Mangrove Jacks Jäst (Samlingstråd)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Mangrove Jacks Jäst (Samlingstråd)
Hejsan.
Jag tänkte försöka samla ihop lite hands on information om dessa jäst stammar..
Om ni testat/testar så släng gärna in lite kommentarer om vad ni tycker.
Jag såg att dom släppt nya sorter och gjort om en del i sitt sortiment.
Jag börjar.
Testade att brygga en Dark Mild med Mangrove Jacks Newcastle Dark Ale..
Min utjäsning slutade på ca 60% (1035OG /1014 FG)
Luktade väldigt engelskt under jäsningen. Frukt inslag bland annat.
Jästen gjorde ett bra jobb och ölet smakar bra.
Jag fermenterade i 18c första 48h, sen ökning upp till 23c över 8 dagar..
Skulle jag testa jästen igen (Heter idag UK Dark Ale) skulle jag börja på 20-22c för att få ut mer estrar osv.
Jag tänkte försöka samla ihop lite hands on information om dessa jäst stammar..
Om ni testat/testar så släng gärna in lite kommentarer om vad ni tycker.
Jag såg att dom släppt nya sorter och gjort om en del i sitt sortiment.
Jag börjar.
Testade att brygga en Dark Mild med Mangrove Jacks Newcastle Dark Ale..
Min utjäsning slutade på ca 60% (1035OG /1014 FG)
Luktade väldigt engelskt under jäsningen. Frukt inslag bland annat.
Jästen gjorde ett bra jobb och ölet smakar bra.
Jag fermenterade i 18c första 48h, sen ökning upp till 23c över 8 dagar..
Skulle jag testa jästen igen (Heter idag UK Dark Ale) skulle jag börja på 20-22c för att få ut mer estrar osv.
Re: Mangrove Jacks Jäst (Samlingstråd)
Lite OT, men jag kan inte komma ifrån att namnen/beskrivningarna av flera av de nya och "nygamla" jäststammarna låter misstänkt lika vissa flytande jäststammar från andra tillverkare. Jästen som numera heter French Saison, kan det vara en torkad variant av WY3711? Beskrivningen av M47 Abbey ger mig lite Chimayvibbar, och Belgial Ale låter lite som Westmalle. Belgian Tripel skulle kunna vara Duvel, och Californian Lager låter både till namn och beskrivning lik Anchors jäst. Hade varit intressant med lite splittade batcher för att undersöka om det kan ligga någonting i dessa misstankar.
Jag brukar köra split batch. På starka belgare 20l med primär jäst och 5-10liter med ny otestad jäst. Normal stark öl 20l primär och 20liter test jäst. Kommer antagligen att testa med några mangrove.. Alltid intressant att se hur torrjäst beter sig.. Letar alltid efter bra torrjäst..
Kul om den får lite respons, läser man på amerikanska forum verkar Mangrove Jacks jäst inte så vidare värst bra.
Vi har testat flera jäster från Mangrove och är väldigt nöjda. Vi har testat M44 (rankar denna högre än US-05), M03 (fruktig skotsk jäst), M07 (engelsk alkoholtolerant jäst) och M27 Belgian ale.
M27 är den jästen vi är minst nöjda med. Blir inte riktigt saison karaktär trots höga jästemperaturer. Däremot som en belgian strong ale funkar den.
Har inte testat dom nya jästerna än men det kommer tillfällen till det.
/Peter
M27 är den jästen vi är minst nöjda med. Blir inte riktigt saison karaktär trots höga jästemperaturer. Däremot som en belgian strong ale funkar den.
Har inte testat dom nya jästerna än men det kommer tillfällen till det.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Jag har provat deras Newcastle dark Ale (Mangrove Jack M03) i min julöl. Jag använde Humles jurecept är mycket nöjd med resultatet!
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Med M10 blev det en helt ok pilsner. Den jäste under 20c i två dygn och därefter i rumstemperatur. Ölet var klar att drickas efter två till tre veckor. Även M84 fungerade bra som pilsnerjäst, jäste dock Vid 10c i fem dygn och sen diacetylrast. Inom kort kommer jag använda M54 till en IPL.
Gillar också Newcastle Dark Ale även om den inte jäser ut så mycket. Hade den i en Brown Ale som blev bra, nu ska jag använda den i en folköl (pga den lägre utjäsningen).
Aenima, synd du inte gillade M27 (har den hemma). Vad tror du om den till en Wit?
Har även använt Workhorse och den funkar fint & neutral vid jäsning runt 18 grader.
Aenima, synd du inte gillade M27 (har den hemma). Vad tror du om den till en Wit?
Har även använt Workhorse och den funkar fint & neutral vid jäsning runt 18 grader.
Jag använde Newcastle Dark ale i en brown ale där jag anpassade receptet ganska noga efter 65% utjäsning, vilket verkade rimligt. Döm om min förvåning när jästen istället glatt jäste ut 79% och gav mig en betydligt torrare öl än beräknat. Eftersom den nästföljande batchen jag jäste i samma hink blev kontaminerad av vildjäst så misstänker jag att det var något skit i jäshinken redan när jag jäste brown alen, vilket skulle kunna förklara den högre utjäsningen. Brown alen smakar dock alldeles utmärkt, om än något tunn i kroppen. Jag ska helt klart testa Dark alejästen igen under bätte förhållanden.
