Syrlig/sur ton, vad beror detta på?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
kumpe
Satsbryggare
Satsbryggare

Syrlig/sur ton, vad beror detta på?

Inlägg av kumpe »

Jaha då var det dags att posta för första gången. :) Har läst en del här och försökt lära mig, så jag får väl börja med att tacka för ett trevligt forum!

Jag och några vänner har börjat brygga lite och har nu gjort klart vår andra brygd. Det är en California Common och vi är nöjda med resultatet, över förväntan för att vara andra gången vi provar. Dock finns där en ytterst liten sur/syrlig ton i smaken som inte stör jättemycket men inte är angenäm om du frågar mig. Skulle gärna vilja veta vad som kan ha orsakat denna så man kan undvika att få med den i framtiden.
Det bör tilläggas att ölen är rejält kolsyrad, mycket mer än vi räknat med. Kan hög kolsyrehalt orsaka detta fenomen, eller har vi missat med temperatur eller hygien i nån steg? Vad kan det bero på?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Syrlig/sur ton, vad beror detta på?

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Sur/syrlig i kombination med hög/mycket hög kolsyra låter enklast som att ni missat något med rengöring och fått en oönskad efterjäsning i flaskan.
Men lite svårt att svara på utan att prova ölen.
kumpe
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kumpe »

Mycket möjligt att det är det som hänt. Bör man undvika ölet eller är det bara att konsumera och se glad ut? Bör man räkna med låg hållbarhet?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Tycker du ölen är god så drick den, risken är väl att du kommer få en fontän var gång du öppnar en flaska, så tipset är att öppna flaskorna i vasken. Fontänen/skummängden kommer att bli större och större ju längre du lagrar ölen.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Håll dem nära nollan och konsumera dem snarast om de är njutbara vill säga.
kumpe
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av kumpe »

Njutbara är de helt klart, det är en ytterst svag syrlig ton. Mina vänner har inte ens reagerat på det, det är bara jag som känt det.
Det har inte uppstått någon fontän än men det smäller till rätt bra när man korkar upp. :)
Blir väl till att klämma i sig dom snarast och brygga nytt.
Tackar för snabba svar!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Finns inga patogener som växer i öl, ingen fara att konsumera oavsett hur gammal den är eller hur den smakar.

Tycker du om den så drick den, helt klart!
Denna svaga syrlighet som bara du känner behöver inte innebära en infektion, men om det är det kommer kolsyrenivån troligen att stiga, kan hjälpa att slänga in flaskorna i kylen istället för att ha dem i rumstemp, samt servera så kallt som möjligt.
Skriv svar