Mitt senaste inköp, posta en bild!
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Mitt senaste inköp, posta en bild!
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
En timer, en STC-brew och en vacuum-maskin blev dagens inköp. Riktigt smidigt att kunna vacuumpacka humlen faktiskt!
Tänker använda den till Sous vide också så småningom när jag fått lite recirkulation i min gryta.
Tänker använda den till Sous vide också så småningom när jag fått lite recirkulation i min gryta.
Jo just ja. Skulle ju tipsa om att Kjelle å kompani har rea på vacuumpackarna nu. 399 mot 599 tidigare!
- assistredo
- Maltrostare

Hm, skulle det kanske gå att "vacuumera om" de redan öppnade, med metall folierade humlepåsarna med en sån här maskin eller behövs det specialdito?
I och för sig kan man väl stoppa den öppnade, nödtorftigt hoppressade metallpåsen i en för ändamålet avsedd plastpåse och sedan köra proceduren. Fördelen framför ompackning kan vara att etiketten finns där redan samt att metallen är syretät.
I och för sig kan man väl stoppa den öppnade, nödtorftigt hoppressade metallpåsen i en för ändamålet avsedd plastpåse och sedan köra proceduren. Fördelen framför ompackning kan vara att etiketten finns där redan samt att metallen är syretät.
Björn Petersson
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ingen av mina två vacuumpackare klarar av att svetsa ihop foliepåsarna. Misstänker att metallfolien leder bort värmen. Så jag klipper av påsen lite och stoppar i en något större vacuumpåse. Etiketten sitter oftast på flärpen man klipper bort men den kan man lägga i ytterpåsen så den syns.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det funkar med en kammarvakuummaskin. Jag får höja värmen och svetsa lite längre tid än vad som behövs på plast. Jag brukar klippa av påsen i botten, etiketten sitter så fint i toppen så skulle man klippa av den där försvinner etiketten på 2 gånger. Funkar rätt bra.assistredo skrev:Hm, skulle det kanske gå att "vacuumera om" de redan öppnade, med metall folierade humlepåsarna med en sån här maskin eller behövs det specialdito?
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Ok det är nog så att enkla maskiner för hemmabruk har för dålig kapacitet på svetsningen.
Har du hunnit testa ph pennan ännu?svensson.lu skrev:Den levererades torr så jag ska försöka leta upp en KCl-lösning i mitt förråd och konditionera den först.Judgecc skrev:Skriv gärna hur den verkar när du testat den.. Glöm inte förvara den rätt..
Jag hade först tänkt gå ner till labbet på jobbet och se om jag kunde kalibrera den där och jämföra med en lite bättre mätare. Men nu har jag nästan hunnit påbörja min föräldraledighet, så det får vänta.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Nej tyvärr, jag har helt enkelt inte hunnit med någon bryggning än, men det är på gång under julhelgen hoppas jag.Judgecc skrev: Har du hunnit testa ph pennan ännu?
Skulle helst sett att jag haft en 250ml mätkolv (den typen med lång smal hals som en trumpet ungefär) för att göra i ordning de budget kalibreringslösningar jag också köpte. Har bara en på 100ml så jag får klura lite på hur jag ska göra.
- assistredo
- Maltrostare

Judgecc skrev: Har du hunnit testa ph pennan ännu?
Det finns tydligen en hel del att tänka på när man ska sköta om en sån här mackapär.svensson.lu skrev: Nej tyvärr, jag har helt enkelt inte hunnit med någon bryggning än, men det är på gång under julhelgen hoppas jag.
Skulle helst sett att jag haft en 250ml mätkolv (den typen med lång smal hals som en trumpet ungefär) för att göra i ordning de budget kalibreringslösningar jag också köpte. Har bara en på 100ml så jag får klura lite på hur jag ska göra.
1. Följer det med fullständiga anvisningar när man köper en sådan?
2. Finns det olika typer som ska skötas på olika sätt?
Björn Petersson
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Nej ingenting, men vad jag vet så fins det bara en sort med glasmembran oavsett om det är en lös prob eller integrerat.
Nu kan jag inte skriva några längre texter från mobilen så sök på "pH probe maintenance" för mer info.
Nu kan jag inte skriva några längre texter från mobilen så sök på "pH probe maintenance" för mer info.

Senaste köpet var ett set av rostfria flaskor på kul.
Nyligen flaskade, insåg just att de inte blivit behandlade i desinf på nått sett... Går nog bra...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Vart köpte du dessa flaskor? Såg riktigt trevliga ut.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0678722020
Inte direkt billiga och svåra att veta hur mycket man fyllt, då det är svårt att se igenom skummet när man fyller hur mycket som gått i...
Men kul...
Inte direkt billiga och svåra att veta hur mycket man fyllt, då det är svårt att se igenom skummet när man fyller hur mycket som gått i...
Men kul...