Jag har även använt jästen som då hette Belgian ale, numera French saison. Jag gjorde en saison som fick jäsa i typ 25-30 graders omgivande temp, och den blev inte dum alls.
Jag har även använt jästen som då hette Belgian ale, numera French saison. Jag gjorde en saison som fick jäsa i typ 25-30 graders omgivande temp, och den blev inte dum alls.
Försökte mig på en English Old Ale med Newcaslte dark ale. Mäskade 68 grader. OG 59 några pinnar sämre än väntat. Jäste på 20 grader och det var rena vulkanaktiviteten i tunnan. Luktade övermogen frukt i jäskylen.
Lät stå i 2 veckor med en temperaturhöjning till 22 sista dagarna.
FG = 22. (62%)
Första smakprov 21 nov. Var nära på att vaska hela fatet - smakade skumt.
Igår nästan en månad senare. Smakerna har satt sig och resultat är riktigt bra.
Skall brygga en split batch i juhelgen och köra Mangrove Brittish Ale i den ena och Wyeast London Ale III i den andra. Återkommer med resultat.
Lät stå i 2 veckor med en temperaturhöjning till 22 sista dagarna.
FG = 22. (62%)
Första smakprov 21 nov. Var nära på att vaska hela fatet - smakade skumt.
Igår nästan en månad senare. Smakerna har satt sig och resultat är riktigt bra.
Skall brygga en split batch i juhelgen och köra Mangrove Brittish Ale i den ena och Wyeast London Ale III i den andra. Återkommer med resultat.
- Weinkeller
- Maltrostare

Bohemian Lager Yeast M84
Bohemian Lager Yeast M84
Öl ett:
Internationell lager våthumlad med egenodlad magnum.
2 pkt utan rehydrering till 21,5l
Jästemp 10-11C
OG 1049
FG 1015
Skenbar utjäsning 68,5%. ABV 4,4%
Flockar bra och jäser ut ganska fort. Profilen är maltig och mjuk med ett uns svavel.
Öl två:
Bocköl
1,5l förkultur på 2dl slurry från öl 1.
Jästemp 10-11l
OG 1067
FG 1020
Skenbar utjäsning 68,8%, ABV 6,2%
Även här bra flockning men kanske lite lösare sediment. Profilen är maltig och mjuk med lite fruktiga alkoholtoner, ingen svavel vilket troligen beror på mer adekvat mängd jäst.
Öl 3:
IPL
Ca 3dl färsk slurry från öl 2.
Jästemp 10C
OG 1068
....under jäsning....
Öl ett:
Internationell lager våthumlad med egenodlad magnum.
2 pkt utan rehydrering till 21,5l
Jästemp 10-11C
OG 1049
FG 1015
Skenbar utjäsning 68,5%. ABV 4,4%
Flockar bra och jäser ut ganska fort. Profilen är maltig och mjuk med ett uns svavel.
Öl två:
Bocköl
1,5l förkultur på 2dl slurry från öl 1.
Jästemp 10-11l
OG 1067
FG 1020
Skenbar utjäsning 68,8%, ABV 6,2%
Även här bra flockning men kanske lite lösare sediment. Profilen är maltig och mjuk med lite fruktiga alkoholtoner, ingen svavel vilket troligen beror på mer adekvat mängd jäst.
Öl 3:
IPL
Ca 3dl färsk slurry från öl 2.
Jästemp 10C
OG 1068
....under jäsning....
Intressant, Weinkeller! Den står på tur för mig att prova så återkom gärna med någon sorts sammanfattning när nr. 3 är klar! Brukar du återanvända slurry utan tvättning? Fungerar det bra?
- Weinkeller
- Maltrostare

falke skrev:Intressant, Weinkeller! Den står på tur för mig att prova så återkom gärna med någon sorts sammanfattning när nr. 3 är klar! Brukar du återanvända slurry utan tvättning? Fungerar det bra?
Japp, om jag inte torrhumlar och brygger igen inom två-tre veckor. Jag ser till att få bort så mycket druv jag bara kan innan vörten åker i jäskärlet för att få en trevligare slurry att skörda från.
Väldigt intressant detta med att återanvända jästslurryn, framförallt vid lagerbryggning, och tänkte ge mig på detta. Har läst här på nätet och i "Yeast" boken men hittar inte hur mycket slurry man ska använda. Jag är en torrjästkille och har aldrig gjort starters osv och undrar hur mycket slurry som behövs till 25 l normalstark lager?
(En ungefärlig indikation alltså, är det 2 deciliter eller 1 liter eller hur mycket?).
(En ungefärlig indikation alltså, är det 2 deciliter eller 1 liter eller hur mycket?).
Joakim44 skrev:Väldigt intressant detta med att återanvända jästslurryn, framförallt vid lagerbryggning, och tänkte ge mig på detta. Har läst här på nätet och i "Yeast" boken men hittar inte hur mycket slurry man ska använda. Jag är en torrjästkille och har aldrig gjort starters osv och undrar hur mycket slurry som behövs till 25 l normalstark lager?
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitc ... alculator/
4dl med färsk slurry till 20liter 1050 lager borde räcka väl. (1b celler per ml)