Förvaring av öl på flaska

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Förvaring av öl på flaska

Inlägg av Salin »

Funderar lite hur ni gör med eran färdiga öl. När ölen är klar för att drickas, kan man förvara den i rumstemperatur, och ta upp flaskor att ha i kylen eftersom man vill dricka.
Tycker det är lite problem med plats för annat om jag måste ha ca 30 flaskor i kylen tills dom är uppdrucken.
Blir ölen sämre om den förvaras i rumstemperatur någonstans, eller blir det kortare hållbarhet på den då?
Avart
Delmäskare
Delmäskare

Re: Förvaring av öl på flaska

Inlägg av Avart »

Näe, snarare tvärtom, det borde ju vara mer "aktivitet" i ölet om det lagras i rumstemperatur än i kylen, så om det inte är en superhumlig IPA som du vill hålla så färsk som möjligt så är det nog bättre att ha flaskorna i rumstemperatur. Har haft flaskor i garderoben i flera år.

Å andra sidan kan det hjälpa med köldgrumling att ha flaskorna i kylen i typ en vecka eller mer, så det beror lite på.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Öl är en färskvara, håller klart bättre om du förvarar den kallt än i rumstemperatur.
Jag har en separat kyl som flaskorna står i efter att de fått CO2.

En öl utvecklas/oxideras snabbare i rumstemp än i kyla, vill du att en öl skall få dessa toner är det bättre att ha den "varmt" än kallt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du inte har möjlighet att förvara kallt så är så svalt och temperaturstabilt som möjligt att föredra.
Salin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Salin »

Jag får tacka så mycket för svaren. Var lite som jag misstänkte själv...
Skriv svar