Bravo jästen! Bravo
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Bravo jästen! Bravo
Ok, har för första gången gjort som så många andra och hällt juice + ciderjäst i en jäshink. Ja, lite julkryddor också.
Bravo äppeljuice och Wyeast fruity white blev det.
Jag är bara van vid öl. Och min öl hittills brukar jäsa till mellan 20-12 sådär.
Tydligen är det annorlunda med juice. Den är nu efter 7 dagar nere på SG 1.008 och bubblar var 5 sekund så där. Eeeeh... när blir jästen mätt egentligen och hur ska jag kunna dricka detta torra? :-s
Vad för något (ojäsbart) är bäst att eftersöta med tycker ni som gjort detta innan?
Bravo äppeljuice och Wyeast fruity white blev det.
Jag är bara van vid öl. Och min öl hittills brukar jäsa till mellan 20-12 sådär.
Tydligen är det annorlunda med juice. Den är nu efter 7 dagar nere på SG 1.008 och bubblar var 5 sekund så där. Eeeeh... när blir jästen mätt egentligen och hur ska jag kunna dricka detta torra? :-s
Vad för något (ojäsbart) är bäst att eftersöta med tycker ni som gjort detta innan?
Re: Bravo jästen! Bravo
Maltextrakt och om du mäskar själv så kommer din vört innehålla dextriner. Det än en trippemolekyl om jag inte minns fel. Det kan jästen inte käka upp och blir kvar i ditt öl. Det ger restsötma bland annat.
Det är därför man mäskar på högre temperaturer om man vill ha ett öl med mera kropp. Dextrinerna bland annat kommer att ge just detta.
Jag kan iofs ingenting om ciderjäsning, men skulle gissa att juice innehåller väldigt lite sockermolekyler som är fler en enkel och dubbelmolekyler. Antagligen bara fruktos.
Glukos = Enkelmolekyl
Fruktos = Enkelmolekyl
Sackaros = Dubbelmolekyl
Maltos = Dubbelmolekyl
Dextrin = Trippelmolekyl
Jästen kan bara äta enkelmolekyl sockerarter, men klarar av att bryta ner dubbelmolekyler till enkel och sedan äta dom. Det kräver energi och är jobbigare för jästen. Därför som många gör inverterat socker (Vanligt strösocker (sackaros) och lite citronsyra. Värm till cirka 120grader i 20 minuter. Syran och värmen bryter ner dubbelmolekylerna till enkelmolekyler. Detta för att jästen inte ska behöva jobba i onödan
Kanske har jag missat något eller så, rätta mig om jag har fel.
Det är därför man mäskar på högre temperaturer om man vill ha ett öl med mera kropp. Dextrinerna bland annat kommer att ge just detta.
Jag kan iofs ingenting om ciderjäsning, men skulle gissa att juice innehåller väldigt lite sockermolekyler som är fler en enkel och dubbelmolekyler. Antagligen bara fruktos.
Glukos = Enkelmolekyl
Fruktos = Enkelmolekyl
Sackaros = Dubbelmolekyl
Maltos = Dubbelmolekyl
Dextrin = Trippelmolekyl
Jästen kan bara äta enkelmolekyl sockerarter, men klarar av att bryta ner dubbelmolekyler till enkel och sedan äta dom. Det kräver energi och är jobbigare för jästen. Därför som många gör inverterat socker (Vanligt strösocker (sackaros) och lite citronsyra. Värm till cirka 120grader i 20 minuter. Syran och värmen bryter ner dubbelmolekylerna till enkelmolekyler. Detta för att jästen inte ska behöva jobba i onödan
Kanske har jag missat något eller så, rätta mig om jag har fel.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Re: Bravo jästen! Bravo
I stort sett korrekt, men dextriner är sockerarter med längd 4 och uppåt. I vört finns runt 10 % av trisackariden maltotrios (tre kopplade glukosmolekyler i en kedja) som olika jäststammar har varierande svårighet att jäsa, och det är främst denna ojästa maltotrios som ger restsötma. Dextriner har generellt sett väldigt lite sötma och bidrar bara marginellt till restsötman, men däremot till fylligheten.
Äppelmustens sockerarter är nästan uteslutande fruktos och glukos, med små mängder sackaros. Därmed kommer man normalt få närmast full utjäsning och kan mycket väl gå under 1.000.
Äppelmustens sockerarter är nästan uteslutande fruktos och glukos, med små mängder sackaros. Därmed kommer man normalt få närmast full utjäsning och kan mycket väl gå under 1.000.
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Re: Bravo jästen! Bravo
Just det, låter bekant. Läser nu "Yeast" och har för mig att man gick igenom detta i "How to brew" också.
Men till min fråga, vad skulle ni använda för att söta upp den torra cidern innan flaskning?
(Jag provade nyss stevia....njaaa det är en obehaglig eftersmak)
Men till min fråga, vad skulle ni använda för att söta upp den torra cidern innan flaskning?
(Jag provade nyss stevia....njaaa det är en obehaglig eftersmak)
-
pettersson80
- Torrhumlare

- Inlägg: 177
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
- Ort: Harmånger
Re: Bravo jästen! Bravo
Enklast är att döda jästen med "jäst stopp" eller att värma upp jäsningen till ~80 c
För att sedan tappa på fat och tillsätta kolsyra. Då kan du efter söta med vanligt socker.
Det går att göra som med öl också. Låt det jäsa ut, koka en sockerlag (jag har använt ca 7g/liter) flaska som vanligt. Men då måste du efter söta med någon form av sötningsmedel typ stevia.
Eller så njuter du av en torr cider.
Lycka till!
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
För att sedan tappa på fat och tillsätta kolsyra. Då kan du efter söta med vanligt socker.
Det går att göra som med öl också. Låt det jäsa ut, koka en sockerlag (jag har använt ca 7g/liter) flaska som vanligt. Men då måste du efter söta med någon form av sötningsmedel typ stevia.
Eller så njuter du av en torr cider.
Lycka till!
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Re: Bravo jästen! Bravo
Tja....man kanske är vuxen nog att prova på torrisar 
Jag har ju börjat uppskatta 90% choklad :-p
Jag har ju börjat uppskatta 90% choklad :-p
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 40
- Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09
Re: Bravo jästen! Bravo
Det är ju inga problem att söta i glaset, med läsk-cider troligtvis.
Maltodextrin "sötar" jag öl med men det ger - som redan nämnts - mer munkänsla än sötma.
Maltodextrin "sötar" jag öl med men det ger - som redan nämnts - mer munkänsla än sötma.
Re: Bravo jästen! Bravo
Kan man kanske söta med laktos?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Bravo jästen! Bravo
Söta med äpplemust/juice direkt i glaset eller överväg jässtopp med efterföljande sötning med tex äpplejuice? Och sedan tvångskarbonering om du vill ha kolsyra.
- joelholmquist
- Torrhumlare

- Inlägg: 149
- Blev medlem: torsdag 2009-11-19 00:09
Re: Bravo jästen! Bravo
Jo, jag ska prova jässtopp och juicesötning i nästa batch. Tack för alla tips!
Re: Bravo jästen! Bravo
Eller så lever du lite farligt och pastöriserar din sötade cider efter att det blivit kolsyra. Har gjort det två ggr och har inte haft några flaskbomber.
http://www.brewunited.com/index.php?blogid=80
http://www.brewunited.com/index.php?blogid=80