning. Men se till att du har tagit höjd för spädningen så du hamnar rätt i OG.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du behöver även ta höjd för förluster till humle och druv. Minimum 1l men ofta mer om man vill bli av med det mesta innan jäshinken.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

// Jonas
Skriv svar