Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.
Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?
Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Det är den lilla piggen som sitter i bottenthella skrev:Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.
Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Ingen aning men du kanske ska kolla att kalibreringen stämmer iaf.thella skrev:Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.
Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Det är som med all bryggutrustning man haft, ett visst mått av trial and error finns alltid där till en början. Min nordengelska brown Ale står och kokar just nu iallafall. Termostaten mäter cirka 3 grader fel har jag kunnat konstatera efter att ha kontrollmätt med 2 termometrar. Irriterande, men nu vet jag iallafall det. Antar att man inte kan kalibrera den?
Den här gången lyckades jag hålla en jämn och stabil temp under mäskningen. Jag använde pumpen men tror att det går lika bra utan. Pumpen ja, trodde först att den satt igen eftersom det började "gurgla" i slangen, men jag är ganska säker på att det berodde på att tillräckligt med vört helt enkelt inte hann rinna genom silkorgen ner till tappkranen. När jag avvaktade några min gick det nämligen utmärkt att köra den igen. Och minitvingen funkade bra. Tror överlag att det satte igen lite längst ner i korgen. Tog lång tid att laka, men jag fick ut mina 27 liter till slut.
Jag är väl inte helt nöjd med bryggverket än så länge. Känns som att jag är aktiv minst lika mkt som tidigare. Iofs berodde det mkt på att jag ville övervaka temperaturen under mäskningen den här gången. Kanske blir det bättre framöver.
Den här gången lyckades jag hålla en jämn och stabil temp under mäskningen. Jag använde pumpen men tror att det går lika bra utan. Pumpen ja, trodde först att den satt igen eftersom det började "gurgla" i slangen, men jag är ganska säker på att det berodde på att tillräckligt med vört helt enkelt inte hann rinna genom silkorgen ner till tappkranen. När jag avvaktade några min gick det nämligen utmärkt att köra den igen. Och minitvingen funkade bra. Tror överlag att det satte igen lite längst ner i korgen. Tog lång tid att laka, men jag fick ut mina 27 liter till slut.
Jag är väl inte helt nöjd med bryggverket än så länge. Känns som att jag är aktiv minst lika mkt som tidigare. Iofs berodde det mkt på att jag ville övervaka temperaturen under mäskningen den här gången. Kanske blir det bättre framöver.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Rörde du om i mäsken under mäskningen, tror nog att det kan bli lite varmare i botten än i toppen när man mäskar men tycker att det borde räcka med att cirkulera. Hade också lite errror i början med att det satte igen och strulade.thella skrev:Det är som med all bryggutrustning man haft, ett visst mått av trial and error finns alltid där till en början. Min nordengelska brown Ale står och kokar just nu iallafall. Termostaten mäter cirka 3 grader fel har jag kunnat konstatera efter att ha kontrollmätt med 2 termometrar. Irriterande, men nu vet jag iallafall det. Antar att man inte kan kalibrera den?
Den här gången lyckades jag hålla en jämn och stabil temp under mäskningen. Jag använde pumpen men tror att det går lika bra utan. Pumpen ja, trodde först att den satt igen eftersom det började "gurgla" i slangen, men jag är ganska säker på att det berodde på att tillräckligt med vört helt enkelt inte hann rinna genom silkorgen ner till tappkranen. När jag avvaktade några min gick det nämligen utmärkt att köra den igen. Och minitvingen funkade bra. Tror överlag att det satte igen lite längst ner i korgen. Tog lång tid att laka, men jag fick ut mina 27 liter till slut.
Jag är väl inte helt nöjd med bryggverket än så länge. Känns som att jag är aktiv minst lika mkt som tidigare. Iofs berodde det mkt på att jag ville övervaka temperaturen under mäskningen den här gången. Kanske blir det bättre framöver.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 276
- Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Hur gör ni för att få så hög effektivitet?thella skrev:Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.
Jag har bryggt 3 gånger med mitt bryggverk och de första två hamnade jag på ganska prick 70%.
Under söndagens bryggning ändrade jag inställningen i maltkvarnen så jag krossade malten finare än jag gjort förut. Jag såg även till att vara noggrannare med att få upp temperaturen till 78 grader på både mäsk och lakvatten innan jag lakade. Till sist såg jag till att verkligen laka ur den tänkta mängden.
Resultatet blev en effektivitet på 78%.
Angående temperaturen som diskuterats tidigare är det väl inte så märkligt att man får väldigt ojämn temp om man vare sig använder pumpen eller rör om kontinuerligt i maltkorgen. Malten lär ju lägga sig i botten på korgen så cirkulationen i själva korgen lär ju bli obefintlig. Istället lär ju bara vätskan under och runt om korgen röra sig och värmas till vald temperatur. Även om vörten i resten av grytan ganska snabbt når, säg 75 grader, så kommer denna relativt ringa mängd vätska behöva lång tid att värma upp resten av mäsken inuti korgen. Jag rörde och använde pumpen en hel del under inledningen av mäskningen samt under uppvärmningen inför lakning.
Och när det gäller pumpen måste man strypa ner flödet via kranen annars har man ganska kvickt pumpat in all vört i maltkorgen och fått tomt i resten av grytan. Strypt flöde och röra med bryggslev blev medicinen för detta. Skall nog slänga på en kran till andra sidan av pumpen så den aldrig riskerar att gå torr.
