13A säkring ist för 10A?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

13A säkring ist för 10A?
Efter lite surfande när lillan sov middagslur klickades det hem en hendi induktionsplatta. Att jag borde spärra mitt ebaykonto är ett annat problem som jag inte ska ta upp i denna tråden. Efter lite enkel mattematik inser jag att jag som mest kan köra 2,2kw eftersom gruppen jag använder är avsäkrad på 10 ampere (porslinspropp). När jag sökte runt lite på diverse forum om åtgärder för att säkra upp en grupp hittade jag en tråd om att det finns relativt nya proppar på 13A med samma dimension som 10A vilket även gör att dessa passar i 10a bottenplatta.
Åkte idag till jula och köpte in ett fempack 13A säkringar men fick nu kalla fötter att säkra upp.
Hittar ingen solklar information på andra forum om detta är ok. Hittade dock lite text på elsäkerhetsverket enligt nedan länk.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor- ... edsakring/
Har vi några elektriker eller glada amatörer med god kunskap i detta ämne? Någon annan som gjort likadant?
Åkte idag till jula och köpte in ett fempack 13A säkringar men fick nu kalla fötter att säkra upp.
Hittar ingen solklar information på andra forum om detta är ok. Hittade dock lite text på elsäkerhetsverket enligt nedan länk.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor- ... edsakring/
Har vi några elektriker eller glada amatörer med god kunskap i detta ämne? Någon annan som gjort likadant?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: 13A säkring ist för 10A?
Läser man länken är det solklart ,hade inte det fungerat hade inte 13 amp säkringen fått ha samma dimension. Du får byta till så större säkring så länge säkringen passar i bottenplattan.
Vid nyinstallation drar man 1,5 kvadrats kabel upp till 13 amp så varför inte?
Vid nyinstallation drar man 1,5 kvadrats kabel upp till 13 amp så varför inte?
Läste någonstans att man kan räkna ca 10A per mm^2 kabel. 1.5mm^2 borde således funka för upp till 15A. Det är dock självklart mer komplext än så och beror på kvalitén på kabel, hur de är förlagda (raksträcka och antal snäva böjar mm). Så länge du inte har en klåparinstallation och kablarna inte är från krigstiden så kan du köra på 13A utan att vara orolig för att något händer...
Tar väl iofs inte lång tid att dra nya 2,5:or så kan du ju säkra upp till 16 amp. Annars så är som sagt 1,5 ok för 13 amp.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Efter att ha fiskat information fick jag reda på att om ledninglängden är för lång (impedansen) så är 13A inte lämligt på 1,5mm2 installation. Dock bor jag ju på 38 kvadrat så ledninglängden kan inte vara överdrivet lång
Att byta till 2,5 kvadratskabel har slagit mig men eftersom jag bor i hyresrätt samt har önskan att flytta till större innom snar framtid så väntar jag med en sådan installation. 13A får duga tills vidare. Effektlagen ger mig närmare 3kw i effekt som borde korta ner tiden till kok avsevärt mot mina 1,8kw jag kör idag. Tack alla för svar!
Att byta till 2,5 kvadratskabel har slagit mig men eftersom jag bor i hyresrätt samt har önskan att flytta till större innom snar framtid så väntar jag med en sådan installation. 13A får duga tills vidare. Effektlagen ger mig närmare 3kw i effekt som borde korta ner tiden till kok avsevärt mot mina 1,8kw jag kör idag. Tack alla för svar!
Förmodligen går din spis på 16 ampere och då kan du ju göra en adapter och ta ut 16 amp där.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Jag skulle nog kunna göra adapter men spisen är kopplad med skruvterminaler innanför ett lock. Orkar inte bemöda mig att bygga om till spiskontakt. Jag testade min Hendi i badrummet som är avsäkrat till 10A och kunde sjukt nog köra full effekt utan att säkringen sköt. Kopplade då in amperemätare som visade nöstan 15A. Väldigt märkligt men tacksamt. Har bytt ut 10:an som gick till vardagsrumsgruppen mot en 13 och kört iaf ett kok utan att det ryker från vägguttagen 
Gissar att du har gamla porslinssäkringar Dom är ju tröga som fan och jag tror att man kan köra en 10:a på 19 amp i en timme innan den skjuter. Så länge det inte ryker är ju allt frid och fröjd.
Drake skrev:Gissar att du har gamla porslinssäkringar Dom är ju tröga som fan och jag tror att man kan köra en 10:a på 19 amp i en timme innan den skjuter. Så länge det inte ryker är ju allt frid och fröjd.
Nu finns det ju både snabba och tröga säkringar men det brukar väl vara 50% överbelastning i en timme de är dimensionerade för, i alla fall de tröga.
Drake skrev:Gissar att du har gamla porslinssäkringar Dom är ju tröga som fan och jag tror att man kan köra en 10:a på 19 amp i en timme innan den skjuter. Så länge det inte ryker är ju allt frid och fröjd.
Svårt att se när det ryker inuti rören i väggen...
Man känner väl lukten?
Skämt åsido, (vilket jag hoppas att alla fattade) jag skulle aldrig avsiktligt belasta mina 1,5:or med mer än 13 amp för att vara på den säkra sidan, inte under någon längre tid i alla fall. El och eld ska man ha respekt för. Men faktum är att jag såg uppgiften om 19 amp i en timme någonstans. Ingen aning om det stämmer dock, låter otroligt med tanke på att vid dubbla märkströmmen SKA säkringen gå på några sekunder. I vilket fall så är det förmodligen en dålig idé att belasta 1,5 kvadratare med så mycket under så lång tid.
Skämt åsido, (vilket jag hoppas att alla fattade) jag skulle aldrig avsiktligt belasta mina 1,5:or med mer än 13 amp för att vara på den säkra sidan, inte under någon längre tid i alla fall. El och eld ska man ha respekt för. Men faktum är att jag såg uppgiften om 19 amp i en timme någonstans. Ingen aning om det stämmer dock, låter otroligt med tanke på att vid dubbla märkströmmen SKA säkringen gå på några sekunder. I vilket fall så är det förmodligen en dålig idé att belasta 1,5 kvadratare med så mycket under så lång tid.