Tänkte bara tipsa om en intressant MoreBeer.com-artikel från förra året som handlar om syresättning av vört och vilken roll syret egentligen spelar i jäsprocessen och slutresultatet. Jag och säkert många med mig har syresatt vörten utan att egentligen riktigt bry mig om varför - eller om det ens behövs i vissa öl när jag redan har gjort en frisk och tillräckligt stor förkultur på magnetomrörare.
Den är lite teknisk bitvis, men läs hela så får du hela bilden! Kul om nån har lite åsikter!
Här är den: http://www.morebeer.com/articles/oxygen_in_fermentation
Bra läsning om syresättning av vört
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Bra läsning om syresättning av vört
Tungläst, men intressant, och för mig lite överraskande. Sista halvan om syrets betydelse om än inte för jästtillväxten, och konsekvenserna av för mycket syresättning av vörten var kanske allra intressantast. Här kanske jag fick en delförklaring till mina problem med diacetylbildning. Det blir till att testa mindre syresättning nästa sats!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
True hop and love
jag ger mig på en liten sammanfattning, för att se om jag förstod. Säg emot mig, alltså!
(också, det är inte min åsikt, bara ett försök till tolkning)
1) Förutsatt tillräcklig förkultur, och den jästen är glad, behöver man inte luftsätta vörten. (översättningen aerate -->syresättning känns något olycklig)
2) Trubben (i brist på bättre ord) kan hjälpa till som näringskälla för jästtillväxt
3) Hembryggare lyckas sällan prestera en tillräcklig förkultur, därför, åtminstone när man gör öl som man vill ha "god" utjäsningsgrad på, bör luftsätta den. Också, öl med högt OG bör luftsättas
4) Man kan ta i för mycket när man luftsätter/syresätter, kan orsaka felsmaker.
5) såklart är allt det här jästspecifikt. tjoho!
Intressant artikel, tack för den Ecmik
(också, det är inte min åsikt, bara ett försök till tolkning)
1) Förutsatt tillräcklig förkultur, och den jästen är glad, behöver man inte luftsätta vörten. (översättningen aerate -->syresättning känns något olycklig)
2) Trubben (i brist på bättre ord) kan hjälpa till som näringskälla för jästtillväxt
3) Hembryggare lyckas sällan prestera en tillräcklig förkultur, därför, åtminstone när man gör öl som man vill ha "god" utjäsningsgrad på, bör luftsätta den. Också, öl med högt OG bör luftsättas
4) Man kan ta i för mycket när man luftsätter/syresätter, kan orsaka felsmaker.
5) såklart är allt det här jästspecifikt. tjoho!
Intressant artikel, tack för den Ecmik
Bra läsning om syresättning av vört
Yes, precis min tolkning också! Bra sammanfattning! 
Frågan är om en bra desinficerad förkultur på SG 1.030-1.040 och magnetomrörare med lite jästnäring i 24-48h är en "tillräcklig förkultur"? För i så fall är man ju hemma..
Hade man sluppit syresättningen (till vissa bryggningar) så hade jag inte direkt gråtit. Men den är ju samtidigt relativt enkel, därför ifrågasätts den nog i princip aldrig.
Frågan är om en bra desinficerad förkultur på SG 1.030-1.040 och magnetomrörare med lite jästnäring i 24-48h är en "tillräcklig förkultur"? För i så fall är man ju hemma..
Hade man sluppit syresättningen (till vissa bryggningar) så hade jag inte direkt gråtit. Men den är ju samtidigt relativt enkel, därför ifrågasätts den nog i princip aldrig.
tack
jo, så uppfattar jag det. tillräckligt m glad jäst. Och den mängden går ju att räkna ut, approximativt är (väl?) en 2 liters förfultur 2030 lagom för en 20-litersbryggd ale. får kolla i yeastboken, vid tillfälle.
Jag sitter i liknande funderingar, främst tänker jag att för en billig peng standardisera det momentet, så det blir lika fel samtliga gånger... =) Lutar åt akvariepump med sintersten till. Skakandet blir jag inte klok på.
Av artikelförfattaren så får jag dock känslan av att denne inte gillar standardiseringar, eller iallafall inte på min generella nivå.
jo, så uppfattar jag det. tillräckligt m glad jäst. Och den mängden går ju att räkna ut, approximativt är (väl?) en 2 liters förfultur 2030 lagom för en 20-litersbryggd ale. får kolla i yeastboken, vid tillfälle.
Jag sitter i liknande funderingar, främst tänker jag att för en billig peng standardisera det momentet, så det blir lika fel samtliga gånger... =) Lutar åt akvariepump med sintersten till. Skakandet blir jag inte klok på.
Av artikelförfattaren så får jag dock känslan av att denne inte gillar standardiseringar, eller iallafall inte på min generella nivå.