Retsticka men ingen taskvört
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Funderar på att köpa maltkvarn, vilken har du och hur fint mal du. Jag kör pumpen i princip hela tiden under mäskning samt rör om och då funkar det bra. Men som sagt man måste strypa flödet på pumpen.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 276
- Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag har inte mätt avståndet mellan valsarna men jag började med samma avstånd som tidigare då jag mäska de i ugnen och sedan lakade med en kylväska med något bazookascreenliknande som jag konstruerat själv. Då brukade jag ha en effektivitet på 78% redan med den grövre malningen...HåkanBråkan skrev:Funderar på att köpa maltkvarn, vilken har du och hur fint mal du. Jag kör pumpen i princip hela tiden under mäskning samt rör om och då funkar det bra. Men som sagt man måste strypa flödet på pumpen.
Påverkar mängden mäskvattnet effektivitet? Är det den större mängden mäskvatten som gör det? Har lagt mig på nästan 4L/kg
Jag har en relativt enkel 'kinakvarn'. Två valsar men bara drivning på den ena. Relativt stor tratt för malten så jag kan nog hälla i runt 4-5kg åt gången. Veven är löstagbar så jag brukar köra med skruvdragare som jag fäster på axeln.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Retsticka men ingen taskvört
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Enligt filmen som MaltMagnus gjort om BK 35 så säger man där att man ska fylla upp vatten till maltkorgens botten och sedan använda 3,5 l vatten per kg malt, jag gjorde så men hade svårt att nå OG vid mina bryggningar, dom litrar som du fyller upp till botten på maltkorgen måste ju räknas med i Beersmith som jag använder, det hade jag inte gjort så vid nästa bryggning tänker jag prova med 3 l per kg malt. Risken är väl att det sätter igen.
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
För att lägga mig i påståendet vad som är rätt/fel där man begränsar flödet. Så är rätt sätt att bygga en by-pass med strypning på. Även om det i sig fungerar likvärdigt med att strypa efter eller minska flödet innebär pumpen, beroende på set-up. Sedan må det vara så att det inte är att föredra i de flesta fall i ekonomiskt eller utrymmes perspektiv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag vet inte hur jag gjorde för att få en så pass bra effektivitet. Jag använde pumpen och rörde samtidigt om manuellt. Jag körde med färdigkrossad pilsnermalt från humle.se och med ett par specialmalter som jag krossade själv. Dessa var dock bara 10% av totalen.thella skrev:Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.
Hur gör ni för att få så hög effektivitet?
Jag har bryggt 3 gånger med mitt bryggverk och de första två hamnade jag på ganska prick 70%.
Under söndagens bryggning ändrade jag inställningen i maltkvarnen så jag krossade malten finare än jag gjort förut. Jag såg även till att vara noggrannare med att få upp temperaturen till 78 grader på både mäsk och lakvatten innan jag lakade. Till sist såg jag till att verkligen laka ur den tänkta mängden.
Resultatet blev en effektivitet på 78%.
Angående temperaturen som diskuterats tidigare är det väl inte så märkligt att man får väldigt ojämn temp om man vare sig använder pumpen eller rör om kontinuerligt i maltkorgen. Malten lär ju lägga sig i botten på korgen så cirkulationen i själva korgen lär ju bli obefintlig. Istället lär ju bara vätskan under och runt om korgen röra sig och värmas till vald temperatur. Även om vörten i resten av grytan ganska snabbt når, säg 75 grader, så kommer denna relativt ringa mängd vätska behöva lång tid att värma upp resten av mäsken inuti korgen. Jag rörde och använde pumpen en hel del under inledningen av mäskningen samt under uppvärmningen inför lakning.
Och när det gäller pumpen måste man strypa ner flödet via kranen annars har man ganska kvickt pumpat in all vört i maltkorgen och fått tomt i resten av grytan. Strypt flöde och röra med bryggslev blev medicinen för detta. Skall nog slänga på en kran till andra sidan av pumpen så den aldrig riskerar att gå torr.
Känner igen det där med att pumpen börjar gå torrt, tror att jag cirkulerade för mycket med pumpen. Är det någon som på ett lättförståeligt sätt kan förklara hur sätter en kulventil för att reglera flödet, vilka kopplingar behöver man? Smidigaste hade ju varit att bara reglera med befintlig kran, men det ska alltså vara dåligt för pumpen. Samtidigt kan man ju fundera på hur mkt det förkortar pumpens livstid om man i snitt har 15 bryggningar på ett år och kör den 30-45 minuter viv värje mäskning
Är det svårt att montera en vörtspridare i toppen och vilken skulle ni i sådana fall rekommendera till de här bryggverket?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
- Patersbier
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 229
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Behövs det en controller till pumpen på BK35, eller räcker det med en kulventil till utflödet?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

- Inlägg: 122
- Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
- Ort: Sundsvall
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Jag kör just nu med en enkel plastkran från MaltMagnus som jag stryper med, har en tendens att läka lite ibland. Men det funkar bra.Patersbier skrev:Behövs det en controller till pumpen på BK35, eller räcker det med en kulventil till utflödet?