Tempererad jäsning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Tempererad jäsning

Inlägg av Joelowe »

Funkar det att använda en frys istället för kyl för att styra temperaturen på jäsningen?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Tempererad jäsning

Inlägg av HaXXXeroviche »

Inga problem alls. Du bör dock styra den med stc-1000 eller liknande. Den stora skillnaden mellan kyl och frys är att termostaten tillåter frysen att gå lägre i temperatur än kylen. Använder du då egen termostat går du förbi orginaltermostaten och styr temperaturen själv.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Det låter ju strålande.
En annan fråga. De jag har sätt så kopplar man in kylens elsladd till t ex stc-1000. Vore det inte bättre att koppla bort kylskåpets termostat helt och styra kylagregatet direkt med stc-1000?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Använder man kyl så plockar man oftast bort termostaten, medan kör man med frys så kopplar på elutagget.
Fast en kyl som är nervriden på max jobbar väl max och inte genom termostaten, eller har jag fattat fel?
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

En kyl som är nedvriden max jobbar fortfarande med den inbyggda termostaten. Dom flesta kylar kan man dock komma ner i minusgrader med orginaltermostat men stc och liknande har ju lite snyggare temperaturövervakning som ofta lämpar sig för att hålla stabil temperatur. Bör tilläggas att jag inte är vitvarureparatör utan bara pratar efter egen erfarenhet.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Helt rätt att du kan koppla den direkt via kontakten. Eftersom det temperaturområde du kommer vara i är så långt ifrån frysens lägstanivå så finns det ingen anledning att modifiera den interna termostaten. Det man bör tänka på att det inte finns någon inbyggd dränering som det gör i ett kylskåp så det kommer bli ganska mycket fukt i frysen. Därför är det bättre att använda en kyl till klimatskåp, även om en frys klarar uppdraget.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ja fukten har jag inte tänkt på. Dessutom är det väl svårt att hitta en frys utan inbyggda kylslingor i hyllplanen.
Mitt första val är en kyl helt klart. Frågan var mer om man kom över nån frys billigt. Har bara plats med en liten som man sätter under en bänk.
Jag har även funderat på att kosta på mig och köpa en party cooler. Är snyggare och är mindre. Jäser bara i 15 liters-hinkar, så de borde få plats
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Joelowe skrev:Ja fukten har jag inte tänkt på. Dessutom är det väl svårt att hitta en frys utan inbyggda kylslingor i hyllplanen.
Mitt första val är en kyl helt klart. Frågan var mer om man kom över nån frys billigt. Har bara plats med en liten som man sätter under en bänk.
Jag har även funderat på att kosta på mig och köpa en party cooler. Är snyggare och är mindre. Jäser bara i 15 liters-hinkar, så de borde få plats
Ja Partycooler är ett alternativ, om man vi ha kombinerad kegerator och jäskyl. Ibland brukar det finnas småkylar på blocket eller på Facebook köp och sälj, jag har själv haft en jag sålt där. Det är som du säger med frysen, de äldre frysar har slingor i hyllplanen, det är ingen höjdare att försöka bocka de eftersom risken är ganska stor för veck eller att de spricker.
Skriv svar