Flaskkris...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

wasaa
Satsbryggare
Satsbryggare

Flaskkris...

Inlägg av wasaa »

Tjena..
Ska flaska en batch om ett par dgr, insåg att jag hade ont om flaskor så jag hörde runt lite bland polarna.
Fick napp och hämtade hem ett femtiotal igår. Men när jag började rengöra idag såg jag att det fanns mögel i vissa,vilka jag givetvis
slängde bort..
Frågan är ska jag utgå från att alla är dåliga även om det inte syns något mögel i de flesta.
Rengör med pbw och flaskborste.. och decinficerar med starsan...
Annars får det väl bli att köpa ett gäng lättöl och hinka ut i vasken... :x
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Flaskkris...

Inlägg av bryggapa »

Lite mögel är väl inget problem. Rengör du ordentligt, så ska du väl bli kvitt det.
Du kan ju även köra flaskorna i ugnen för att garanterat ta kål på det som kan finnas kvar efter rengöring.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
wasaa
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av wasaa »

Tack..
Frågan var väl mest om pbw biter på möglet och det verkar så, dom jag diskat ser rena och fina ut..
Kör dom i ugnen också för säkerhets skull....
wasaa
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av wasaa »

En utsliten flaskborste å många timmar senare undrar man lite va fan det är för hobby man har... :?:
Men efter en god hembryggd som belöning e det totalt värt all disk å rengöring.. :D
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Flaskkris...

Inlägg av eric »

Kanske ett litet sent tips men ris och bakpulver med en skvätt vatten slipar bort grov smuts ganska bra. Jag brukar göra rent begagnade damejeanner så.

Min sida: http://alnemar.com
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Jag fick tidigare massa ölflaskor av den lokala pizzerian. Hur duktiga dom än var på maten (utnämda till stans bästa pizzeria 2014) så fick jag knappast ursköljda flaskor. Jag rengjorde dom med varmt vatten och yes handdisk samt ordentlig ursköljning med en flasksköljare och sedan en vända i diskmaskin. Har flaskat över 20 batcher och hittills aldrig haft en snejäsning. Tror du kan va lugn om du är nogrann med rengöringen.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

[quote="eric"]Kanske ett litet sent tips men ris och bakpulver med en skvätt vatten slipar bort grov smuts ganska bra. Jag brukar göra rent begagnade damejeanner så.

Exakt vad gör "bakpulver" för nytta i detta sammanhang?

Går det lika bra med till exempel salt, eller sand?

Vad ÄR "bakpulver" för något?
Är det samma sak som "bikarbonat"?

I så fall, vad har det för någon företrädande egenskap framför sand eller sand?
"Slipar" det glaset mindre skonsamt, kanske?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Ja, bakpulver innehåller bikarbonat men bara till hälften. Man kan säkert använda rent bikarbonat också, inget jag testat. Det har en kristallstruktur som slipar skonsamt. Riset är för den allra grövsta smutsen.

Min sida: http://alnemar.com
wasaa
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av wasaa »

Jag gav dom två omgångar pbw och flaskborste sen trekvart i ugnen på 125 grader..
Dom ser åtminstone rena ut nu, sen finns väl alltid risken att nån enstaka kan innehålla nåt skit....
Jag har efter ca 20 bryggningar ännu aldrig haft nån infektion, men nån gång kommer det väl att hända,
skulle det bli nån enstaka flaska är det ju inte hela världen...
Skriv svar